Dodaj publikację
Autor
Anita Bodo
Data publikacji
2013-05-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
88

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to scenariusz zajęć przeprowadzonych w gimnazjum specjalnym, lekcja skłaniająca do powtórzenia wiadomości o lekturach, głównym zadaniem lekcji jest zapoznanie się z popularnymi symbolami, które funkcjonują w tekstach kultury. Dzięki tym zajęciom można porozmawiać o tradycji naszego kraju, przysłowiach i związkach frazeologicznych. Lekcja przyjemna dla uczniów, łatwa a pozwalająca utrwalać wiedzę.
 Pobierz (docx, 14,7 KB)

Podgląd treści

Temat: Co właściwie oznaczają te symbole?

Lekcja 45 minut

Cele:

Uczniowie posługują się słownikiem symboli, potrafią wyszukiwać informacje.

Poznają znaczenie symboli pojawiających się w tekstach kultury, poznają tradycję naszego kraju.

Potrafią wskazać utwory, w których spotykamy się z tą symboliką.

Utrwalają informacje dotyczące znajomości tekstów kultury.

Potrafi uzasadniać swoje wybory.

Utrwalają związki frazeologiczne lub przysłowia nawiązujące do omawianych na lekcji symboli.

Pomoce dydaktyczne:

Szkolne słowniki symboli, kartki papieru, flamastry, wcześniej przygotowane karteczki z tytułami i autorami dzieł( dla każdego zespołu).

Metody dydaktyczne:

Oglądowa, praca w zespołach co najwyżej trzyosobowych, mapa mentalna.

Lekcję przeprowadzam w klasie trzeciej gimnazjum. Służy mi ona nie tylko jako zapoznanie uczniów z symbolami , z jakimi można się spotkać w tekstach kultury, ale również jako powtórzenie omawianych lektur. Jest to okazja to rozmowy o tytułach, prezentowanych wydarzeniach, bohaterach.

Uczniowie siadają w trzyosobowych zespołach, każdy z nich dostaje szkolny słownik symboli oraz krótką listę symboli, które muszą odszukać w słowniku. Na kartkach muszą zapisać najważniejsze znaczenia tych symboli.

Symbole:

Np. : Wąż, jabłko, okręt, chleb, podróż, drabina.

Krótka prezentacja zanotowanych znaczeń.

Na tablicy można powiesić zdjęcia symboli a pod nimi zapisywać najważniejsze znaczenia.

Rozmowa o tych symbolach i ich znaczeniach. Czy wiedzieli o takim znaczeniu? Które było dla uczniów najbardziej oczywiste, a które najbardziej zaskakujące? Nawiązujemy do różnych przysłów lub frazeologizmów, które w jakiś sposób wiążą się z tymi symbolami, np.:

Mieć węża w kieszeni (co to znaczy?)

Podróże kształcą, „Podróż czyni mądrego mędrszym , a głupszego głupszym” (co to znaczy?)

Witać chlebem i solą, być solą w oku, zjeść z kimś beczkę soli, sól ziemi,słona cena (co to znaczy?)

Amator kwaśnych jabłek, niedaleka pada jabłko od jabłoni

Łatwy chleb

Wszystkie znaczenia nauczyciel zapisuje na tablicy, uczniowie przepisują jako notatkę z lekcji.

Uczniowie dostają karteczki z autorami i tytułami różnych utworów. Ich zadaniem jest dopasować tytuły do symboli. Jeśli symbol w jakić sposób nawiązuje, pojawia się w tekście, należy karteczkę z tytułem położyć przy danym symbolu.

wąż

Moja piosnka II

Homer

chleb

Siłaczka

C.K. Norwid

Okręt

Mały Książę

J. Słowacki

Podróż

Biblia

j. Salinger

drabina

Testament mój

A de Saint Exupery

Buszujący w zbożu

S. Żeromski

Mit o wojnie trojańskiej

A.Mickiewicz

Odyseja

I.Krasicki

Przyjaciele

Pijanstwo

(Kilka tutyłów w ogóle nie pasuje do symboli. )

Odczytanie i omówienie prac uczniów. Ten moment lekcji służy utrwaleniu wątków i bohaterów. Uczniowie wyjaśniają, dlaczego przyporządkowali hasła właśnie w ten sposób.

Ta część lekcji może skłonić do poszukiwania jeszcze innych tytułów.

Uporządkowaną ...