Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE III B
Temat : To i owo. Sprawdź czy potrafisz?
Cele lekcji ogólne:
▪ rozwijanie zainteresowań matematycznych poprzez wskazanie użyteczności matematyki w życiu codziennym
Cele lekcji szczegółowe- uczeń:
▪ dodaje i odejmuje w zakresie 1000, mnoży w zakresie 100,
▪ samodzielnie rozwiązuje zadania z treścią,
▪ wykonuje obliczenia związane z czasem,
▪ poprawnie współpracuje w grupie,
Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Metody :gry i zabawy dydaktyczne, praca z tekstem,
Środki dydaktyczne: koperty z zadaniami na porównywanie wielkości liczb, rozsypanka sylabowa z hasłem, rozkład rejsu statków, zadania z treścią, dyplom dla żeglarza, kolorowe statki, nagranie odgłosów morza,
I WSTĘP
Rozwiązanie hasła będącego tematem zajęć.
Uczniowie otrzymują rozsypankę z sylabami. Po drugiej stronie kartki znajdują się ilorazy, które należy ułożyć w porządku rosnącym. Po poprawnym ułożeniu uczniowie odwracają kartki i odczytują hasło.
CZY MATEMATYKA JEST POTRZEBNA?
1. Próba odpowiedzi na pytanie.
2. Ćwiczenia w rachunku pamięciowym.
Każdy uczeń trzyma własnoręcznie wykonany statek z papieru. Na jego burcie zapisuje działanie bez podawania wyniku. Działania dotyczą liczb trzycyfrowych w zakresie 1000. Uczeń podchodzi do kolegi, który podaje wynik do istniejącego już działania, a następnie dopisuje kolejne działanie bez wyniku.
II Część główna
Podanie informacji uczniom, iż odbędą podróż wodną na wyspę Wolin, do miejsca ukrycia skarbów.
1. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
▪ Ile kajaków należy wypożyczyć dla 14 osób zakładając, że kajaki są podwójne?
( Zapis działania na tablicy)
▪ Układanie zadania matematycznego dla potrzeby wypożyczenia 2wioseł dla każdego kajaka.
Np. Ile wioseł potrzeba dla7 kajaków wiedząc, że w każdym muszą być 2 wiosła?
( Zapis działania na tablicy)
2. Zabawa w parach. Uczniowie mają do dyspozycji 3 znaki mniejszości i większości oraz 4 trójkąty. Jedna osoba z pary układa w dowolny sposób znaki pomiędzy trójkątami, a druga wpisuje liczby trzycyfrowe tak, by równanie było prawdziwe.
3. Analiza rozkładu rejsu. Wykonywanie obliczeń dotyczących czasu.
4. Zabawa z maszynką liczbową.
5. Rozwiązanie zadania.
Ciężar dozwolony do przewozu statkiem to 980 kg. Na statku są już pasażerowie o łącznej wadze 520 kg.
Analiza treści zadania
Wskazanie danych, szukanych.
Ułożenie pytania i rozwiązanie.
6.Samodzielne rozwiązanie zadania.
Bilety na stek kosztowały dla dziecka 9zł , a dla dorosłego 35zł. Ile zapłaciła za bilety 14 osobowa grupa?
III Zakończenie
7. Odpowiedź na pytanie „Czy matematyka jest potrzebna?”
Ewaluacja zajęć
8. Uczniowie „wprowadzają” swoje statki do portu ( lub (, wyrażając tym samym opinię dotyczącą atrakcyjności zadań.
Otworzenie skrzyni skarbów, w której znajduje się niespodzianka- wstęp do zajęć poniedziałkowych.