Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
LEKCJA W WARUNKACH TRUDNYCH
Prowadzenie lekcji w warunkach trudnych wymaga od nauczyciela wychowania fizycznego szczególnych umiejętności planowania takich zajęć. Zasadniczą kwestią wydaje się tu być taki scenariusz lekcji, który zapewni ćwiczącym maksimum bezpieczeństwa przy jednoczesnym zachowaniu atrakcyjności form ruchowych.
Alternatywę takich zajęć stanowić może gimnastyka z partnerem. Jest ona bardzo lubiana i chętnie wykonywana przez ćwiczących w różnym wieku o różnym stopniu sprawności. Takie ćwiczenia wzmacniają mięśnie, doskonalą motorykę, koordynację ruchową, a przede wszystkim rozwijają wyobraźnię przestrzenną, inicjatywę twórczą czy samodzielność.
Ćwiczenia te można prowadzić różnymi metodami, choć najbardziej odpowiednią wydaje się tu być metoda zadaniowa. Warunkiem rozpoczęcia ćwiczeń jest zapoznanie uczniów z zagrożeniami wynikającymi z tego typu gimnastyki oraz sposobami wzajemnej asekuracji i samoasekuracji.
Przedstawiając zestawy ćwiczeń z partnerem mam nadzieję, że pomogą one nauczycielom w przeprowadzeniu ciekawych lekcji, gdy będą musieli zaplanować je poza halą sportową czy boiskiem szkolnym np. w sali zastępczej lub korytarzu szkolnym.
Zostały one podzielone na cztery grupy A B C D w zależności od stopnia trudności ich wykonania. Prowadzący, biorąc pod uwagę stopień sprawności grupy, kierując się własną wiedzą i intuicją musi dobrać zestawy tak, aby sprawiały one radość ćwiczącym, a jednocześnie zachęcały ich do podjęcia prób wykonywania trudniejszych zadań ruchowych.
Ćwiczenia z grupy A należą do najłatwiejszych i powinny być wykonywane w stadium początkowym. Nie wymagają one od ćwiczących dużych umiejętności ruchowych. Powinny być wykonywane na miękkim podłożu, za to bez konieczności asekuracji.
Nieco trudniejsze ćwiczenia stanowi grupa B. Powinny one być wykonywane dopiero po opanowaniu ćwiczeń z zestawu poprzedniego.
Warunkiem przystąpienia do ćwiczeń z grupy C jest poprawne opanowanie form ruchowych z dwóch poprzednich grup. Ze względu na duży stopień trudności wymagają uważnej asekuracji przez nauczyciela jak i współćwiczących.
Ćwiczenia z grupy D są najtrudniejsze z przedstawionych tu propozycji. Wymagają od wykonujących je bardzo dużej sprawności i odwagi. Niezbędne jest tu zachowanie wszystkich możliwych środków bezpieczeństwa jak miękkie podłoże i asekuracją prowadzącego.
Opracował:
Marcin Plewik
Literatura:
Ćwiczenia z partnerem - Mazur A., Warszawa 1991
Gimnastyka – poradnik metodyczny - Barański, Mazur, Winnicka; PZWS Warszawa 1968 r.