Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM POPRAWY EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA
I. Propozycje wzmocnienia działań w celu poprawy jakości kształcenia w kontekście
wyników sprawdzianu po klasie VI
Analiza wyników sprawdzianu jest podstawowym obowiązkiem każdej szkoły.
W wyniku analizy należy przedstawić mocne i słabe strony.
Program naprawczy powinien służyć wzmocnieniu mocnych i wyeliminowaniu słabych stron.
II. Cele programu
Cel główny:
Poprawa efektywności kształcenia w szkole (wyniki sprawdzianu w szkole
podstawowej),
Cele szczegółowe:
Doskonalenie efektów procesu dydaktycznego, w standardach rozumowanie i
wykorzystanie wiedzy w praktyce.
Korelacja działań uwzględniających program nauczania, standardy wymagań i
kompetencji kluczowych.
Kształcenie i doskonalenie umiejętności kluczowych.
Zmniejszenie liczby uczniów mających bardzo niskie wyniki sprawdzianu.
III. Założenia programu
Zintegrowanie działań dyrektora, nauczycieli, rodziców i uczniów,
Systematyczna analiza wyników uczniów,
Wdrażanie nowych programów i metod mających na celu poprawę efektów
kształcenia,
Motywowanie uczniów do nauki,
Wyrabianie wzorców, cech i postaw skierowanych na osiągnięcie sukcesu,
Ewaluacja programu i umiejętność wyciągania wniosków.
IV. Adresaci programu:
Uczniowie klas 4-6
Nauczyciele
Dyrektor szkoły
Rodzice
Poradnia psychologiczno –pedagogiczna
V. Treści programu
ZADANIA
OSOBY ODPOWIEDZIALNE
1. Informowanie o wynikach kształcenia – porównywanie wyników sprawdzianów zewnętrznych.
Dyrektor
Wychowawcy
2. Organizacja pracy z uczniami szczególnie zdolnymi i słabymi.
Dyrektor
Wychowawcy
Nauczyciele
3. Opracowanie wspólnych testów do sprawdzianu międzyprzedmiotowego.
Dzielenie się doświadczeniem, zwłaszcza z nauczycielami uczącymi pokrewnych przedmiotów.
Nauczyciele
4.Sprecyzowanie wymagań i kryteriów oraz zapoznanie z nimi uczniów.
Systematyczne diagnozowanie wiedzy uczniów i przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Nauczyciele
Wychowawcy
Nauczyciela
5. Ustalenie z rodzicami jasnych zasad komunikowania się z wychowawcą innymi nauczycielami – notatki w zeszytach informacji, dyżury nauczycieli, wywiadówki.
Zapoznanie rodziców z WSO.
Pogadanki dla rodziców o efektywności kształcenia, organizacji czasu dziecka i możliwości pomocy.
Dostarczanie rodzicom informacji, wyjaśnień w sposób dla nich zrozumiały i przyjazny.
Wychowawcy
Wychowawcy
Dyrektor
Nauczyciele
Dyrektor
Nauczyciele
6. Analiza frekwencji.
Wychowawcy
7. Organizowanie pomocy koleżeńskiej.
Zgłaszanie oczekiwań, sygnalizowanie tego, co jest zdaniem uczniów najbardziej potrzebne w procesie doskonalenia kształcenia.
Nauczyciele
Uczniowie
Cele modułów wraz z przykładowymi procedurami osiągania celów.
MODUŁ
DZIAŁANIA NAUCZYCIELA
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Weryfikacja metod pracy z uczniem w celu poprawy wyników sprawdzia-nu w zakresie stan – dardu ROZUMOWANIE.
- analiza sprawdzianów – po danej partii materiału, diagnostycznych, wewnątrzszkolnych - pod kątem opanowania przez uczniów umiejętności ROZUMOWANIE,
- analiza metod pracy, wyciąganie wniosków, wprowadzanie zmian,
- zwiększenie liczby zajęć z zastosowaniem gier logicznych, usprawniających i wspomagających proces myślenia, właściwego koja – rzenia,
- uczenie różnych strategii rozwiązy-wania zadań, ze szczególnym uwzględnieniem zadań zamkniętych,
- sprawdzanie efektywności zastoso – wanych metod i ewentualna ich ewa-luacja,
- poprawa wyników spraw-dzianu w zakresie standardu ROZUMOWANIE,
- sprawniejsze rozwiązy-wanie zadań wymagających logicznego myślenia
- znajomość i stosowanie strategii ...