Dodaj publikację
Autor
Dorota Dropińska-Kaźmierczak
Data publikacji
2013-05-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
19

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Indywidualny program edukacyjny dla ucznia gimnazjum - język niemiecki.
 Pobierz (doc, 38,5 KB)

Podgląd treści


Indywidualny program edukacyjny dla ucznia Gimnazjum

Arkusz indywidualnego programu edukacyjnego

Nazwisko i imię ucznia:
Wiek:
Rozpoznanie wiodące: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.

I. Charakterystyka psycho–pedagogiczna ucznia (na podstawie obserwacji i dokumentacji)

Chłopiec diagnozowany w poradni wielokrotnie z uwagi na występowanie trudności edukacyjnych.
Ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego ucznia kształtuje się na granicy normy intelektualnej. Inteligencja werbalna funkcjonuje na poziomie poniżej przeciętnej, a inteligencja wykonawcza funkcjonuje na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim.
Dojrzałość procesów pamięciowych w zakresie pojemności pamięci i zdolności pamięciowego gromadzenia materiału jest przeciętna. Ustalono, iż poziom posiadanych wiadomości o otaczającym świecie, zdolności logicznego myślenia i wykonywania operacji na liczbach rozwinęły się zgodnie z wiekiem rozwojowym. Chłopiec odpowiednio rozumie i ocenia sytuacje społeczne oraz jest świadomy zdarzeń świata zewnętrznego.
Przyczyną trudności edukacyjnych są deficyty rozwojowe w zakresie percepcji wzrokowej. Chłopca charakteryzuje obniżona spostrzegawczość wzrokowa oraz bardzo niska pojemność bezpośredniej pamięci wzrokowej, co niekorzystnie wpływa na proces nauki.
Ponadto obniżony rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej pogłębia występujące problemy.
Test ortograficzny wskazuje, że chłopiec bardzo słabo orientuje się w zasadach ortograficznych. W teście z języka polskiego na koniec klasy piątej obserwuje się trudności w rozumieniu dłuższych poleceń. Brak wiadomości na temat podstawowych części mowy i części zdania. W pisaniu ze słuchu występują błędy ortograficzne, wzrokowe i słuchowe w dużym nasileniu. Uczeń słabo wypowiada się na dowolny temat (kłopot z poprawną budową zdań). Najsłabiej uczeń radzi sobie z czytaniem. Tempo czytania znacznie opóźnione. Brak płynności w czytaniu, liczne przekręcanie cząstek wyrazów. Obserwuje się szybką męczliwość podczas czytania. Uczeń szybko się rozprasza. Nie rozumie krótkiej czytanej treści, co może wskazywać na to, że samodzielnie nie jest w stanie realizować zadań z treścią.
Chłopiec samodzielnie porusza się na terenie szkoły, nie wymaga pomocy np. na wycieczkach klasowych, ale wymaga kontroli ze strony nauczyciela w czasie lekcji. Ma problemy z koncentracją i wykonywaniem poleceń.

II. Cel główny indywidualnego programu

Terapeutyczny – usprawnienie wszystkich procesów poznawczych ze szczególnym zwróceniem uwagi na usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej, ćwiczenie pamięci krótko i długotrwałej. Nawiązanie z uczniem pozytywnego kontaktu emocjonalnego. Wspieranie jego aktywności, podnoszenie motywacji do nauki, zrozumienie przez ucznia konieczności uznania we własnych oczach i innych, konieczności szacunku do samego siebie, jak również przynależności do grupy i współdziałania z innymi.

Edukacyjny – zrozumienie przez chłopca poznawanej wiedzy i nabycie umiejętności niezbędnych w życiu codziennym. Wyposażenie ucznia w takie umiejętności i wiadomości w zakresie poszczególnych przedmiotów, aby umożliwić mu kontynuowanie nauki na wyższym poziomie edukacyjnym

III. Zasadnicze treści programowe wynikające z podstawy ...