Dodaj publikację
Autor
Marcin Gorgol - Chmielewski
Data publikacji
2013-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
70

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji języka polskiego> Fraszki Jana Twardowskiego.
 Pobierz (doc, 38,0 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć edukacyjnych z języka polskiego
w klasie I gimnazjum.

Temat lekcji: Lekką formą o wielkich sprawach –
fraszki Jana Twardowskiego.

• Cele lekcji.

Cele ogólne długoterminowe:
- Zainteresowanie uczniów literaturą.
- Kształcenie umiejętności estetycznego czytania.
- Kształcenie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi.

Cele ogólne krótkoterminowe:
- Czytanie fraszek Jana Twardowskiego ze zrozumieniem.
- Wyjaśnienie cech charakterystycznych fraszki jako gatunku literackiego.

Cele szczegółowe operacyjne:
- Uczeń rozumie przeczytany tekst.
- Uczeń umie wyjaśnić terminy – fraszka, pointa.
- Uczeń umie wyszukać w tekście potrzebne informacje.
- Uczeń umie sformułować morał płynący z fraszki.

• Środki dydaktyczne.

- W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum., WSiP, Warszawa 2007.

• Metody i techniki kształcenia.

- Metoda heurystyczna.
- Metoda dyskusyjna.
- Praca z tekstem.

• Organizacyjne formy pracy.

- Praca zbiorowa.

• Opracowanie szczegółowe (tok lekcji).

Czynności organizacyjne.

Sprawdzenie pracy domowej.

Proszę przeczytać notatkę biograficzną o Janie Twardowskim.

Proszę przypomnieć, co to jest fraszka?

Fraszka – krótki utwór wierszowany, zwykle żartobliwy, starannie skonstruowany, oparty na zaskakującym pomyśle, zawierający pointę.

Uczniowie przeczytają fraszki Jana Twardowskiego na głos.

Co sądzisz o przeczytanych fraszkach? Jaką reakcję budzą te utwory?

Proszę wybrać spośród fraszek ulubioną i określić dlaczego właśnie ta zasługuje na największą uwagę?

Zapisanie tematu lekcji na tablicy.

Proszę określić tematykę każdej z fraszek.

|Tytuł fraszki |Temat poruszany w utworze |
|Z bliska |cierpienie |
|Nie łabędzi śpiew |szczerość, prawdomówność |
|Święty Antoni |troska, wstyd |
|Pomału |niechęć odejścia |
|Teoretyk |miłość w teorii |
|Obawa |obawa, grzechy małżeńskie |

Na jakie dwie grupy można podzielić fraszki Jana Twardowskiego, biorąc pod uwagę treść utworów?

Fraszki Jana Kochanowskiego możemy podzielić na dwie grupy: te żartobliwe i te traktujące o rzeczach poważnych.

Wybierz utwory o tematyce poważnej.

Z bliska, Nie łabędzi śpiew.

Z obydwu grup możemy wyciągnąć jakąś naukę, proszę sformułować morały płynące z kilku fraszek.

Proszę przypomnieć sobie fraszki Jana Kochanowskiego, jakie są podobieństwa, a jakie różnice między utworami, które dzieli czterysta lat?

Proszę przyjrzeć się jeszcze fraszkom Jana Sztaudyngera i określić ich tematykę, ewentualnie morał.

• Zadanie pracy domowej.

Dokończ fraszkę Na autora podręcznika.

Wiersze, prozę, pytania, w jedną księgę składa
I myśli, że…….