Dodaj publikację
Autor
Przemysław Przepiórkowski
Data publikacji
2013-05-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
42

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program nauczania fizyki w gimnazjum.
 Pobierz (docx, 248,7 KB)

Podgląd treści

Fizyka coraz bliżej

Autorski program nauczania fizyki w gimnazjum

mgr Przemysław Przepiórkowski

nauczyciel fizyki i matematyki

w Gimnazjum

w Zespole Szkół w Starej Łubiance

rok szkolny 2011/2012

Spis treści

Spis treści 1

Od autora 2

§ 1. Podstawa programowa przedmiotu fizyka 3

Cele kształcenia – wymagania ogólne 3

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 3

§ 2. Regulamin pracowni fizycznej 7

§ 3. Rozkład realizowanych treści 8

§ 4. Ramowy rozkład materiału 19

§ 5. Wymagania edukacyjne z fizyki. Klasa I gimnazjum 20

1. Wykonujemy pomiary 20

2. Niektóre właściwości fizyczne ciał 21

3. Cząsteczkowa budowa ciał 22

4. Jak opisujemy ruch? 23

5. Siły w przyrodzie 24

§ 6. Wymagania edukacyjne z fizyki. Klasa II gimnazjum 26

6. Praca. Moc. Energia 26

7. Przemiany energii w zjawiskach cieplnych 27

8. Drgania i fale sprężyste 29

9. O elektryczności statycznej 30

§ 7. Wymagania edukacyjne z fizyki. Klasa III gimnazjum 31

10. Prąd elektryczny 31

11. Zjawiska magnetyczne. Fale elektromagnetyczne 33

12. Optyka, czyli nauka o świetle 34

13. Gdzie zaczyna się kosmos? 36

§ 8. Propozycje metod oceniania 36

§ 9. Procedury osiągania celów 38

Doświadczenia i eksperymenty 38

Rozwiązywanie zadań i przekształcanie wzorów 38

Praca w grupach i praca wielopoziomowa 39

Korzystanie ze źródeł informacji 39

Nie ma rzeczy doskonałych 39

Notatki z lekcji 39

Podręcznik 39

Wyposażenie pracowni fizycznej 40

Bibliografia 42

Od autora

Podstawa programowa wprowadzona w roku szkolnym 2009/2010 zmieniła wiele w nauczaniu gimnazjalistów. Dotychczasowa fizyka i astronomia została zastąpiona fizyką. Wiele treści zostało przeniesionych z gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej. Niniejszy program nie wraca do poprzedniej podstawy programowej.

Celem programu jest uzupełnienie obowiązkowych treści o te, które pozwolą uczniowi na zrozumienie poznanych (w gimnazjum) zjawisk i praw fizycznych. Ponadto Fizyka coraz bliżej rozszerza katalog obowiązkowych (czternastu) doświadczeń obowiązkowych o te, które uatrakcyjnią lekcję fizyki. Wychodzi to naprzeciw oczekiwaniom każdego ucznia, który chciałby aby fizyka była tylko nauką empiryczną.

Program kończy się zestawem tematów do realizacji po egzaminie gimnazjalnym. Jest to o tyle konieczne, że uczniowie przez blisko dwa miesiące po napisaniu testu nie mieliby co robić, w sytuacji, gdy nauczyciel zrealizował obowiązkowe treści. Realizowanie (w tym miejscu) tematów astronomicznych wynika z moich spostrzeżeń w nauczaniu fizyki (i astronomii). Ponadto moje poglądy w tej kwestii były zbieżne z doświadczeniem zawodowym fizyków z 64 szkół z całej Wielkopolski. Wszyscy uczestniczyliśmy w przygotowaniach do projektu systemowego: “Zajęcia pozalekcyjne – kluczem do sukcesu wielkopolskiego gimnazjalisty”

Tematyka związana z kosmologią bardzo interesuje uczniów. Pierwsze odkrycia, podróże kosmiczne ciekawią dociekliwego gimnazjalistę. Tak ...