Dodaj publikację
Autor
Dorota Podstawska
Data publikacji
2013-05-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
44

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program dotyczy klas IV-VI szkoły podstawowej i ma na celu jak najlepsze przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie VI.
 Pobierz (docx, 20,6 KB)

Podgląd treści

PROGRAM POPRAWY EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA

I. Propozycje wzmocnienia działań w celu poprawy jakości kształcenia w kontekście

wyników sprawdzianu po klasie VI

Analiza wyników sprawdzianu jest podstawowym obowiązkiem każdej szkoły.

W wyniku analizy należy przedstawić mocne i słabe strony.

Program naprawczy powinien służyć wzmocnieniu mocnych i wyeliminowaniu słabych stron.

II. Cele programu

Cel główny:

Poprawa efektywności kształcenia w szkole (wyniki sprawdzianu w szkole

podstawowej),

Cele szczegółowe:

Doskonalenie efektów procesu dydaktycznego, w standardach rozumowanie i

wykorzystanie wiedzy w praktyce.

Korelacja działań uwzględniających program nauczania, standardy wymagań i

kompetencji kluczowych.

Kształcenie i doskonalenie umiejętności kluczowych.

Zmniejszenie liczby uczniów mających bardzo niskie wyniki sprawdzianu.

III. Założenia programu

Zintegrowanie działań dyrektora, nauczycieli, rodziców i uczniów,

Systematyczna analiza wyników uczniów,

Wdrażanie nowych programów i metod mających na celu poprawę efektów

kształcenia,

Motywowanie uczniów do nauki,

Wyrabianie wzorców, cech i postaw skierowanych na osiągnięcie sukcesu,

Ewaluacja programu i umiejętność wyciągania wniosków.

IV. Adresaci programu:

Uczniowie klas 4-6

Nauczyciele

Dyrektor szkoły

Rodzice

Poradnia psychologiczno –pedagogiczna

V. Treści programu

ZADANIA

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

1. Informowanie o wynikach kształcenia – porównywanie wyników sprawdzianów zewnętrznych.

Dyrektor

Wychowawcy

2. Organizacja pracy z uczniami szczególnie zdolnymi i słabymi.

Dyrektor

Wychowawcy

Nauczyciele

3. Opracowanie wspólnych testów do sprawdzianu międzyprzedmiotowego.

Dzielenie się doświadczeniem, zwłaszcza z nauczycielami uczącymi pokrewnych przedmiotów.

Nauczyciele

4.Sprecyzowanie wymagań i kryteriów oraz zapoznanie z nimi uczniów.

Systematyczne diagnozowanie wiedzy uczniów i przyczyn niepowodzeń szkolnych.

Nauczyciele

Wychowawcy

Nauczyciela

5. Ustalenie z rodzicami jasnych zasad komunikowania się z wychowawcą innymi nauczycielami – notatki w zeszytach informacji, dyżury nauczycieli, wywiadówki.

Zapoznanie rodziców z WSO.

Pogadanki dla rodziców o efektywności kształcenia, organizacji czasu dziecka i możliwości pomocy.

Dostarczanie rodzicom informacji, wyjaśnień w sposób dla nich zrozumiały i przyjazny.

Wychowawcy

Wychowawcy

Dyrektor

Nauczyciele

Dyrektor

Nauczyciele

6. Analiza frekwencji.

Wychowawcy

7. Organizowanie pomocy koleżeńskiej.

Zgłaszanie oczekiwań, sygnalizowanie tego, co jest zdaniem uczniów najbardziej potrzebne w procesie doskonalenia kształcenia.

Nauczyciele

Uczniowie

Cele modułów wraz z przykładowymi procedurami osiągania celów.

MODUŁ

DZIAŁANIA NAUCZYCIELA

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

Weryfikacja metod pracy z uczniem w celu poprawy wyników sprawdzia-nu w zakresie stan – dardu ROZUMOWANIE.

- analiza sprawdzianów – po danej partii materiału, diagnostycznych, wewnątrzszkolnych - pod kątem opanowania przez uczniów umiejętności ROZUMOWANIE,

- analiza metod pracy, wyciąganie wniosków, wprowadzanie zmian,

- zwiększenie liczby zajęć z zastosowaniem gier logicznych, usprawniających i wspomagających proces myślenia, właściwego koja – rzenia,

- uczenie różnych strategii rozwiązy-wania zadań, ze szczególnym uwzględnieniem zadań zamkniętych,

- sprawdzanie efektywności zastoso – wanych metod i ewentualna ich ewa-luacja,

- poprawa wyników spraw-dzianu w zakresie standardu ROZUMOWANIE,

- sprawniejsze rozwiązy-wanie zadań wymagających logicznego myślenia

- znajomość i stosowanie strategii ...