Dodaj publikację
Autor
Dariusz Szczepanik
Data publikacji
2013-05-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
57

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jestem nauczycielem Zespołu Szkół Muzycznych w Legnicy. Przeprowadziłem w szkole badania dotyczące stresu i strategii radzenia sobie z nim przez uczniów. W raporcie - artykule zostały zaprezentowane badania przeprowadzone na grupie uczniów OSM II stopnia w Legnicy. Zdiagnozowano sytuacje stresujące związane z ekspozycją społeczną występujące w szkole muzycznej, następstwa stresu z uwzględnieniem trzech obszarów jego oddziaływania (reakcje fizyczne, reakcje intelektualne i emocjonalne oraz symptomatyczne zachowania) oraz stosowane przez uczniów OSM II stopnia strategie radzenia sobie ze stresem.
 Pobierz (doc, 698,5 KB)

Podgląd treści

RAPORT Z BADAŃ

STRES I STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z NIM STOSOWANE PRZEZ UCZNIÓW OSM II STOPNIA

Dariusz Szczepanik
Zespół Szkół Muzycznych w Legnicy

Legnica, 2012

Spis treści
Wstęp 3
1. Koncepcje stresu w świetle literatury 4
2. Stres w koncepcji Lazarusa 5
3. Osobiste następstwa stresu 7
4. Strategie radzenia sobie ze stresem 8
5. Metodyka badań 9
6. Stres i strategie radzenia sobie z nim – badania 10
6.1. Sytuacje stresujące związane z ekspozycją społeczną 10
6.2. Następstwa stresu 12
6.3. Stosowane strategie radzenia sobie ze stresem 16
7. Podsumowanie 25
Literatura 27

Streszczenie: W raporcie zostały zaprezentowane badania przeprowadzone na grupie uczniów OSM II stopnia w Legnicy. Zdiagnozowano sytuacje stresujące związane z ekspozycją społeczną występujące w szkole muzycznej, następstwa stresu z uwzględnieniem trzech obszarów jego oddziaływania (reakcje fizyczne, reakcje intelektualne i emocjonalne oraz symptomatyczne zachowania) oraz stosowane przez uczniów OSM II stopnia strategie radzenia sobie ze stresem. Badanie ujawniło, że dla badanych uczniów najbardziej stresujące są wystąpienia publiczne bezpośrednio powiązane z oceną umiejętności, np. przesłuchania techniczne, egzaminy końcowe czy konkursy. Uczniowie najczęściej odczuwają następstwa stresu w obszarze reakcji intelektualnych
i emocjonalnych. Ucieczka, unikanie jest strategią radzenia sobie ze stresem, która zgodnie
z deklaracjami uczniów, nie jest stosowana. Analizy wykazały również między innymi, że nawet te osoby, które twierdzą, że dane aktywności związane z nauką w szkole muzycznej nie są stresujące, stosują strategie radzenia sobie ze stresem.

Słowa kluczowe: stres, koncepcja stresu Lazarusa, następstwa stresu, strategie radzenia sobie ze stresem

Wstęp

Stres w obecnym świecie jest wszechobecny. Kiedy z kimś rozmawiamy, często słyszymy: „stresuję się przed tym egzaminem”, „stresuję się przed spotkaniem”, „stresuje mnie to, że muszę tyle czekać w kolejce”. Żyjemy w czasach, w których nasze otoczenie nieustannie się zmienia i wymaga szybkiego przystosowania się do nowin technologicznych, informacyjnych oraz merytorycznych. Coraz większe wymagania stawiane są nie tylko ludziom dorosłym, ale również dzieciom
i młodzieży. Oczekuje się od uczniów, że będą przyswajać coraz bardziej złożone informacje, wygrywać konkursy, prezentować swoje umiejętności na najwyższym poziomie oraz że będą uczestniczyć w coraz większej ilości zajęć dodatkowych, które mają im zapewnić w przyszłości lepsze stanowisko pracy oraz większe uznanie. To niezwykle szybkie tempo życia, wysokie wymagania i oczekiwania mogą być źródłem stresu dla dzieci i młodzieży szkolnej. Uczniowie uczęszczający do szkoły muzycznej są w szczególny sposób wystawieni na oddziaływanie czynników mogących wzbudzać reakcje stresowe. Egzaminy, konkursy czy występy publiczne mogą stanowić dla nich źródło stresu. Co ciekawe, stres mogą ...