Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć z dziećmi 5 -6 – letnimi z dnia 04.10.2011 r.
Temat: Wycieczka do parku. Ukierunkowana aktywność dziecka w parku.
Cele ogólne: zachęcenie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park w jesien-nej szacie.
Cele operacyjne: dziecko obserwuje rośliny i zwierzęta w ich naturalnym otoczeniu, zwraca uwagę na różnorodność roślin parkowych; zna rolę parku w mieście; zwraca uwagę na jesienny koloryt i piękno przyrody o tej porze roku; poznaje wielozmysłowo otaczającą przyrodę (za pomocą słuchu, węchu, wzroku); zbiera materiał przyrodniczy; bawi się na świe-żym powietrzu; wykonuje postawione mu zadania; wyjaśnia przyczynę zmiany koloru, usychania i opadania liści jesienią.
Metody pracy: rozmowa kierowana, objaśnienie, samodzielnych doświadczeń, zadaniowa.
Formy pracy: praca indywidualna i z całą grupą.
Środki dydaktyczne: list od Pani Jesieni, tamburyn, aparat fotograficzny, park, materiał przyrodniczy zebrany na wycieczce.
Przebieg zajęcia:
1.Odczytanie listu od Pani Jesieni, przyniesionego przez panią Beatę.
2. Ustalenie celu wycieczki.
3. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wyjść poza teren przedszkola – zakaz oddalania się od grupy.
4. Wycieczka do parku. Wykonanie zadań postawionych przez nauczycielkę:
- obserwowanie drzew i krzewów rosnących w parku;
- zwrócenie uwagi na jesienny koloryt, stosowanie określeń przymiotnikowych;
- zachęcenie do wielozmysłowego poznawania otaczającej przyrody: chodzenie, bieganie, podrzucanie opadłych liści – zwracanie uwagi na wrażenia słuchowe; poszukiwanie naj-większego i najmniejszego liścia; przynoszenie do nauczycielki określonej liczby liści; szukanie liścia, który jest: cały żółty, ma trzy kolory, czegoś miękkiego i twardego, pięciu liści – każdy z innego drzewa;
- zabawa „Wiatr i liście” - wg „Wychowania fizycznego w przedszkolu” K. Wlaźnik.
5. Zbieranie materiału przyrodniczego do kącika przyrody.
6. Powrót do przedszkola; omówienie wycieczki, wzbogacenie kącika przyrody.