Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Anita Wawirowicz
Data publikacji
2013-05-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
16

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program profilaktyki logopedycznej: Mówię wyraźnie.
 Pobierz (doc, 126,5 KB)

Podgląd treści


Program profilaktyki logopedycznej – MÓWIĘ WYRAŹNIE I POPRAWNIE

Wstęp
Liczba dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy stale wzrasta i jest źródłem niepokoju nauczycieli, logopedów i przede wszystkim rodziców. Zaburzenia te mają często swe źródło w pierwszych latach życia dziecka, jednak wówczas rodzice nie myślą jeszcze o tym, jak ich dziecko będzie mówiło w przyszłości. Moment pójścia dziecka do przedszkola jest niejednokrotnie pierwszą okazją zwrócenia uwagi rodziców na sposób i poziom jego porozumiewania się. Ogromna część dzieci uczęszczających do zerówek szkolnych zaczyna właśnie dopiero w tym wieku (6 lat) uczęszczać do przedszkola w ogóle. Dzieci te mają w wielu wypadkach wymowę błędną. Jeśli jest ona wynikiem niedostatecznie wykształconego aparatu mowy lub niewłaściwych wpływów wychowawczych w środowisku domowym, w normalnej, codziennej pracy z dzieckiem w przedszkolu można ją skutecznie poprawić. Trudniejsza sytuacja jest wtedy, gdy błędy wymowy spowodowane są wadami organicznymi. W takim przypadku konieczna jest pomoc specjalisty (logopedy), który ustali przyczyny błędów i wskaże najbardziej skuteczne sposoby ich korygowania lub usuwania.
Zdrowo rozwijający się sześciolatek jest bardzo aktywny werbalnie, zadaje dużo pytań, przekazuje swoje wrażenia i przeżycia, opowiada o zamiarach. Każde dziecko w wieku 6 lat, jeżeli nie posiada wady w budowie narządów mowy, zaburzeń w funkcjonowaniu centralnego układu nerwowego, wady słuchu, może i powinno wypowiadać wszystkie głoski w sposób poprawny i wyrazisty – zarówno głoski izolowane, jaki i w wyrazach dłuższych oraz wypowiedziach. Podobnie, jak w przypadku gry na instrumencie, poprawne używanie głosu wymaga wielu ćwiczeń. Anatomicznej budowy narządu głosu nie można zmienić, ale jesteśmy w stanie wpłynąć na wiele jego składowych części – przede wszystkim można zróżnicować sposób wydobywania dźwięku oraz jego jakość. Stan ten można uzyskać poprzez prowadzenie różnego rodzaju zabaw, które uwzględniają ćwiczenie prawidłowego oddechu, procesów analizy słuchowej i artykulacji. Jednak podstawowe znaczenie pracy nad wymową dzieci wynika z konieczności przygotowania ich do nauki czytania i pisania.
Dziecko, które nie wymawia (lub wymawia wadliwie) określonej głoski, źle ją odczytuje, a następnie często zapisuje tak, jak odczytuje i słyszy. Zła wymowa w momencie rozpoczynania nauki czytania powoduje nierzadko ogromne trudności w opanowaniu tej umiejętności – u dziecka może wytworzyć się niechęć do nauki w ogóle, a to z pewnością będzie rzutowało na całą jego karierę szkolną.
Bardzo często dzieci uczęszczające do przedszkola nie stanowią jednolitej pod względem rozwoju mowy grupy. Opieką logopedyczną objęte są jednak wszystkie sześciolatki: te zdrowe, ale wymagające stymulacji; te z grupy szczególnego ryzyka, wymagające szybkiej diagnozy oraz te, które mają zdiagnozowane zaburzenia rozwoju mowy, wymagające szczególnej opieki środowiskowej ...