Dodaj publikację
Autor
Gabriela Małagowska
Data publikacji
2013-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
31

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Chciałabym przedstawić metody adekwatne do dzieci w wieku przedszkolnym. Postaram się przedstawić mocne i słabe strony różnych metod  (w oparciu o ich podział wg. Komorowskiej).
 Pobierz (docx, 13,2 KB)

Podgląd treści

Wybierając metodę nauczania, my nauczyciele, musimy kierować się przede wszystkim potrzebą uczniów, która to z kolei określa cele nauki.

Następnym kryterium w doborze metod to wiek – inaczej będziemy nauczać dzieci przedszkole, szkolne, młodzież czy dorosłych. Ponadto cechy osobowościowe uczących się, co związane jest również z wiekiem uczniów. Wybór metody to także branie pod uwagę nastawienia uczniów jak i nauczycieli. Wreszcie dostęp do materiałów nauczania, pomocy dydaktycznych, co dla młodego stażu nauczyciela jest ograniczony. Nieustannie musi on wzbogacać swój warsztat pracy. Nie możemy zapomnieć o znajomości metod nauczania przez nauczycieli i stosowne przygotowywanie się do lekcji a nie ślepo trzymać się scenariuszom proponowanym przez wydawnictwa.

Chciałabym przedstawić metody adekwatne do dzieci w wieku przedszkolnym. Postaram się przedstawić mocne i słabe strony różnych metod (w oparciu o ich podział wg. Komorowskiej ).

metoda

krótki opis

zalety

wady

bezpośrednia

nastawienie na naturalny kontakt między nauczycielem a uczniem, umiejętność prowadzenia rozmowy poprzez naturalne zdania wypowiadane w naturalnym tempie w naturalnych sytuacjach.

zrozumienie wypowiedzi wynika z kontekstu sytuacji, nie poprawia się błędów, co ośmiela rozmówców, a co z kolei wpływa na swobodę wypowiedzi jej płynności

nadaje się w przedszkolach nauczających głównie w języku obcym – przy dużej liczbie godzin nauki

audiolingwalna

nauka poprzez opanowanie sprawności językowych w kolejności od słuchania i mówienia do czytania i pisania

Zgodna z naturalnym procesem nauki

całkowita eliminacja w tej metodzie używania języka ojczystego ucznia, co w pierwszym roku nauczania jest bardzo trudne ze względu na rozwój emocjonalny podopiecznych i barierę językową

TPR

metoda ta opiera się na dwóch elementach:

- przysłuchiwanie się w milczeniu wypowiedzi nauczyciela

- ruch fizyczny adekwatny do werbalnej wypowiedzi

- uruchomienie dwóch półkuli – co pobudza cały mózg do zwiększenia efektywności nauki

- zgodna z rozwojem psychoruchowym

naturalna

- wsłuchiwanie się w wypowiedzi obcojęzyczne

- nauczyciel stosuje prosty, naturalny język, stosując przy tym mimikę i gesty

- niewymuszanie mówienia w języku obcym

- dziecko podejmuje próby wypowiadania się wtedy gdy jest gotowe

- sukces to wyeliminowanie stresu, niechęci, wszystkich negatywnych emocji

Najlepszymi metodami nauki języka obcego na etapie przedszkolnym są Total Physical Response i Naturalna. Jednakże z każdym kolejnym rokiem nauczania należy je ograniczać na rzecz innych.