Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Bryda
Data publikacji
2013-05-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
103

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian wiedzy o epoce pozytywizmu dla drugich klas liceum.
 Pobierz (doc, 36,5 KB)

Podgląd treści


SPRAWDZIAN Z WIEDZY O EPOCE POZYTYWIZMU GRUPA I

Imię, nazwisko, klasa: ..................................................................................................................

1) Jakie wydarzenie jest symboliczną datą narodzin polskiego pozytywizmu?
.................................................................................................................................................

2) Jakimi nazwami określa się zjawiska literackie odpowiadające w czasie polskiemu pozytywizmowi?
.................................................................................................................................................

3) Wyjaśnij pojęcia:
Praca organiczna - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Emancypacja kobiet - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4) Podaj trzy cechy realizmu w malarstwie:
- ...............................................................................................................................
- ...............................................................................................................................
- ...............................................................................................................................

5) Który z poetów nazywał siebie poetą „czasów niepoetyckich”? Dlaczego?
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

6) Uzupełnij tabelę:

|Kategorie różnic |Epos bohaterski |Powieść |
|Jakość świata przedstawionego |Równoległe istnienie płaszczyzny boskiej | |
| |i ludzkiej | |
|Stosunek rzeczywistości przedstawionej do | |Realizm, przedstawienie rzeczywistości taką,|
|pozaliterackiej | |jaką jest |
|Stosunek do czasu |Opis przeszłości, próba ocalenia ważnej | |
| |historii; | |
| |Mityczność świata | |
|Stosunek narratora do świata | |Dystans do świata; |
| | |Często krytyczny stosunek do opisywanej |
| | |rzeczywistości |
|Bohaterowie |Szlachetni i wybitni, heroiczni | |
|Język | |Zwyczajny, przezroczysty, „niewidoczny” |

7) Kto do kogo powiedział i jaki pogląd wyraził? (podaj także tytuł i autora)
Ja także jestem idealistą, ale trzeźwo na rzeczy patrzeć umiem i żadnych pod tym względem iluzji sobie nie robię...a nie mając żadnych iluzji, nie mam też ochoty składać siebie w całopaleniu na ołtarzu – widma.

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

8) Co to jest mowa (język ezopowy) i od nazwiska jakiego pisarza pochodzi?
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

9) Która z nowel pozytywistycznych obrazuje hasło asymilacji Żydów? Podaj tytuł, autora i krótko omów zagadnienie.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

10) Zaznacz znak + przy poprawnych odpowiedziach:
a. Zasadniczą cechą powieści realistycznej jest mimetyzm.
b. Nie obowiązywała konwencja estetyzująca (powieść nie odrzucała tematów uznawanych za brutalne czy wulgarne).
c. Świat przedstawiony powieści nie był budowany zgodnie z założeniami fikcji werystycznej.
d. Powieść miała przynosić iluzję rzeczywistości.
e. Powieść miała nie tylko pokazywać świat, ale także dyskretnie wychowywać, utrwalać wartości.

11) Kto ustalił cechy noweli? Podaj trzy cechy tego gatunku oraz dwa przykładowe tytuły.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

12) Choć otrząśniecie kwiaty barwnych mitów,
Choć rozproszycie legendowy mrok,
Choć mgłę urojeń zedrzecie z błękitów,
Ludziom niebiańskich nie zbraknie zachwytów,
Lecz dalej sięgnie ich wzrok.
Podaj tytuł i autora cytowanego fragmentu wiersza oraz napisz, do kogo zwraca się podmiot liryczny i z jakim apelem?
.............................................................................................................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
13) Który kierunek filozofii mówił o tym, że prawdziwą wiedzę o świecie można zdobyć tylko przez poznanie naukowe oparte na rozumie i doświadczeniu?
...............................................................................................................................