Dodaj publikację
Autor
Beata Rosiak-Zalesiak
Data publikacji
2013-05-27
Średnia ocena
5,00
Pobrań
26

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program autorski.
 Pobierz (doc, 150,5 KB)

Podgląd treści

PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 2
„SŁONECZNE”
W BIAŁOGARDZIE

PROGRAM AUTORSKI

„EDUKACJA TEATRALNA W PRZEDSZKOLU”

PROGRAM OPRACOWAŁA:
mgr BEATA ROSIAK-ZALESIAK

BIAŁOGARD 2012

3

Wstęp

Powszechne jest przekonanie o decydującym znaczeniu wieku przedszkolnego dla kształtowania się osobowości człowieka oraz jego rozwoju w wielu dziedzinach. Bardzo ważne jest między innymi nakłonienie dzieci do własnej twórczości.
Edukacja przedszkolna daje wiele możliwości podejmowania działań twórczych, w wyniku których dzieci rozwijają swoje zainteresowania i zdolności. Jedną z nich jest edukacja teatralna, z którą dziecko spotyka się już w czasie własnych swobodnych zabaw, otwierających przed nim świat fikcji i umowności – stanowiący istotę teatru. Dzieci podejmują w zabawie różne role , a wydarzenia rozgrywają się jakby na scenie . Każde dziecko posiada naturalną potrzebę wyrażania siebie w różnych formach ekspresji . Jedną z nich jest teatr , który jako sztuka łączy w sobie różne dziedziny twórczości artystycznej: literaturę, muzykę, plastykę, taniec i ruch sceniczny. Najważniejsza w dziecięcym teatrze jest możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami i oderwanie od rzeczywistości. To wszystko prowadzi do rozwijania myślenia, wyobraźni, mowy, pamięci, uczy odwagi i śmiałości oraz umiejętności współdziałania i wyrażania różnych stanów uczuciowych. Ważny jest nie tylko sam spektakl, tworzony przez dzieci , ale również cały proces jego przygotowania oraz towarzyszące mu sytuacje społeczne i wychowawcze.
Rozumiejąc ogromną rolę edukacji teatralnej dla rozwoju dziecka już od najmłodszych lat zarówno nauczyciele jak i rodzice powinni wprowadzać lub proponować w codziennych zabawach i zajęciach różne małe formy sceniczne.. Dlatego też zrodził się pomysł napisania programu „Edukacja Teatralna w Przedszkolu” , który będzie

4

realizowany w roku szkolnym 2012/2013 przez nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr2 „Słoneczne” w Białogardzie , pracujące we wszystkich grupach wiekowych.
Cele edukacji teatralnej zawarte są w Podstawie Programowej, Programie Pracy Dydaktyczno-Wychowawczej, a tym samym realizacja ich odbywać się będzie w trakcie codziennej pracy z dziećmi.

5

Idea wiodąca

Początek XXI wieku jest pod pewnymi względami okresem trudnym w kształtowaniu młodego pokolenia. W dobie wszechobecnych gier komputerowych, w których dominuje agresja i gdy dziecko zbyt wiele czasu spędza przed telewizorem oglądając program „jak leci”, nauczyciel musi wykazać się pomysłowością i atrakcyjnością przekazu wybranych treści, poszukiwać takich metod i form , które będą zgodne z psychologią rozwojową dziecka. Przedszkolaki cechuje naturalna potrzeba aktywności ekspresyjnego wyrażania swoich uczuć . Od najmłodszych lat dziecko żywo gestykuluje , przekłada z miejsca na miejsce różne przedmioty, bawi się w dom, wciela się w role członków rodziny. Inspiracją zabaw jest otaczająca rzeczywistość, scenki z życia rodzinnego, społecznego, role pełnione przez dorosłych. W dziecięcych zabawach rzeczywistość przeplata się z fantazją ...