Dodaj publikację
Autor
Anna Bąk
Data publikacji
2013-05-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
147

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycje i przykłady ćwiczeń plastycznych usprawniających motorykę małą dla upośledzonych umysłowo, znaczenie prawidłowego działania ręki w życiu człowieka.
 Pobierz (doc, 42,5 KB)

Podgląd treści


Zabawy plastyczne usprawniające motorykę małą dla osób niepełnosprawnych intelektualnie
Podstawowym założeniem wychowania każdego dziecka jest stworzenie mu możliwie najkorzystniejszych warunków wszechstronnego rozwoju i przygotowanie go do podjęcia w pełni samodzielnego życia.
Ręka, jako wyspecjalizowany narząd, odpowiedzialna jest w naszym ciele za wiele funkcji. Jej doskonałość polega na tym, że służy nam jako silne narzędzie do popychania, podnoszenia ciężarów, siłowania się a jednocześnie potrafi wykonywać bardzo precyzyjne i skomplikowane ruchy jak szycie czy pisanie. Taka szeroka specjalizacja kończyn sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. To, co czyni nasze ręce i dłonie czymś niezwykle wyjątkowym i fascynującym, to rozwój kory mózgowej i skomplikowany mechanizm nerwowy. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie, koordynować i płynnie zakończyć. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy całej kończyny górnej, a szczególnie dłoni, kciuka i palców, zajmuje zdumiewająco dużą powierzchnię w stosunku do pozostałych obszarów kory, odpowiadających za ruchy innych części ciała. To wskazuje dobitnie na ogromne znaczenie funkcjonalne ręki w naszym życiu.
O deficytach w zakresie funkcjonowania rąk można mówić w bardzo szerokiej skali: od całkowitych niezdolności do kontrolowania ich ruchów, do drobnych trudności grafomotorycznych. Na każdym etapie warto proponować dziecku odpowiednie oddziaływania tak, aby wypracować z nim możliwie najlepszą sprawność, co automatycznie przekłada się na jakość jego życia. Uczniowie z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym mają duże problemy związane z motoryką małą. Przejawiają się one w trudnościach z opanowaniem umiejętności samoobsługowych, aktywności zabawowych oraz umiejętności szkolnych. Aby prawidłowo usprawniać motorykę małą należy wykorzystywać ćwiczenia i zabawy rozwijające sprawność ruchową całej kończyny górnej, sprawność manipulacyjną dłoni, umiejętność chwytu, koordynację pomiędzy dłońmi oraz doskonalenie czynności samoobsługi. Ponieważ ręka spełnia swoje funkcje, gdy wszystkie jej elementy składowe, a więc kości, stawy i mięśnie działają prawidłowo i zachowana jest ich wielostronna współpraca, stąd ważne jest, żeby podczas terapii nie usprawniać poszczególnych części składowych ręki, ale postrzegać ją całościowo i pracować nad rozwojem poszczególnych funkcji. Ćwiczenia mają na celu zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywanie różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie i doskonalenie ruchów precyzyjnych. Wszystkie działania należy dobierać do funkcjonalnego i intelektualnego poziomu dziecka, stwarzając możliwość dalszego rozwoju w przyjazny i interesujący sposób.

Zasady prowadzenia ćwiczeń usprawniających motorykę małą:

• dostosowanie działań do poziomu funkcjonowania dziecka – jego potrzeb i możliwości
• dostosowanie ćwiczeń do kolejności występowania w rozwoju ruchowym
• stopniowanie trudności
• zróżnicowanie rytmu ćwiczeń przez odpowiednie rymowanki i wyliczanki
• stosowanie ciekawych pomocy (rekwizytów i zabawek), interesujących tematów i celowości prowadzonych zabaw
• odpowiednia ...