Dodaj publikację
Autor
Beata Drozdowska
Data publikacji
2013-05-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji z wiedzy o społeczeństwie w II klasie gimnazjum. Dotyczy tematów z podstawy programowej związanych z demokracją.
 Pobierz (docx, 21,2 KB)

Podgląd treści

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE KL. II

Temat lekcji: Demokratyczne spory. Wady i zalety demokracji.

CELE LEKCJI WYNIKAJĄCE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:

Uczeń:

IV 10.7) rozważa i ilustruje przykładami zalety i słabości demokracji.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Uczeń:

• wymienia podstawowe wartości demokratyczne oraz określa ich znaczenie

w życiu jednostki i państwa;

• podaje przykłady sytuacji, w których wartości te stoją ze sobą w sprzeczności;

• wymienia sposoby rozwiązywania sporów w demokratycznym państwie;

• podaje przykłady ograniczenia wolności słowa w państwie demokratycznym;

• formułuje i zestawia argumenty „za” i „przeciw” ograniczaniu wolności

słowa;

• wskazuje i ocenia zalety i wady ustroju demokratycznego.

METODY PRACY

burza mózgów,

rozmowa nauczająca,

praca z tekstem,

debata „za” i „przeciw”

FORMY PRACY

praca w grupach,

w parach,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

• instrukcja do debaty na podstawie podręcznika,

• podręcznik: „KOSS Podstawowy” 1,

• zeszyty przedmiotowe

1.Krótka rekapitulacja wtórna. (15 min.)

Nauczyciel: Na ostatniej lekcji rozmawialiśmy o różnych rodzajach demokracji. Kto chciałby przypomnieć nam co znaczy pojęcie „demokracja” oraz podać rodzaje demokracji we współczesnym świecie.

Uczniowie:

N: Państwo polskie jest również państwem demokratycznym i dlatego dzisiaj zastanowimy się, jakie słabości i zalety ustroju demokratycznego możemy znaleźć. Czy jest to dobry ustrój polityczny i dlaczego?

Zapiszcie temat lekcji: Spory demokratyczne. Wady i zalety ustroju demokratycznego.

Nasze rozważania zaczniemy od zastanowienia się jakie wartości demokratyczne moglibyśmy wymienić. (Burza mózgów) – pomysły uczniowie zapisują na tablicy

(wolność, ochrona życia ludzkiego, równość, sprawiedliwość, jawność, praworządność)

Porównujemy z podręcznikiem, jakie jeszcze wartości zostały wymienione i czy uczniowie wiedzą na czym one polegają str.92.

2. (6 min.)

N: Wymienione przez was wartości nie zawsze mogą być w pełni przestrzegane, czasami mówimy, że pozostają ze sobą w konflikcie np. wolność jednostki a porządek publiczny i bezpieczeństwo, sprawiedliwość a równość obywateli, czy jawność życia publicznego. Jaki konflikt dostrzegacie w tym, że prawo wolności jednostki nie zawsze może być w pełni przestrzegane? (Uczniowie mogą korzystać z podręcznika)

U:………

N: Na poprzednich lekcjach mówiliśmy sobie w jaki sposób można rozwiązywać konflikty, czy ktoś pamięta niektóre ze sposobów. Jeśli nie to przeczytajcie szybciutko fragment z podręcznika str.92-93 i zaraz ktoś nam je przypomni. Wyjaśniamy na czym polega każda z form.

U:………………………

N: Czy uważacie, że takie formy rozwiązywania problemów są dobre czy złe? Czy można je uznać za zaletę demokracji.

Zapisujemy 2 punkt lekcji: „Rozwiązywanie sporów w demokracji.

3. (7 min.)

N: Jedną z podstawowych wartości demokratycznych jest wolność. Co rozumiecie pod pojęciem „wolność słowa”. Podajcie przykłady korzystania i łamania wolności słowa z życia szkolnego czy z najnowszej historii ...