Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY „POZNAJEMY NIEMIECKIE IDIOMY”
Termin realizacji: 4-5 miesięcy
Adresat: uczniowie gimnazjum
Poziom: średnio-zaawansowany
Cele edukacyjne:
• Poznanie idiomów niemieckich.
• Wykorzystanie Internetu w procesie nauczania.
• Rozbudowanie autonomii uczniów.
• Zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka.
Etap pierwszy: przygotowanie
Uczniowie zapoznają się ze stroną www.deutscheidiome. Ich zadaniem
jest posłuchanie jednej z prezentacji idiomów niemieckich przedstawionych na
stronie internetowej. Można im narzucić, którą prezentacje mają obejrzeć i poprosić o polskie odpowiedniki zaprezentowanych idiomów.
Etap drugi: prezentacje
Należy przydzielić poszczególnym uczniom po trzy idiomy i zadać im przygotowanie prezentacji podobnych do tej, którą oglądali na stronie internetowej. Zadaniem uczniów jest wypisanie przydzielonych idiomów na tablicy, wytłumaczenie ich znaczenia po niemiecku i podanie użycia ich w przykładowych zdaniach. Klasa ma za zadanie podać polski
odpowiednik danego idiomu czy przysłowia. Można przeznaczyć około 10 minut na taką prezentację podczas jednej lekcji.
Prezentacje odbywają się raz bądź dwa razy w tygodniu. Przed prezentacją uczniowie mają
obowiązek przedstawić jej treść nauczycielowi. W trakcie przygotowań uczniowie powinni
skorzystać z podanej strony internetowej i słowników. Za prezentację każdy uczeń jest
oceniany. Można przygotować dodatkowe zadanie do sprawdzianów z idiomów
przedstawionych w czasie realizacji danego działu, aby uczniowie mogli zdobyć dodatkowe
punkty i otrzymać lepszą ocenę ze sprawdzianu. Etap trzeci: szkolny konkurs językowy
W pierwszym etapie projektu uczniowie są powiadomieni o planowanym konkursie językowym dotyczącym idiomów niemieckich, które będą prezentować. Po zakończeniu etapu drugiego można zorganizować szkolny konkurs językowy, w którym będą brali udział zainteresowani uczniowie.
Efekty:
• Uczniowie podczas czterech miesięcy poznają około 60 idiomów.
• Uczniowie czynnie wezmą udział w procesie nauczania (aktywizacja uczniów).
• Uczniowie wykorzystają do nauki języka niemieckiego Internet co może spowodować, że
w przyszłości częściej będą korzystać z tej formy nauki.
• Lekcję języka niemieckiego staną się bardziej atrakcyjne.