Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KÓŁKO ZAINTERESOWAŃ DLA DZIECI 5-6 LETNICH
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 4 W GLIWICACH
MGR ALEKSANDRA KALAMAN
KÓŁKO KRAJOZNAWCZE – POZNAJ ZIEMIĘ GLIWICKĄ
Związek z własnym regionem jest sprawą bardzo istotną dla ukształtowania w dziecku poczucia własnej tożsamości. Lepsze poznanie i zrozumienie swoich korzeni wpływa na kształtowanie osobowości dziecka otwartego na otaczającą je rzeczywistość.
Program edukacji krajoznawczej
Poznanie kultury, geografii, historii własnego regionu powinno rozpocząć się już w przedszkolu, kiedy dziecko jest otwarte na nowe doświadczenia, a co najważniejsze rozpoczyna się kształtowanie poczucia systemu wartości i przynależności do konkretnego miejsca.
Związek z własnym regionem jest sprawą istotną dla ukształtowania w dziecku poczucia własnej tożsamości. Poznanie i zrozumienie swoich korzeni wpływa na kształtowanie osobowości dziecka otwartego na otaczającą je rzeczywistość. Uświadomienie dziecku, że jego naturalne środowisko: rodzina, społeczność lokalna, ojczyzna są wielką wartością , dają poczucie bezpieczeństwa i przynależności. Dziecko poznaje obyczaje i tradycje, poczynając od własnej rodziny, poprzez region, aż do usystematyzowanej wiedzy historycznej o Polsce rozwija swoją tożsamość lokalną i narodową.
Poznawanie przez dzieci własnego dziedzictwa kulturowego odbywa się poprzez odpowiednio dobrane formy i metody pracy, dostosowane do rozwoju psychofizycznego i intelektualnego dziecka we współpracy z rodziną i środowiskiem.
Cele programu edukacji krajoznawczej w przedszkolu.
Celem głównym programu edukacji krajoznawczej w przedszkolu jest wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z pomocą rodziny w oparciu o współpracę ze środowiskiem lokalnym. Tradycje nie rodzą się z dnia na dzień. Składają się na nie długie lata wspólnych przeżyć i działań, jakże istotnych dla wytworzenia silnej więzi uczuciowej z domem rodzinnym i swoim regionem.
Cele szczegółowe programu to:
1. Zapoznanie dziecka z najbliższym otoczeniem (przedszkolem, najbliższym otoczeniem).
2. Zapoznanie z miejscowością, w której mieszka- z jego nazwą, herbem, charakterystycznymi zabytkami i obiektami.
3. Poznawanie historii i specyfiki regionu śląskiego w połączeniu z tradycjami własnej rodziny.
4. Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez prowadzenie rozmów z dziadkami i rodzicami na temat przeszłości.
5. Wprowadzanie dzieci w świat tradycji ludowych, obyczajów i kultury naszych przodków.
6. Budzenie przywiązania do rodzinnego krajobrazu i elementów folkloru śląskiego.
7. Wyzwalanie aktywności twórczej dzieci i pozytywnej motywacji zmierzającej do kultywowania tradycji śląskich
8. Ukazanie piękna sztuki ludowej.
9. Kreowanie dziecka do roli odkrywcy zmian przyrodniczych w najbliższym środowisku, rozbudzanie zamiłowania do obserwacji przyrody, poznania jej piękna i wyrabiania nawyku jej ochrony.
Procedury osiągania celów - metody, formy i środki realizacji.
W wieku przedszkolnym dominują u dzieci potrzeby aktywności i ruchu, zabawy, kontaktów społecznych, a także uznania i wyróżnienia. Dziecko chce się bawić, chętnie podejmuje różnorodne prace ...