Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji 2
Czas trwania lekcji: 45 minut
Przedmiot: Chemia
Klasa: 3
Temat: Szereg homologiczny węglowodorów nasyconych (alkanów) i ich właściwości.
Cel ogólny:
·wprowadzenie i utrwalenie poprzez ćwiczenia pojęć: węglowodory nasycone, szereg homologiczny alkanów.
Cele operacyjne:
Wiadomości:
A. Zapamiętywanie wiadomości :
Uczeń potrafi:
-zdefiniować pojęcie węglowodorów nasyconych-alkanów,
-zdefiniować pojęcie szeregu homologicznego,
-podać nazwy czterech pierwszych alkanów w szeregu homologicznym.
B. Zrozumienie wiadomości:
Uczeń potrafi:
-napisać wzory sumaryczne czterech pierwszych alkanów z szeregu homologicznego.
-wyjaśnić jakie związki nazywamy alkanami i dlaczego.
-podać nazwy dziesięciu pierwszych alkanów w szeregu homologicznym.
-wyjaśnić jakie jest zastosowanie alkanów.
Umiejętności:
C: Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:
-podać wzory sumaryczne pierwszych dziesięciu alkanów na podstawie ogólnego wzoru alkanów,
-narysować wzory strukturalne i półstrukturalne dziesięciu pierwszych alkanów z szeregu homologicznego.
-obliczać masę cząsteczkową dowolnego alkanu.
D: Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych:
-pisać wzory sumaryczne alkanów o podanej liczbie atomów węgla,
-pisać wzory sumaryczne alkanów o podanej liczbie atomów wodoru,
-obliczyć stosunek masowy pierwiastków w podanym alkanie.
-obliczyć skład procentowy (% masowy) podanego alkanu.
-pisać równanie reakcji spalania dowolnego alkanu.
Postawy
-poprawne nazywanie i zapisywanie nazw alkanów,
- twórcze zaangażowanie w trakcie lekcji.
Formy pracy:
-praca indywidualna.
Typ lekcji: wprowadzająca z elementami ćwiczeniowymi.
Metoda nauczania:
-prezentacja filmu ,
-pogadanka z elementami wykładu,
-rozwiązywanie zadań.
Środki dydaktyczne, materiały:
·prezentacja Power Point,
-rzutnik multimedialny,
-podręcznik do klasy III gimnazjum: J. Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin „Chemia dla gimnazjum część 3”.
Przebieg lekcji:
| |Zagadnienia |Czynności nauczyciela |Czynności ucznia |
|Część wprowadzająca-10 min.|1.Sprawy organizacyjne: powitanie, |1.Podaje temat lekcji |1. Zapisuje temat lekcji. |
| |sprawdzenie obecności, zapisanie tematu|i jej cele. |2.Ogląda prezentację i sporządza|
| |lekcji. |2. Przedstawia krótką prezentację. |notatki. |
| |2. Prezentacja. | | |
| | | | |
|Część właściwa-30 min. |1.Pojęcie węglowodorów nasyconych |1. Wyjaśnia definicję alkanów i ich |1. Zapisuje definicję alkanów. |
| |-alkanów. 2.Pojęcie szeregu |zastosowanie. 2.Wyjaśnia definicję |2. Zapisuje definicję szeregu |
| |homologicznego. 3.Tworzenie nazw |szeregu homologicznego. |homologicznego. |
| |alkanów. |3. Podaje zasady tworzenia nazw. | |
| |4. Zapisywanie wzorów sumarycznych , |4. Podaje zasady zapisu wzorów | |
| |strukturalnych i półstrukturalnych. |sumarycznych , strukturalnych i | |
| |5.Zastosowanie alkanów. |półstrukturalnych | |
| | |5. Podaje zastosowanie alkanów. | |
|Część podsumowują |1. Zależność właściwości fizycznych |1. Ocenia poprawność wniosków. |1. Zapisuje wnioski końcowe. |
|-ca -5 min. |alkanów od liczby atomów węgla. |2.Zadaje zadanie domowe. | |
| | |3.Ocenia aktywność uczniów. | |
| | |4.Rozdaje “Ankietę ewaluacyjną”. | |
Opracowała: Edyta Gruszczyńska