Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Temat: ,,Mój przyjaciel” - wykonanie portretu pastelami olejnymi.
Cel główny: - uświadomienie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka.
Cele: uczeń: - zna i rozumie znaczenie pojęcia ,,przyjaciel”
- integruje się z innymi uczestnikami zajęć,
- umie rozwiązać rebus obrazkowy,
- potrafi budować pozytywne relacje z innymi dziećmi,
- wie co to jest portret,
- potrafi wykonać portret.
Metody: słowna, zabawowa, burza mózgów, zadaniowo- czynnościowa.
Formy: grupowa, zespołowa, indywidualna;
Pomoce dydaktyczne: rebusy obrazkowe, plansza, mazaki, płyta CD z muzyką, reprodukcje portretów, kartki, pastele olejne i suche.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci - ,,Iskierka radości”.
Dzieci stoją w kole trzymając się za ręce. Prowadząca przekazuje dzieciom ,,iskierkę radości” (uścisk dłoni wraz z uśmiechem) wypowiadając słowa:
Iskierkę radości przesyłam w krąg
Niechaj powróci do moich rąk.
2. ,,Moje prawe miejsce jest wolne”- zabawa integracyjna.
Dzieci siedzą w kręgu. Dziecko, obok którego z prawej strony jest wolne miejsce zaczyna zabawę słowami: ,,Moje prawe miejsce jest wolne i zapraszam … do mnie” (wymienia imię najbardziej lubianej przez siebie osoby). Zaproszona osoba powinna jak najszybciej zająć wolne miejsce. Zabawę kontynuuje dziecko, obok którego zwolniło się ,,prawe” miejsce.
3. ,,Mój przyjaciel”- rebus. Zapoznanie z tematem zajęć.
Dzieci w parach rozwiązują rebus obrazkowy i podają hasło: ''Mój przyjaciel”.
4. ,,Jaki powinien być przyjaciel?” - burza mózgów.
Dzieci wymieniają cechy dobrego przyjaciela, nauczyciel zapisuje ja na planszy. Wspólnie tworzą pojęcie ,,przyjaciel”.
5. ,,Spacer z przyjacielem”- zabawa ruchowa.
Dzieci dobierają się parami, chwytają się za ręce i przy muzyce spacerują, podskakują po całej sali. Na przerwę w muzyce wykonują polecenia nauczycielki:
← Zaczął padać deszcz- większe dziecko ,,okrywa płaszczem „ mniejsze i razem uciekają przed deszczem pod ścianę.
← Mniejsze dziecko odgania komary od większego,
← Mniejsze dziecko płacze- większe je pociesza,
← Większe dziecko się skaleczyło- mniejsze robi mu opatrunek na ranę.
6. ,,Portret”- zapoznanie dzieci z pojęciem ,,portretu” i sposobem jego wykonania.
Nauczyciel zapoznaje dzieci z pojęciem ,,portret” (obraz, zdjęcie lub inne dzieło będące przedstawieniem osoby i odwzorowujące jej wygląd zewnętrzny, a czasem także cechy osobowości). Prezentuje kilka przykładowych reprodukcji portretu i zwraca uwagę na charakterystyczne dla niego cechy (np. proporcje twarzy).
7. ,,Mój przyjaciel”- praca twórcza dzieci.
Dzieci rysują portret swojego przyjaciela, starając się uwzględnić jego cechy charakterystyczne. Imię przyjaciel pozostaje w tajemnicy.
8. Wystawa i omówienie prac.
Dzieci z pomocą nauczycielki robią wystawkę swoich prac. Próbują odgadnąć, kogo przedstawia dany portret.
Każde dziecko przedstawia swojego przyjaciela z portretu zdaniem: To jest... Lubię go/ją
bo...
9. Zakończenie zajęć.
Nauczycielka dziękuje dzieciom za wspólną zabawę.
Renata Żukowska
Nauczycielka świetlicy
SP nr25 ...