Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć edukacyjnych z języka polskiego
w klasie I gimnazjum.
Temat lekcji: Fraszki Jana Kochanowskiego – błahostki czy „literackie szlachetne
kamienie”?
• Cele lekcji.
Cele ogólne długoterminowe:
- Zainteresowanie uczniów literaturą.
- Kształcenie umiejętności estetycznego czytania.
- Kształcenie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi.
Cele ogólne krótkoterminowe:
- Czytanie fraszek Jana Kochanowskiego ze zrozumieniem.
- Wyjaśnienie cech charakterystycznych fraszki jako gatunku literackiego.
Cele szczegółowe operacyjne:
- Uczeń rozumie przeczytany tekst.
- Uczeń umie wyjaśnić terminy – fraszka, pointa, kontrast, symetria.
- Uczeń umie wyszukać w tekście potrzebne informacje.
- Uczeń umie sformułować morał płynący z fraszki.
• Środki dydaktyczne.
- W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum., WSiP, Warszawa 2007.
• Metody i techniki kształcenia.
- Metoda heurystyczna.
- Metoda dyskusyjna.
- Praca z tekstem.
• Organizacyjne formy pracy.
- Praca zbiorowa.
- Drama.
• Opracowanie szczegółowe (tok lekcji).
Sprawdzenie pracy domowej.
Zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Uczniowie zapoznają się ze znaczeniem słowa fraszka (podręcznik, s 170).
Spróbują sformułować wstępną definicję.
Uczniowie przeczytają głośno fraszki Jana Kochanowskiego.
Czy rzeczywiście fraszki poruszają błahe tematy?
Jak można nazwać naukę płynącą z fraszek?
Morał.
Jakiś czas temu poznaliśmy gatunek literacki zawierający morał, jaki to gatunek?
Bajka.
Uczniowie sformułują nauki płynące z fraszek.
|Tytuł fraszki |Nauka płynąca z utworu |Komentarz |
|Na młodość |Młodość musi się wyszaleć, to jej naturalne |Młodość to czas swobody i beztroskiego |
| |prawo. |poznawania świata. |
|Na starość |Młodzi chcą jak najszybciej stać się |Człowiek jest zawsze niezadowolony ze swojego|
| |dorosłymi, ale kiedy już do tego dojdzie, to |wieku. |
| |narzekają na swój wiek. | |
|O miłości |Przed prawdziwą miłością nie ma ucieczki. |Jesteśmy bezradni wobec miłości. |
|Do Hanny |Oznaką miłości nie są atrybuty materialne, |Związek dwojga ludzi powinien opierać się na |
| |ale otwarte serce. |prawdziwym uczuciu. |
|Na nabożną |Należy unikać fałszywej pobożności. |Pobożność często podszyta jest obłudą. |
|Na gospodarza |Gościnność powinna iść w parze ze |Jeżeli kogoś zaprosiliśmy, to powinniśmy go |
| |szczodrością. |odpowiednio ugościć. |
Fraszki możemy zakwalifikować do kilku grup, ze względu na ich budowę. Charakterystycznymi elementami fraszek będą: zaskoczenie (dowcipna pointa – zaskakujące sformułowanie uwydatniające sens wypowiedzi), kontrast (jaskrawe przeciwstawieństwo), symetria (równe proporcje elementów dzieła sztuki).
Proszę pogrupować fraszki według ich budowy.
Zaskoczenie – Na nabożną
Kontrast – Na starość, Na gospodarza, Do Hanny
Symetria – Na młodość, O miłości
Na podstawie zgromadzonych informacji uczniowie sformułują definicję fraszki.
Fraszka – krótki utwór wierszowany, zwykle żartobliwy, starannie skonstruowany, oparty na zaskakującym pomyśle, zawierający pointę.
Zadanie dla uczniów:
Spróbujcie sobie wyobrazić, że niektórzy z bohaterów omówionych fraszek przyjdą do naszej klasy. Waszym zadaniem będzie przeprowadzić wywiad z tymi osobami.
Każdy z uczniów sformułuje ...