Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć otwartych w grupie wychowawczej
Rodzaj zajęć: Nauka własna
Temat: Utrwalanie pisowni wyrazów z „u” i „ó”
Data: 24.04.2013
Prowadząca: Joanna Szymańska
Cele:
- Przypomnienie zasad i reguł ortograficznych dotyczących pisowni wyrazów
z „u” i „ó”
- Utrwalenie pisowni wybranych wyrazów z „ó” niewymiennym
- Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej oraz spostrzegawczości
Metody:
- Podająca
- Ćwiczeń praktycznych
Formy:
- Zbiorowa jednolita
-
Indywidualna zróżnicowana
Pomoce:
- Tablica interaktywna z programem Flow!Works
- Karty pracy:
•
•
w formie elektronicznej (do wyświetlenia na tablicy)- zał.1, zał.2
w formie papierowej - zał.3
Przebieg:
1. Powitanie. Zapoznanie z tematem zajęć.
Wychowawca wita dzieci. Przedstawia cel zajęć jakim jest utrwalanie zasad pisowni wyrazów z
„u” i „ó”. Prosi o wyjaśnienie co znaczy „reguła ortograficzna”. Wychowankowie próbują własnymi
słowami wyjaśnić pojęcie. Następnie prowadząca na tablicy wyświetla definicję „reguły
ortograficznej” , prosi o jej głośne odczytanie. Prosi wychowanków o podanie kilku znanych zasad
ortograficznych.
„Reguła ortograficzna - zasada regulująca sposób zapisu słów z trudnością ortograficzną”
2. Ćwiczenia utrwalające pisownie wyrazów z „u” i „ó” - ukryty obrazek
Na tablicy interaktywnej wyświetlona zostaje karta pracy „Ukryty obrazek” (zał.1). Prowadząca
prosi wychowanków, aby podchodzili kolejno do tablicy i uzupełniali brakujące w wyrazach
litery. W brakujące miejsca wychowankowie muszą wpisać „u” lub „ó”. Cała grupa sprawdza
poprawność zapisu. Następnie wychowawca prosi, aby uczniowie podchodzili kolejno i
wyszukiwali spośród wyrazów te, w których zapis da się wyjaśnić poprzez regułę ortograficzną. Każdy
wyraz należy podkreślić odpowiednim kolorem, zgodnie z legendą zamieszczoną w karcie pracy. Po
zaznaczeniu wyrazu, wychowankowie muszą odszukać stosowne pole na ukrytym rysunku i zamalować
je właściwym kolorem. Z odpowiednio zamalowanych pól powstanie twarz klauna.
3. Wyszukiwanie wyrazów z „ó” niewymiennym
Prowadząca rozdaje każdemu z wychowanków kartę pracy (zał.3) i wyjaśnia sposób rozwiązania
zadania. W każdej karcie pracy pośród wyrazów z „ó” wymiennym znajduje się jeden wyraz z „ó”
niewymiennym. Zadaniem wychowanków jest odnalezienie tego wyrazu. W przypadku większej liczby
wychowanków, karta pracy przeznaczona jest dla grupy dwu-trzyosobowej. Wychowankowie
samodzielnie rozwiązują zadanie, wychowawca pomaga w razie trudności.
4. Krzyżówka
Na tablicy interaktywnej wyświetlona jest krzyżówka (zał.2). Prowadząca prosi jednego z
wychowanków o wpisanie hasła, którym jest wyraz „klaun”. Poszczególne hasła krzyżówki
odpowiadają wyszukanym wyrazom z „ó” niewymiennym z kart pracy. Wychowankowie kolejno
podchodzą i wpisują je, jednocześnie następuje sprawdzenie, czy karty pracy zostały rozwiązane
prawidłowo. Jeżeli pozwala na to czas, wychowankowie odczytują także pozostałe wyrazy
z kart pracy, wyjaśniając ich pisownię (używając zasady, że „ó” piszemy, gdy potrafimy znaleźć wyraz
pokrewny, w którym ...