Dodaj publikację
Autor
Marcin Gorgol - Chmielewski
Data publikacji
2013-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
135

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć z języka polskiego. Fraszki Jana Kochanowskiego.
 Pobierz (doc, 41,5 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć edukacyjnych z języka polskiego
w klasie I gimnazjum.

Temat lekcji: Fraszki Jana Kochanowskiego – błahostki czy „literackie szlachetne
kamienie”?

• Cele lekcji.

Cele ogólne długoterminowe:
- Zainteresowanie uczniów literaturą.
- Kształcenie umiejętności estetycznego czytania.
- Kształcenie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi.

Cele ogólne krótkoterminowe:
- Czytanie fraszek Jana Kochanowskiego ze zrozumieniem.
- Wyjaśnienie cech charakterystycznych fraszki jako gatunku literackiego.

Cele szczegółowe operacyjne:
- Uczeń rozumie przeczytany tekst.
- Uczeń umie wyjaśnić terminy – fraszka, pointa, kontrast, symetria.
- Uczeń umie wyszukać w tekście potrzebne informacje.
- Uczeń umie sformułować morał płynący z fraszki.

• Środki dydaktyczne.

- W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum., WSiP, Warszawa 2007.

• Metody i techniki kształcenia.

- Metoda heurystyczna.
- Metoda dyskusyjna.
- Praca z tekstem.

• Organizacyjne formy pracy.

- Praca zbiorowa.
- Drama.

• Opracowanie szczegółowe (tok lekcji).

Sprawdzenie pracy domowej.

Zapisanie tematu lekcji na tablicy.

Uczniowie zapoznają się ze znaczeniem słowa fraszka (podręcznik, s 170).
Spróbują sformułować wstępną definicję.

Uczniowie przeczytają głośno fraszki Jana Kochanowskiego.

Czy rzeczywiście fraszki poruszają błahe tematy?

Jak można nazwać naukę płynącą z fraszek?

Morał.

Jakiś czas temu poznaliśmy gatunek literacki zawierający morał, jaki to gatunek?

Bajka.

Uczniowie sformułują nauki płynące z fraszek.

|Tytuł fraszki |Nauka płynąca z utworu |Komentarz |
|Na młodość |Młodość musi się wyszaleć, to jej naturalne |Młodość to czas swobody i beztroskiego |
| |prawo. |poznawania świata. |
|Na starość |Młodzi chcą jak najszybciej stać się |Człowiek jest zawsze niezadowolony ze swojego|
| |dorosłymi, ale kiedy już do tego dojdzie, to |wieku. |
| |narzekają na swój wiek. | |
|O miłości |Przed prawdziwą miłością nie ma ucieczki. |Jesteśmy bezradni wobec miłości. |
|Do Hanny |Oznaką miłości nie są atrybuty materialne, |Związek dwojga ludzi powinien opierać się na |
| |ale otwarte serce. |prawdziwym uczuciu. |
|Na nabożną |Należy unikać fałszywej pobożności. |Pobożność często podszyta jest obłudą. |
|Na gospodarza |Gościnność powinna iść w parze ze |Jeżeli kogoś zaprosiliśmy, to powinniśmy go |
| |szczodrością. |odpowiednio ugościć. |

Fraszki możemy zakwalifikować do kilku grup, ze względu na ich budowę. Charakterystycznymi elementami fraszek będą: zaskoczenie (dowcipna pointa – zaskakujące sformułowanie uwydatniające sens wypowiedzi), kontrast (jaskrawe przeciwstawieństwo), symetria (równe proporcje elementów dzieła sztuki).

Proszę pogrupować fraszki według ich budowy.

Zaskoczenie – Na nabożną
Kontrast – Na starość, Na gospodarza, Do Hanny
Symetria – Na młodość, O miłości

Na podstawie zgromadzonych informacji uczniowie sformułują definicję fraszki.

Fraszka – krótki utwór wierszowany, zwykle żartobliwy, starannie skonstruowany, oparty na zaskakującym pomyśle, zawierający pointę.

Zadanie dla uczniów:

Spróbujcie sobie wyobrazić, że niektórzy z bohaterów omówionych fraszek przyjdą do naszej klasy. Waszym zadaniem będzie przeprowadzić wywiad z tymi osobami.
Każdy z uczniów sformułuje ...