Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE kl. II
TEMAT: Krótka historia długiej drogi. Prezentacja projektu: „Kongres Matek i Ojców Demokracji”.
CELE:
Uczeń:
IV, 10) 4. wskazuje najważniejsze tradycje demokracji (antyczna, europejska, amerykańska, polska)
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
• wymienia najważniejsze zasady demokracji;
• określa historyczny kontekst podstawowych zasad demokracji;
• wskazuje najważniejsze tradycje demokracji (antyczna, europejska, amerykańska,
polska) i krótko je charakteryzuje;
• wymienia ważne dla rozwoju polskiej demokracji momenty i wydarzenia
uczestniczy w dyskusji
METODY:
Projekt
Drama
Dyskusja
FORMY:
Praca w parach
Praca zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Podręcznik „KOSS PODSTAWOWY 1”.
Zeszyty przedmiotowe.
Plansze przedstawiające wartości demokratyczne oraz sposób prowadzenia dyskusji opracowane przez CEO.
Test podsumowujący.
REKAPITULACJA WTÓRNA (6 minut)
N: Na ostatnich lekcjach rozmawialiśmy o demokracji, jej rodzajach, zaletach i wadach. Kto chciałby przypomnieć nam szybko co to jest demokracja, jakie najważniejsze wartości w ustroju demokratycznym możemy wyodrębnić?
Uczniowie: …………………………:
Na tablicy wieszam planszę z wartościami demokracji konstytucyjnej oraz planszę z zasadami prowadzenia dyskusji.
N: Wiecie jednak bardzo dobrze, że te wszystkie wartości nie pojawiły się od razu, że demokracja, jaką znamy kształtowała się przez wiele lat. Dzisiaj poznamy historię demokracji, drogę jaką przebyła ludzkość, by wykształcić obecnie istniejący w wielu krajach system rządów. Poznamy wkład cywilizacji starożytnej, europejskiej, amerykańskiej, a także polskiej w formowanie ustroju demokratycznego. Dokonamy tego na przygotowanym na dzisiaj Kongresie Ojców i Matek Demokracji, który to Kongres poprowadzą: …. - dwójka wcześniej wyznaczonych uczniów.
Dwa tygodnie wcześniej uczniowie zostali podzieleni w pary - 9par: (Starożytne Ateny, Starożytny Rzym, Anglia średniowieczna, Polska w XVI w., Polska XX wieku, Francja XVIII w., Stany Zjednoczone, Sufrażystki, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka).
Każda para miała przygotować flagę reprezentowanego państwa, jakieś zabawne logo, o czym będą mówić, czy niewielki transparent. Powinno być także przebranie umożliwiające łatwe rozpoznanie poszczególnych państw.
PRZEBIEG KONGRESU (24 min)
Następnie osoby prowadzące uroczyście otwierają Kongres i zapraszają poszczególne osoby do wygłoszenia tez.
Każda para ma ok. 2,5 min. na przedstawienie osiągnięć w rozwoju demokracji reprezentowanego przez siebie państwa.
Krótka dyskusja i podsumowanie (Pytania str.100, 101,102, 104,106) (8min)
Które państwa reprezentowały starożytną demokrację? (co najważniejszego do zapamiętania (demokracja bezpośrednia, początki demokracji przedstawicielskiej)
Które państwa kształtowały demokrację europejską (Anglia, Francja, Polska)
Jakie państwo reprezentowało demokracje amerykańską? Co najważniejszego pamiętacie
Jakie najważniejsze elementy kształtowania się demokracji polskiej powinniśmy zapamiętać?
REKAPITULACJA PIERWOTNA I OCENA PRACY UCZNIÓW (6min.)
Praca w parach – test podsumowujący
Kształtowanie się demokracji
Zakreśl prawidłowe odpowiedzi:
„Agora” – pojęcie związane z demokracją w starożytnych Atenach, oznacza:
plac-rynek, gdzie gromadzili się obywatele, by dyskutować o sprawach publicznych i wspólnie ...