Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Hospitacja diagnozująca
„Deutsch lernen online –
rozumienie tekstu czytanego”
Hospitacja diagnozująca na lekcji języka niemieckiego
Celem hospitacji diagnozującej jest obserwacja umiejętności i postaw uczniów. Powinna ona więc być pokazem umiejętności uczniów, który da nauczycielowi odpowiedź na pytanie, co uczniowie już potrafią, a co jeszcze muszą ćwiczyć. Jedną z umiejętności, która może podlegać badaniu jest rozumienie tekstu czytanego. Jest to standard dla którego przygotowałam listę umiejętności operacyjnych, które chcę badać oraz wskaźniki, które pozwolą mi stwierdzić, czy dana umiejętność została opanowana, czy nie.
A oto konspekt lekcji języka niemieckiego, która została przeprowadzona w klasie trzeciej gimnazjum i została objęta hospitacją diagnozującą.
Arkusz hospitacji diagnozującej
Nauczyciel:
Przedmiot: język niemiecki
Klasa: trzecia gimnazjum
Termin:
Temat lekcji: „Deutsch lernen online – rozumienie tekstu czytanego“
Cel ogólny: diagnoza umiejętności i wiadomości uczniów dotycząca rozumienia tekstu czytanego.
Cele szczegółowe:
• rozwijanie umiejętności rozumienia tekstu czytanego jako jednego z rodzajów egzaminu gimnazjalnego,
• kształtowanie umiejętności rozumienia słownictwa z kontekstu, określanie głównej myśli tekstu,
• rozwijanie umiejętności rozpoznawania związków między poszczególnymi częściami tekstu,
• kształtowanie umiejętności dokonywania samooceny przez ucznia,
• rozwijanie umiejętności poszukiwania przez ucznia informacji w różnych źródłach,
• rozwijanie umiejętności rozróżniania problemów ważnych od mniej ważnych,
• kształtowanie umiejętności wyciągania prawidłowych wniosków,
• kształtowanie umiejętności stwarzania i rozwiązywania sytuacji problemowych,
• rozwijanie umiejętności łączenia teorii z praktyką,
• rozwijanie umiejętności interpersonalnych (praca w grupie).
Metody:
• wyszukiwanie informacji w tekście,
• łączenie tekstu z obrazkiem,
• uzupełnianie luk,
• przyporządkowywanie tytułu do tekstu,
• budowanie odpowiedzi na pytania.
Formy pracy:
• indywidualna
• w grupach
• plenum
Środki dydaktyczne:
• komputer z dostępem do Internetu
• rzutnik multimedialny
• ćwiczenia online
• szary papier, markery
• rozeta
Uwagi o realizacji standardów wymagań
Standard: rozumienie tekstu czytanego
|Umiejętności operacyjne |Wskaźniki |Nr zadania |Obserwowane efekty |Uwagi |
|Uczeń potrafi określić |Proponuje tytuł wskazujący o |1 | | |
|główną myśl tekstu |czym jest tekst, odpowiada na| | | |
| |pytania do tekstu | | | |
|Uczeń potrafi określić |Dopasowuje nagłówki i obrazki|2,3 | | |
|główną myśl poszczególnych|do poszczególnych części | | | |
|części tekstu |tekstu | | | |
|Uczeń potrafi rozpoznać |Wstawia usunięte słowa w |4,5 | | |
|związki pomiędzy |odpowiednią lukę w tekście | | | |
|poszczególnymi częściami | | | | |
|tekstu | | | | |
|Uczeń potrafi |Wyszukuje i przyporządkowuje |6 | | |
|zinterpretować tekst |wyrazy do odpowiedniej grupy | | | |
Badane wiadomości i umiejętności oparte są i zgodne z podstawą programową nauczania języka niemieckiego w gimnazjum. Podczas ustalania kolejności zadań zwrócono uwagę na ich stopień trudności.
Konspekt lekcji
1. Krótka ankieta na temat jak uczniowie oceniają swoje umiejętności rozumienia tekstu czytanego.
Ankieta
|potrafię |tak |raczej tak |raczej nie |
|Określić główną myśl tekstu, | | | |
|czyli zaproponować do niego tytuł| | | |
|Określić główną myśl | | | |
|poszczególnych części tekstu, | | | |
|czyli dopasować nagłówki do | | | |
|poszczególnych części ...