Dodaj publikację
Autor
Aneta Berczak
Data publikacji
2013-05-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
111

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia z eduk. matematycznej w klasie II.
 Pobierz (doc, 30,5 KB)

Podgląd treści


Scenariusz zajęć z edukacji matematycznej w klasie IIa

Temat: Numeracyjne przypadki dodawania i odejmowania w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego.
Czas : 45 min.
Termin: 20.03.2009r.
Cele lekcji:
• Kształtowanie pojęcia liczby dwucyfrowej.
• Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania liczb w zakresie 100
Uczeń umie:
• Wskazywać cyfry oznaczające dziesiątki i jedności w podanej liczbie.
• Dodawać i odejmować w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego.
Uczeń rozumie:
• Skład liczb dwucyfrowych
• Istotę dodawania i odejmowania liczb typu 30+6=, 36-6=.
Uczeń zna:
• Różnicę pomiędzy cyfrą a liczbą.
Środki dydaktyczne: kartoniki z liczbami od 10 do 100 oraz liczbami jednocyfrowymi, domino matematyczne , tekst zadania z treścią oraz plątanina matematyczna dla każdego ucznia.
Formy pracy: indywidualna i zbiorowa, w grupach dwuosobowych
Metody pracy: gry i zabawy, ćwiczenia utrwalające, analityczno-syntetyczna.

PLAN ZAJĘĆ
1. Ćwiczenia w rachunku pamięciowym
• Nauczyciel podaje działania , uczniowie wykonują obliczenia. Zgłasza się tylko ta osoba której numer w dzienniku odpowiada wynikowi z obliczeń.
• Nauczyciel na palcach pokazuje działania. Uczniowie wykonują obliczenia a wynik zapisują na karteczce. Poprawna odpowiedź nagradzana jest punktem. Za 5 poprawnych pkt uczeń otrzymuje ocenę bdb.
• Zadanie z treścią. W autobusie jest 35 pasażerów. Na pierwszym przystanku wysiada 5 osób. Na drugim przystanku wsiada 20 osób. Jlu pasażerów jedzie w autobusie?
2. Rozwiązanie plątaninki matematycznej na podstawie której następuje zapis tematu lekcyjnego w zeszytach. Zadanie polega na wyliczeniu działań ,odnalezieniu poprawnych wyników w tabeli obok i przypisaniu im odpowiednich sylab.
3. Ustawianie liczb od 10 do 100 wg podanego porządku: malejąco, rosnąco.
Analiza budowy podanych liczb.
Tworzenie par liczb dwucyfrowych z jednocyfrowymi – podawanie powstałych sum .
Analiza budowy powstałych liczb.
Określanie jakie liczby znajdują się w sąsiedztwie powstałej liczby.
4. Zabawa „ Polubić swoją liczbę”. Uczniowie na kartkach zapisują i dekorują liczbę przez siebie wybraną w zakresie od 10 do 100. Kolejnym krokiem jest podanie argumentów dlaczego ta liczba i co mogę o niej powiedzieć. Uczniowie ustawiają się w porządku malejącym, rosnącym. Tworzą zbiór liczb parzystych i nieparzystych.
5. Indywidualne rozwiązywanie zadań w zeszytach.
• Do bocianiej wioski powróciły bociany. Najpierw przybyło 30 białych bocianów a później dołączyło 8 czarnych. Uczniowie samodzielnie dopisują brakujące pytanie i rozwiązują zadanie.
6. Zabawa z dominem matematycznym. Na kartonikach zapisane są działania oraz wyniki. Uczniowie pracując w grupach dwuosobowych dobierają wynik do podanego działania.
7. Podsumowanie zajęć.