Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Bezpieczny przedszkolak
Od kilku lat w naszym przedszkolu realizujemy program ‘bezpieczne dziecko w przedszkolu, w domu i na ulicy’. Inspiracją do napisania programu były nagłośnione przez media wypadki zaginięcia dzieci, odbieranie dzieci przez osoby nieupoważnione i bezgraniczna ufność dzieci w stosunku do osób obcych. Program ten był i jest w dalszym ciągu otwarty na sugestie nauczycieli i rodziców. Poszczególne składniki programu mogą ulec poszerzeniu i modyfikacji. Moją intencją przy tworzeniu programu było to, żeby w każdym roku pobytu dziecka w przedszkolu utrwalać treści i umiejętności opanowane w poprzednich latach. Program zawiera trzy podstawowe działy:
1.Bezpieczne dziecko w przedszkolu;
2.Bezpieczne dziecko w domu;
3.Bezpieczne dziecko na ulicy;
Cele programu:
- wdrażanie dzieci do kierowania się zasadami bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim;
- kształtowanie umiejętności świadomego przestrzegania zasad ruchu drogowego dla pieszych;
- wdrażanie zasad ograniczonego zaufania w stosunku do osób nieznanych;
- poznanie możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu np,:pożar, powódź
- wzbudzanie zaufania do policjanta jako osoby mogącej pomóc innym.
Program obejmuje wszystkie dzieci oraz ich rodziców. Rodzice przedszkolaków mają do spełnienia ogromną rolę. Realizacja zagadnień związanych z bezpieczeństwem dzieci i unikania zagrożeń przybierała różne formy działań – zajęcia plastyczne, muzyczne, teatrzyki, zabawy w ogrodzie, wycieczki, zapraszanie gości do przedszkola. Najciekawsze dla dzieci były spotkania z ciekawymi ludźmi.
Pracownik Straży Miejskiej pomógł zrozumieć zadania straży i określić zasady postępowania w kontakcie z osobą obcą, w przypadku zaśmiecania i zakłócania porządku publicznego. Dzieci dowiedziały się, jak odróżnić mundur strażnika miejskiego od munduru policjanta. Prostymi słowami i za pomocą obrazków przedstawił nam miejsca niebezpiecznych zabaw, które mogą stanowić zagrożenie dla dzieci, zwrócił uwagę na konieczność znajomości własnego imienia, nazwiska i adresu zamieszkania. Dzieci zapoznały się z numerem telefonu do Straży Miejskiej i sposobem formułowania komunikatu o sytuacjach bezpośrednio im zagrażających. Zapraszałam również przedstawicieli: Komendy Policji Wydziału Ruchu Drogowego i Prewencji. Do pobliskiej jednostki Straży Pożarnej udaliśmy się wszyscy osobiście. Strażacy wzbudzili ogromne zainteresowanie dzieci. Dzięki nim miały możliwość zapoznania się z wozem strażackim, jego wyposażeniem i sposobem działania wielu urządzeń w nim umieszczonych. Przedstawiciele Straży Pożarnej przestrzegali przed zabawą różnymi materiałami, np.; pirotechnicznymi, zapałkami, zapalniczkami itp. Strażacy omówili również sposoby reagowania w przypadku takich zagrożeń jak: burze, wyładowania atmosferyczne, silne wiatry, silne operowanie słońca, zalanie pomieszczeń w budynku, zapalenie się różnych urządzeń w domu itp. Dzieci miały możliwość porozmawiania o udzielaniu pierwszej pomocy rannym w różnych wypadkach. Tu również okazało się, że znajomość danych /imię, nazwisko, adres / i numeru telefonu do ...