Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zabawa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka.
W wieku przedszkolnym pojawiają się specyficzne potrzeby i pobudki ważne dla całości rozwoju dziecka i bezpośrednio prowadzące do zabawy. W wieku przedszkolnym, trzeba brać pod uwagę dwa problemy. Pierwszy - w jaki sposób zabawa pojawia się w rozwoju, czyli pochodzenie zabawy. Drugi – jakie znaczenia ma zabawa jako forma rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym; czy zabawa jest najważniejszą formą działalności w tym okresie rozwoju, czy też po prostu jest działalnością dominującą. Uważam, iż z punktu widzenia rozwoju w okresie przedszkolnym zabawa nie jest dominującą formą działalności, ale właśnie najważniejszą linią rozwoju dziecka. W wieku przedszkolnym pojawiają się specyficzne potrzeby i pobudki ważne dla całości rozwoju dziecka i bezpośrednio prowadzące do zabawy. Wynika to z tego, iż w pewnym wieku powstaje u dziecka wiele niezrealizowanych tendencji, niezrealizowanych bezpośrednio pragnień. Te niezrealizowane potrzeby, niespełnione pragnienia dziecka z jednej strony, z drugiej zaś utrzymująca się tendencja do natychmiastowego ich zaspokojenia, powodują, że w takiej sytuacji pojawia się zabawa, która, jeśli pytamy o jej przyczyny, jest wyobrażeniową realizacją niespełnionych pragnień.
Wyobrażenie jest nową formą rozwojową i jak każda funkcja świadomości powstaje ona pierwotnie w działaniu. Zabawa jest wyobraźnią w działaniu. W wieku przedszkolnym dziecko uogólnia swój afektywny stosunek do danego zjawiska, czyli występują tu uogólnione, nieuprzedmiotowione tendencje afektywne/motywy/. Istota zabawy leży w tym, że stanowi ona spełnienie pragnień. Dziecko w tym okresie jest świadome swoich stosunków z dorosłymi, reaguje na nich emocjonalnie i uogólnia te reakcje emocjonalnie. Dziecko w tym okresie zna już wiele przedmiotów i rzeczy. Jego wiedza o świecie ludzi i przedmiotów jest, jak na ten wiek, rozległa. W zabawie dziecko stwarza sytuacje ‘na niby’. Staje się to możliwe na podstawie oddzielenia pola wizualnego, od pola sensu – co następuje właśnie w wieku przedszkolnym. Tam gdzie w zabawie występuje tworzenie sytuacji ‘na niby’, mamy do czynienia z regułami. Dziecko podporządkowuje się tym regułom. Rola, którą gra w zabawie i jego stosunek do przedmiotów zabawy, jeśli zmieniają znaczenie, zawsze będą wynikały z reguł, tj. sytuacji ‘na niby’. W zabawie dziecko jest wolne. Każda sytuacja ‘na niby’ zawiera ukryte reguły – rozwój od jawnej sytuacji ‘na niby’ z ukrytymi regułami do gier z jawnymi regułami i ukrytą sytuacją ‘na niby’ – wyznacza dwa krańce ewolucji dziecięcej zabawy.
Źródłem reguł w zabawie jest samo dziecko, a więc są one jego własnymi regułami i są to reguły samoograniczenia i samookreślenia. W zabawie z regułami samoograniczenia i samookreślenia chodzi dziecku o przyjemność moralną. Istota ...