Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Fizyka coraz bliżej
Autorski program nauczania fizyki w gimnazjum
mgr Przemysław Przepiórkowski
nauczyciel fizyki i matematyki
w Gimnazjum
w Zespole Szkół w Starej Łubiance
rok szkolny 2011/2012
Spis treści
Spis treści 1
Od autora 2
§ 1. Podstawa programowa przedmiotu fizyka 3
Cele kształcenia – wymagania ogólne 3
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 3
§ 2. Regulamin pracowni fizycznej 7
§ 3. Rozkład realizowanych treści 8
§ 4. Ramowy rozkład materiału 19
§ 5. Wymagania edukacyjne z fizyki. Klasa I gimnazjum 20
1. Wykonujemy pomiary 20
2. Niektóre właściwości fizyczne ciał 21
3. Cząsteczkowa budowa ciał 22
4. Jak opisujemy ruch? 23
5. Siły w przyrodzie 24
§ 6. Wymagania edukacyjne z fizyki. Klasa II gimnazjum 26
6. Praca. Moc. Energia 26
7. Przemiany energii w zjawiskach cieplnych 27
8. Drgania i fale sprężyste 29
9. O elektryczności statycznej 30
§ 7. Wymagania edukacyjne z fizyki. Klasa III gimnazjum 31
10. Prąd elektryczny 31
11. Zjawiska magnetyczne. Fale elektromagnetyczne 33
12. Optyka, czyli nauka o świetle 34
13. Gdzie zaczyna się kosmos? 36
§ 8. Propozycje metod oceniania 36
§ 9. Procedury osiągania celów 38
Doświadczenia i eksperymenty 38
Rozwiązywanie zadań i przekształcanie wzorów 38
Praca w grupach i praca wielopoziomowa 39
Korzystanie ze źródeł informacji 39
Nie ma rzeczy doskonałych 39
Notatki z lekcji 39
Podręcznik 39
Wyposażenie pracowni fizycznej 40
Bibliografia 42
Od autora
Podstawa programowa wprowadzona w roku szkolnym 2009/2010 zmieniła wiele w nauczaniu gimnazjalistów. Dotychczasowa fizyka i astronomia została zastąpiona fizyką. Wiele treści zostało przeniesionych z gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej. Niniejszy program nie wraca do poprzedniej podstawy programowej.
Celem programu jest uzupełnienie obowiązkowych treści o te, które pozwolą uczniowi na zrozumienie poznanych (w gimnazjum) zjawisk i praw fizycznych. Ponadto Fizyka coraz bliżej rozszerza katalog obowiązkowych (czternastu) doświadczeń obowiązkowych o te, które uatrakcyjnią lekcję fizyki. Wychodzi to naprzeciw oczekiwaniom każdego ucznia, który chciałby aby fizyka była tylko nauką empiryczną.
Program kończy się zestawem tematów do realizacji po egzaminie gimnazjalnym. Jest to o tyle konieczne, że uczniowie przez blisko dwa miesiące po napisaniu testu nie mieliby co robić, w sytuacji, gdy nauczyciel zrealizował obowiązkowe treści. Realizowanie (w tym miejscu) tematów astronomicznych wynika z moich spostrzeżeń w nauczaniu fizyki (i astronomii). Ponadto moje poglądy w tej kwestii były zbieżne z doświadczeniem zawodowym fizyków z 64 szkół z całej Wielkopolski. Wszyscy uczestniczyliśmy w przygotowaniach do projektu systemowego: “Zajęcia pozalekcyjne – kluczem do sukcesu wielkopolskiego gimnazjalisty”
Tematyka związana z kosmologią bardzo interesuje uczniów. Pierwsze odkrycia, podróże kosmiczne ciekawią dociekliwego gimnazjalistę. Tak ...