Dodaj publikację
Autor
Jola Bałuk
Data publikacji
2013-05-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
35

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Pojawienie się nowych środków informatycznych oraz ich błyskawiczny rozwój wywarło ogromny wpływ na przebieg i organizację kształcenia. W efekcie wspomagany komputerowo proces nauczania uległ znacznemu przyspieszeniu, a jego koszty spadły."
 Pobierz (doc, 105,0 KB)

Podgląd treści

KOMPUTER JAKO NARZĘDZIE WSPOMAGAJĄCE PROCES NAUCZANIA

OPRACOWAŁA
Jolanta Bałuk

[pic]

2013

KOMPUTER JAKO NARZĘDZIE POZNAWCZE

Pojawienie się nowych środków informatycznych oraz ich błyskawiczny rozwój wywarło ogromny wpływ na przebieg i organizację kształcenia. W efekcie wspomagany komputerowo proces nauczania uległ znacznemu przyspieszeniu, a jego koszty spadły.

Badania efektywności nauczania za pomocą komputera wykazały, że przyswajanie wiedzy zwiększa się o 40%, a oszczędność czasu na naukę wynosi około 70%. Zalety komputera jako środka dydaktycznego są ogromne, gdyż 80% informacji dociera do nas przez kanał wzrokowy. Ponadto komputer może zaprezentować procesy lub zjawiska, które są niemożliwe do zaobserwowania w naturalnym środowisku, gdyż w rzeczywistości zachodzą one za szybko lub zbyt wolno. Komputer pozwala przekroczyć granice czasu i przestrzeni, przyczynia się do podmiotowości ucznia, ponadto jako środek polisensoryczny oddziałuje na większą liczbę zmysłów. Narzędzie to może wspomóc proces kształcenia - przez tworzenie testów i sprawdzianów, systematyczną kontrolę osiągnięć ucznia, symulację zjawisk, które są niemożliwe do zrealizowania w szkole z powodów fizycznych i biologicznych, podczas gdy symulacja komputerowa jest tania i bezpieczna; komputer umożliwia projektowanie urządzeń, optymalizowanie parametrów, zmiany kształtu, swobodny dostęp do informacji często rozproszonych po całym świecie.

Niezbędnym warunkiem wykorzystania nowych technologii w kształceniu jest przygotowanie samych nauczycieli. W Polsce obecnie jest około 11 tysięcy nauczycieli z przygotowaniem do nauczania przedmiotów informatycznych oraz 23 tysiące tych, którzy ukończyli różne kursy informatyczne. Jest to ciągle za mało, aczkolwiek niedostatek ten spowodowany jest brakiem funduszy przeznaczanych na szkolenia nauczycieli.

W polskiej edukacji zmianie winno ulec podejście do procesu nauczania: od funkcji podawania gotowej wiedzy do praktyki wspierania uczniów na drodze do samodzielności. Przeczy to dotychczasowej strukturze systemu edukacyjnego

i wymaga zmian w procesie przygotowania nauczycieli do wykonywania zawodu. Nauczyciel nie tylko powinien znać najnowsze osiągnięcia w dziedzinie kształcenia informatycznego, ale także posiąść umiejętność znajdowania, selekcji, gromadzenia oraz prezentacji wiedzy; powinien wiedzieć, w jaki sposób wykorzystać w procesie kształcenia nowoczesne metody i techniki komputerowe.

Na progu XXI wieku promocja Internetu i technologii informatycznych staje się jednym z podstawowych celów Unii Europejskiej. Podejmuje się wiele wysiłków, aby przygotować uczniów do radzenia sobie w świecie technologii. W 2002 roku wszystkie szkoły w Europie zachodniej zostały podłączone do sieci, a obecnie wdraża się program, który polega na opanowaniu przez uczniów obsługi Internetu i multimediów, wykorzystywaniu nabytych umiejętności do poszerzania swojej wiedzy, nabywania wiedzy na temat współpracy, kreatywności, komunikacji międzykulturowej.

Unia Europejska wdraża wiele programów mających na celu przygotowanie młodzieży do funkcjonowania w nowoczesnym świecie technologii informatycznej. Do głównych należy m ...