Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Bryda
Data publikacji
2013-05-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
58

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian wiedzy o epoce pozytywizmu dla drugich klas liceum.
 Pobierz (doc, 36,5 KB)

Podgląd treści


SPRAWDZIAN Z WIEDZY O EPOCE POZYTYWIZMU GRUPA II

Imię, nazwisko, klasa: ..................................................................................................................

1) Kto po raz pierwszy użył określenia epoki pozytywizmu?
.................................................................................................................................................

2) Określ ramy czasowe pozytywizmu polskiego.
.................................................................................................................................................

3) Wyjaśnij pojęcia:
Praca u podstaw - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................Scjentyzm - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4) Podaj trzy cechy realizmu w malarstwie:
- ...............................................................................................................................
- ...............................................................................................................................
- ...............................................................................................................................

5) Twórcą jakiej teorii był Herbert Spencer? Podaj nazwę i krótko omów.
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

6) Uzupełnij tabelę:

|Kategorie różnic |Epos bohaterski |Powieść |
|Jakość świata przedstawionego |Równoległe istnienie płaszczyzny boskiej | |
| |i ludzkiej | |
|Stosunek rzeczywistości przedstawionej do | |Realizm, przedstawienie rzeczywistości |
|pozaliterackiej | |taką, jaką jest |
|Stosunek do czasu |Opis przeszłości, próba ocalenia ważnej | |
| |historii; | |
| |Mityczność świata | |
|Stosunek narratora do świata | |Dystans do świata; |
| | |Często krytyczny stosunek do opisywanej |
| | |rzeczywistości |
|Bohaterowie |Szlachetni i wybitni, heroiczni | |
|Język | |Zwyczajny, przezroczysty, „niewidoczny” |

7) Kto do kogo powiedział i jaki pogląd wyraził? (podaj także tytuł i autora)
Szczytem moich marzeń jest to, aby ludzie nie obchodzili się z ludźmi jak z bezmyślnymi bydlętami.

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

8) Co to jest wiersz programowy? Podaj przykład pozytywistycznego wiersza programowego – tytuł, autor.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

9) Do jakiego wydarzenia historycznego nawiązuje nowela „Gloria victis”? Krótko omów zagadnienie.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

10) Zaznacz znak + przy poprawnych odpowiedziach:
a. Zasadniczą cechą powieści realistycznej jest mimetyzm.
b. Obowiązywała konwencja estetyzująca (powieść nie odrzucała tematów uznawanych za brutalne czy wulgarne).
c. Świat przedstawiony powieści był budowany zgodnie z założeniami fikcji werystycznej.
d. Powieść nie miała przynosić iluzji rzeczywistości.
e. Powieść miała nie tylko pokazywać świat, ale także dyskretnie wychowywać, utrwalać wartości.

11) Kto ustalił cechy noweli? W jakim utworze?
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

12) Ale nie depczcie przeszłości ołtarzy,
Choć macie sami doskonalsze wznieść;
Na nich się jeszcze święty ogień żarzy,
I miłość ludzka stoi tam na straży,
I wy winniście im cześć!

Podaj tytuł i autora cytowanego fragmentu wiersza oraz napisz, do kogo zwraca się podmiot liryczny i z jakim apelem?
.............................................................................................................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
13) Który pogląd pozytywistyczny zakładał ciągły, stopniowy rozwój i przekształcanie się wszelkich form życia przyrodniczego i społecznego?
...............................................................................................................................