Dodaj publikację
Autor
Anna Więckowska
Data publikacji
2013-05-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
160

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz godziny wychowawczej przeznaczonej dla III klasy gimnazjum.
 Pobierz (docx, 23,8 KB)

Podgląd treści

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum:

"Szukam sensu życia".Cele:

Uczeń:

analizuje motywy swojego działania;

potrafi dostrzec najważniejsze wartości, które są sensem życia człowieka;

ocenia własne możliwości;

nabywa sprawności w poszukiwaniu informacji;

Przebieg zajęć:

Pogadanka na temat sensu życia.

Co to jest sens życia?

Jak szukamy sensu życia i czy łatwo go znaleźć?

     Pierwszym wzorem dla każdego dziecka są rodzice. Małe dzieci instynktownie naśladują rodziców, ich ruchy, wyraz twarzy, później sposób wyrażania myśli i czynności. Pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami wskazującymi nam sens życia są rodzice.     Dzieci w okresie dojrzewania /od 13 do 18 roku życia/ są nastawione do rodziców, znajomych, nauczycieli, do ludzi dorosłych w ogóle dość krytycznie. Chętniej rozmawiają z rówieśnikami i chętnie rówieśników naśladują, bo łatwiej znajdują zrozumienie we własnym środowisku, środowisku jednak psychicznie niedojrzałym /mało odpornym, buntowniczym i łatwowiernym, strachliwym i odważnym, szpanujący, i zrozpaczonym, nieraz zmęczonym szukaniem sensu życia, poddającym się wpływom sektom, grupom nieformalnym lub uciekającym w alkoholizm czy narkomanię/.     Na negatywny wpływ rówieśników narażona jest w większym stopniu młodzież z rozbitych lub niezgodnych rodzin, w których występują kłótnie i alkoholizm, z rodzin, w których rodzice mają odmienne poglądy na wychowanie dzieci.

Określ jednym wyrażeniem największe wartości sensu życia. /np. prawda, miłość, praca, wiara, piękno, rozum, optymizm, dobroć, wrażliwość/

U kogo możemy szukać wzorów do naśladowania, by rozumieć sens życia? /np. u każdego człowieka, którego cechują ww. wartości/

Rozwiązywanie testu. Test zawiera zestaw pytań, na które uczeń odpowiada samodzielnie dla oceny własnych możliwości. Obok pytania wpisz jednym wyrazem: tak, nie.

Test

Uważasz się za człowieka wrażliwego?

Lubisz dawać rodzicom/przyjaciołom upominki?

Unikasz oglądania brutalnych scen w TV?

Często używasz słów "Proszę", "Dziękuję", "Przepraszam"?

Robisz porządek wokół siebie?

Uprawiasz sport?

Potrafisz używać słowa "nie" w sytuacjach dla Ciebie niekorzystnych?

Koleżanki/koledzy zabiegają o przyjaźń z Tobą?

Lubisz ludzi pogodnych, prawdomównych i optymistycznych?

Nie nudzisz się nawet, gdy jesteś sam(a)?

Cokolwiek robisz, wykonujesz to starannie?

Zawsze dobrze znać choć jeden język obcy?

Lubisz własne marzenia i rozumiesz ich potrzebę?

Unikasz plotkarzy i nałogowców?

Myślisz o sobie dobrze i wierzysz w swoje możliwości?

Sprawdź odpowiedzi na tak:10 i mniej – masz za mało optymizmu. Nie rozumiesz sensu życia, nie szukasz pocieszenia u innych. Licz zawsze na siebie, naucz się szacunku do siebie. Pracuj nad sobą i wymagaj od siebie.13-11 – jesteś dość dobra(y). wrażliwa(y) na ludzkie sprawy. Reagujesz prawidłowo, ale jeszcze popracuj nad sobą, abyś był(a) w pełni zadowolona(y) z siebie.15-14 ...