Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan wynikowy
opracował: mgr inż. Dariusz
przedmiot: budowa pojazdów samochodowych
zawód: technik mechanik specjalność: obsługa i naprawa pojazdów samochodowych
|Dział | |Cela operacyjne |
|tematyczny |Temat lekcji |(uczeń powinien umieć) |
| | | |
| | | |
|Klasyfikacja, identyfikacja|1. Ogólna charakterystyka pojazdów |- rodzaje pojazdów i potrafi podać przykłady, |
|pojazdów samochodowych |samochodowych |- podstawowe dane charakterystyki technicznej pojazdów, |
| |2. Rodzaje pojazdów samochodowych. |- rodzaje pojazdów ze względu na rodzaj układu napędowego, |
| |3. Dane charakteryzujące pojazd |- potrafi podzielić pojazd na |
| |4. Źródła napędu stosowane w |Zespoły, |
| |pojazdach. |- potrafi wymienić zespoły funkcjonale które odpowiadają za |
| |Napędy alternatywne w pojazdach |bezpieczeństwo czynne bierne i ekologiczne, |
| |samochodowych. |- wady i zalety poszczególnych rozwiązań układów napędowych, |
| |Identyfikacja pojazdów samochodowych. |- rys historyczny rozwoju pojazdów, |
| | |- źródła napędu pojazdów i ich charakterystykę, |
| | |- dobrać źródło napędu pojazdu, |
| | |- zidentyfikować pojazd na podstawie tabliczki znamionowej, |
| | |- zidentyfikować pojazd na podstawie numeru VIN. |
|Właściwości trakcyjne |5. Siły działające na pojazd. |- rozkład sił statycznych działających na pojazd, |
|pojazdów samochodowych |6. Mechanika toczenia koła sztywnego. |- charakterystykę zewnętrzną silnika, |
| |Mechanika toczenia koła ogumionego |- opory ruchu działające na samochód, |
| |7. Opory ruchu |- wyprowadzić wzór na sile napędową znając moment silnika i |
| |8. Bilans sił |przełożenia przekładni, |
| |Bilans mocy |- dobrać przełożenia skrzynki biegów, |
| | |- narysować układ sił koła toczonego się z poślizgiem i ślizganiem |
| | |się, |
| | |- sporządzić bilans mocy silnika i mocy oporów drogi, |
| | | |
| |Moc przekazywana na koła. | |
| |Charakterystyka trakcyjna. |- dobrać moc silnika znając podstawowe dane wyjściowe do |
| |Charakterystyka dynamiczna. |projektowania pojazdu, |
| |Zasady doboru silnika i przełożeń w |- narysować charakterystyką dynamiczną i trakcyjną |
| |układzie napędowym. | |
|Budowa i działanie silników|9. Konstrukcja mechanizmu korbowego i |- dobrać i analizować zależności kinematyczne w układzie rozrządu, |
|samochodowych |jego elementy |- zidentyfikować układy zasilania silników o ZI i ZS, |
| |10.Kadłuby i głowice |- czytać i analizować i analizować dokumentację elementów silnika |
| |11.Konstrukcja mechanizmu rozrządu i | |
| |jego elementy | |
| |12. Układy chłodzenia. | |
| |13. Układy smarowania. | |
| |14. Układy zasilania silników o ZI i | |
| |ZS | |
| |15.Układy dolotowe i wylotowe | |
|Mechanizmy napędowe |16. Zadania i rodzaje sprzęgieł |- analizować schematy kinematyczne skrzynek biegów |
| |17. Sprzęgła tarczowe cierne i ich |- dokonywać analizy kinematycznej mechanizmu różnicowego |
| |elementy |- czytać i analizować dokumentację konstrukcji zespołów napędowych |
| |18. Skrzynki biegów z przekładniami o | |
| |osiach stałych. | |
| |Automatyczne skrzynki biegów | |
| |19. Wały napędowe, półosie oraz | |
| |przekładnie główne. | |
| |20. Egzamin | |
|Układy hamulcowe |21. Ruch samochodu podczas hamowania |- obliczać drogi hamowania |
| |22. Bębnowe mechanizmy hamulcowe |- określać maksymalne siły hamowania kół przednich i tylnych |
| |23. Tarczowe mechanizmy hamulcowe |- znać budowę układów hamulcowych |
| |24. Hydrauliczne i pneumatyczne układy| |
| |uruchamiające | |
| |25. Korektory sił hamowania i układy | |
| |przeciw blokujące | |
|Układy kierownicze |26. Krzywoliniowy ruch samochodu ...