Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE KL. II
Temat lekcji: Demokratyczne spory. Wady i zalety demokracji.
CELE LEKCJI WYNIKAJĄCE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Uczeń:
IV 10.7) rozważa i ilustruje przykładami zalety i słabości demokracji.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
• wymienia podstawowe wartości demokratyczne oraz określa ich znaczenie
w życiu jednostki i państwa;
• podaje przykłady sytuacji, w których wartości te stoją ze sobą w sprzeczności;
• wymienia sposoby rozwiązywania sporów w demokratycznym państwie;
• podaje przykłady ograniczenia wolności słowa w państwie demokratycznym;
• formułuje i zestawia argumenty „za” i „przeciw” ograniczaniu wolności
słowa;
• wskazuje i ocenia zalety i wady ustroju demokratycznego.
METODY PRACY
burza mózgów,
rozmowa nauczająca,
praca z tekstem,
debata „za” i „przeciw”
FORMY PRACY
praca w grupach,
w parach,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
• instrukcja do debaty na podstawie podręcznika,
• podręcznik: „KOSS Podstawowy” 1,
• zeszyty przedmiotowe
1.Krótka rekapitulacja wtórna. (15 min.)
Nauczyciel: Na ostatniej lekcji rozmawialiśmy o różnych rodzajach demokracji. Kto chciałby przypomnieć nam co znaczy pojęcie „demokracja” oraz podać rodzaje demokracji we współczesnym świecie.
Uczniowie:
N: Państwo polskie jest również państwem demokratycznym i dlatego dzisiaj zastanowimy się, jakie słabości i zalety ustroju demokratycznego możemy znaleźć. Czy jest to dobry ustrój polityczny i dlaczego?
Zapiszcie temat lekcji: Spory demokratyczne. Wady i zalety ustroju demokratycznego.
Nasze rozważania zaczniemy od zastanowienia się jakie wartości demokratyczne moglibyśmy wymienić. (Burza mózgów) – pomysły uczniowie zapisują na tablicy
(wolność, ochrona życia ludzkiego, równość, sprawiedliwość, jawność, praworządność)
Porównujemy z podręcznikiem, jakie jeszcze wartości zostały wymienione i czy uczniowie wiedzą na czym one polegają str.92.
2. (6 min.)
N: Wymienione przez was wartości nie zawsze mogą być w pełni przestrzegane, czasami mówimy, że pozostają ze sobą w konflikcie np. wolność jednostki a porządek publiczny i bezpieczeństwo, sprawiedliwość a równość obywateli, czy jawność życia publicznego. Jaki konflikt dostrzegacie w tym, że prawo wolności jednostki nie zawsze może być w pełni przestrzegane? (Uczniowie mogą korzystać z podręcznika)
U:………
N: Na poprzednich lekcjach mówiliśmy sobie w jaki sposób można rozwiązywać konflikty, czy ktoś pamięta niektóre ze sposobów. Jeśli nie to przeczytajcie szybciutko fragment z podręcznika str.92-93 i zaraz ktoś nam je przypomni. Wyjaśniamy na czym polega każda z form.
U:………………………
N: Czy uważacie, że takie formy rozwiązywania problemów są dobre czy złe? Czy można je uznać za zaletę demokracji.
Zapisujemy 2 punkt lekcji: „Rozwiązywanie sporów w demokracji.
3. (7 min.)
N: Jedną z podstawowych wartości demokratycznych jest wolność. Co rozumiecie pod pojęciem „wolność słowa”. Podajcie przykłady korzystania i łamania wolności słowa z życia szkolnego czy z najnowszej historii ...