Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Wpatrz się głęboko,
głęboko w przyrodę,
a wtedy wszystko
lepiej zrozumiesz.”
ALBERT EINSTEIN
PROGRAM KOŁA PRZYRODNICZEGO
DLA KLAS IV – VI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Opracowała: mgr Dorota Soboniak
PROGRAM REALIZOWANY NA ZAJĘCIACH KOŁA PRZYRODNICZEGO DLA UCZNIÓW KLAS IV – VI W SZKOLE PODSTAWOWEJ W RYBNEJ
Opracowała: mgr Dorota Soboniak
SPIS TREŚCI:
1. Metryczka programu
2. Założenia programu
3. Cele nauczania
4. Treści nauczania
5. Procedury osiągania celów
6. Ocena osiągnięć uczniów
7. Modyfikowanie programu
8. Bibliografia
1. Metryczka programu
Program koła przyrodniczego jest realizowany przez 1 rok szkolny. Etap nauki: II etap edukacyjny, klasy IV – VI szkoły podstawowej, wymiar godzin: 1 godzina lekcyjna tygodniowo, autor: Dorota Soboniak – nauczycielka przyrody w szkole podstawowej
2. Założenia programu
1. Głównym założeniem programu jest rozszerzanie przez dzieci wiedzy zdobytej na lekcjach przyrody, rozwijania zainteresowań przyrodniczych, pobudzenia aktywności dzieci, twórczego myślenia, zainteresowanie pięknem świata przyrodniczego, procesami i zjawiskami w nim zachodzącymi. Założeniem progromau jest kształtowanie właściwej postawy człowieka, uczenie go kochać przyrodę, dbać o nią i chronić ją.
2. Odbiorca programu.
Odbiorcami treści nauczania zawartych w tym programie są uczniowie z klas IV – VI szkoły podstawowej w Rybnej
2.3 Czas realizacji programu.
Program przeznaczony jest do realizacji w ciągu jednego roku szkolnego w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach zajęć dodatkowych. Przewidziana jest kontynuacja programu w latach następnych.
3. Cele nauczania
1. Cele ogólne
Ogólne cele programu zakładają:
- pogłębianie wiedzy uczniów,
- rozbudzania zainteresowania różnorodnością świata,
- kształtowanie postaw proekologicznych,
- pobudzanie aktywności, twórczego myślenia,
- współdziałanie w zespole,
- umiejętność opisywania zjawisk przyrodniczych,
- umiejętność przeprowadzania prostego doświadczenia, wyciągania wniosków
3.2. Cele szczegółowe
- zapoznanie uczniów z zależnościami zachodzącymi między organizmami a jego środowiskiem a także między przyrodą a działalnością człowieka
- rozwijanie zainteresowań uczniów zjawiskami spotykanymi w życiu codziennym
- projektowanie i przeprowadzanie doświadczeń
- budzenie wrażliwości uczniów na piękno przyrody
- wdrażanie do ekologicznego trybu życia
- wspólne dzielenie się nabytą wiedzą
- obserwacja roślin i zwierząt w najbliższej okolicy
- prezentowanie prac w organizowanych konkursach
- przygotowanie uczniów do konkursu wiedzy przyrodniczej i ekologicznej
- poznanie sposobów ochrony środowiska
- wykształcenie u uczniów umiejętności wybierania i prezentujących informacji z literatury popularnonaukowej, słowników, encyklopedii, korzystania z Internetu i encyklopedii multimedialnych
- kształtowanie postaw prozdrowotnych i ekologicznych
- nauka współdziałania w grupie
4. Treści nauczania
Treści nauczania zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowania przez nauczyciela w zależności od potrzeb i możliwości dzieci. Zostały tak dobrane, aby były ciekawe dla uczniów, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.
- Krajobraz najbliższej okolicy i regionu
- Przyroda wokół nas
- Mikroskopowanie ...