Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Co właściwie oznaczają te symbole?
Lekcja 45 minut
Cele:
Uczniowie posługują się słownikiem symboli, potrafią wyszukiwać informacje.
Poznają znaczenie symboli pojawiających się w tekstach kultury, poznają tradycję naszego kraju.
Potrafią wskazać utwory, w których spotykamy się z tą symboliką.
Utrwalają informacje dotyczące znajomości tekstów kultury.
Potrafi uzasadniać swoje wybory.
Utrwalają związki frazeologiczne lub przysłowia nawiązujące do omawianych na lekcji symboli.
Pomoce dydaktyczne:
Szkolne słowniki symboli, kartki papieru, flamastry, wcześniej przygotowane karteczki z tytułami i autorami dzieł( dla każdego zespołu).
Metody dydaktyczne:
Oglądowa, praca w zespołach co najwyżej trzyosobowych, mapa mentalna.
Lekcję przeprowadzam w klasie trzeciej gimnazjum. Służy mi ona nie tylko jako zapoznanie uczniów z symbolami , z jakimi można się spotkać w tekstach kultury, ale również jako powtórzenie omawianych lektur. Jest to okazja to rozmowy o tytułach, prezentowanych wydarzeniach, bohaterach.
Uczniowie siadają w trzyosobowych zespołach, każdy z nich dostaje szkolny słownik symboli oraz krótką listę symboli, które muszą odszukać w słowniku. Na kartkach muszą zapisać najważniejsze znaczenia tych symboli.
Symbole:
Np. : Wąż, jabłko, okręt, chleb, podróż, drabina.
Krótka prezentacja zanotowanych znaczeń.
Na tablicy można powiesić zdjęcia symboli a pod nimi zapisywać najważniejsze znaczenia.
Rozmowa o tych symbolach i ich znaczeniach. Czy wiedzieli o takim znaczeniu? Które było dla uczniów najbardziej oczywiste, a które najbardziej zaskakujące? Nawiązujemy do różnych przysłów lub frazeologizmów, które w jakiś sposób wiążą się z tymi symbolami, np.:
Mieć węża w kieszeni (co to znaczy?)
Podróże kształcą, „Podróż czyni mądrego mędrszym , a głupszego głupszym” (co to znaczy?)
Witać chlebem i solą, być solą w oku, zjeść z kimś beczkę soli, sól ziemi,słona cena (co to znaczy?)
Amator kwaśnych jabłek, niedaleka pada jabłko od jabłoni
Łatwy chleb
Wszystkie znaczenia nauczyciel zapisuje na tablicy, uczniowie przepisują jako notatkę z lekcji.
Uczniowie dostają karteczki z autorami i tytułami różnych utworów. Ich zadaniem jest dopasować tytuły do symboli. Jeśli symbol w jakić sposób nawiązuje, pojawia się w tekście, należy karteczkę z tytułem położyć przy danym symbolu.
wąż
Moja piosnka II
Homer
chleb
Siłaczka
C.K. Norwid
Okręt
Mały Książę
J. Słowacki
Podróż
Biblia
j. Salinger
drabina
Testament mój
A de Saint Exupery
Buszujący w zbożu
S. Żeromski
Mit o wojnie trojańskiej
A.Mickiewicz
Odyseja
I.Krasicki
Przyjaciele
Pijanstwo
(Kilka tutyłów w ogóle nie pasuje do symboli. )
Odczytanie i omówienie prac uczniów. Ten moment lekcji służy utrwaleniu wątków i bohaterów. Uczniowie wyjaśniają, dlaczego przyporządkowali hasła właśnie w ten sposób.
Ta część lekcji może skłonić do poszukiwania jeszcze innych tytułów.
Uporządkowaną ...