Dodaj publikację
Autor
Lena Anna Gontarz
Data publikacji
2013-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
31

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć: Temat: Utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski „sz” - gry i zabawy logopedyczne z wykorzystaniem programów multimedialnych.
 Pobierz (doc, 41,0 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ ZAJĘĆ z TERAPII LOGOPEDYCZNEJ

Opracowała: Lena Anna Gontarz

TEMAT: Utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski „sz”- gry i zabawy logopedyczne
z wykorzystaniem programów multimedialnych.

Cele:
- utrwalenie prawidłowego układu narządów artykulacyjnych przy realizacji głoski „sz”
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- usprawnianie kinestetyki narządów mowy
- wzbogacenie zasobu słownictwa dziecka
- doskonalenie pamięci słuchowej i koncentracji uwagi

1.Ćwiczenia oddechowe:

*,, Malowanie pejzażu” - dmuchanie do mikrofonu tak, aby powstał ,,pejzaż”.(zabawa ,, Logo-Malarz”)- program,, LOGOGRY”
**,, Celowanie do baloników”- dmuchanie do mikrofonu w odpowiednim momencie( zabawa oddechowa- ,,Logo- Cel”)
*** ,,Zbieranie spadających jabłuszek z drzewka - zabawa oddechowa połączona z prawidłową wymową głosek,, sz” i ,,s” – program,, LOGOGRY”, zabawa,, Logo- Szum”.

2. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.
- opowieść o „ZygZaku Mc Quinie”:

Szybki ZygZak Mc Quin przyjechał na parking naziemny i długo nie mógł znaleźć odpowiedniego do zaparkowania miejsca, parkował i tu i tam, ale dopiero przed bramą okazało się najbezpieczniej (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu, aż docieramy do górnego wałka dziąsłowego). Zadowolony samochodzik zatrąbił z zachwytem „UUUUU” (układamy usta w „dzióbek”). Obok Mc Quina stało wiele innych aut (przeliczamy górne zęby). ZygZak cmoknął z zadowoleniem (kilka cmoknięć), że udało mu się znaleźć tak doskonałe miejsce parkingowe, uśmiechnął się z zadowoleniem, zrobił zniewalający dzióbek (powtórzył to chyba z 5 razy!). Pomyślał sobie: ciekawe, czy inne samochody mają tyle samo co ja koni mechanicznych pod maską... („klaskanie” językiem), pewnie nie. Nagle usłyszał jadąca na sygnale policję, która wydawała charakterystyczny dźwięk „EEEEEOOOOOEEEEOOOOOEEEEOOOOO” (szerokie usta na przemian z „dzióbkiem”);
-przypomnienie prawidłowego układu narządów przy artykulacji głoski „sz” (układanie szerokiego języka na górnym wałku dziąsłowym; zbliżanie zębów; zaokrąglanie warg)- demonstracja przy lustrze;

3. Ćwiczenie głoski „sz” w sylabach, logotomach – karty( format A4) z sylabami i logotomami oraz PROGRAM MULTIMEDIALNY,, LOGOPEDIA.”

* zabawa w ,,śpiewaków, dziennikarzy i aktorów”
sza szo szu sze szy ( ,, Sylaby śpiewaków”)

asza oszo uszu esze yszy iszy ( ,, Wprawki dziennikarzy”)

asz osz usz esz ysz isz (,,Ćwiczenia aktorów”)

** zabawa w powtarzanie po,, Szeptusiu” usłyszanych wyrazów -PROGRAM,, LOGOPEDIA”:

szyszka, szron, szabla, sztalugi, szatnia, szaruga

*** zabawa artylukacyjna głoski,, sz” przed lusterkiem , razem z logopedą i koleżanką z monitora

**** ćwiczenia głoski ,,sz” w sylabach( uczeń klika myszką w obrazki i powtarza usłyszane sylaby):
[ szu, szo, sza, sze, szy, usz, kosz, jesz, lasz, mysz]

***** ćwiczenia głoski,, sz” w logotomach”:
[ uszu, oszo, asza, esze, yszy ]

****** ćwiczenia głoski ,, sz” w rymowance, razem z logopedą- zabawa z podziałem ról- (,,Zabawa w teatr”)- naprzemiennie mówi logopeda i uczeń- każdy ma taki sam tekst na karcie pracy):

L.Stado mrówek szybko szło:
U ...