Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Język polski – klasa VI
Prowadzący: Grażyna Bobińska
Temat zajęć: Opis wypieku chleba w wierszu Leopolda Staffa ( lub inny zaproponowany przez uczniów).
Cele:
Uczeń:
- określa temat wiersza,
- wyodrębnia z tekstu obrazy poetyckie – kolejne etapy wypieku chleba,
- objaśnia związki frazeologiczne związane z pojęciem: chleb,
- wypowiada się na temat treści wiersza,
- redaguje zwięzły opis czynności,
- dostrzega i uzasadnia przynależność wiersza do liryki pośredniej,
- przeprowadza analizę budowy wiersza,
- wskazuje: epitety, porównanie, uosobienie, ożywienie.
Metody: praca z tekstem wiersza, wypełnianie karty pracy, pokaz, rozmowa dydaktyczna, instruktaż.
Środki dydaktyczne: karty pracy, zdjęcia dzieży i kociuby, podręcznik: „Język polski 6” OPERON, zeszyt ćwiczeń, słowniki frazeologiczne.
Przebieg zajęć:
Sprawdzenie obecności.
Nawiązanie do tematyki w połączeniu ze sprawdzeniem pracy domowej – rozmowa nt. symboliki chleba, zwyczajów i tradycji z nim związanych, czytanie i omawianie zw. frazeologicznych dotyczących chleba (ćw. 1).
Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów występujących w wierszu – pokaz zdjęć.
Czytanie wzorowe nauczyciela – poprzedzone pytaniem: Co jest tematem wiersza?
Podanie tematu lekcji – propozycje uczniów.
Omówienie treści utworu – wypełnianie karty pracy – ćw. 2.
Uporządkowanie i przepisanie do zeszytów etapów pracy nad chlebem – ćw. 2 (podręcznik).
Redagowanie zwięzłego opisu wypieku chleba.
Analizowanie budowy wiersza.
Wypisywanie środków poetyckich – ćw. 3.
Uzasadnianie przynależności do liryki pośredniej.
Podsumowanie lekcji – rundka pytań.
Zadanie pracy domowej – uczniowie z orzeczeniem PPP – zad.2/39 z. ćw., reszta – zad. 3/39 z. ćw. i 1/104 podręcznik.
Ponumeruj cytaty z wiersza zgodnie z kolejnością powstawania chleba.
„Wychodzą wnet pożywne, razowe bochenki”
„Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży”
„Kędy cierpliwie pory wypieku doleży”
„Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży”
„W gorący piec je wsuwa na długiej kociubie”
„Pierzyną ciepłą kryje pulchne ciało ciasta”
„Nazajutrz ugniot miary właściwej dorasta”
„I uklepawszy w płaskie półkule miąższ miękki”
Podaj przykłady z tekstu wiersza.
Epitet - …………………………………………………………………………………..
Porównanie -……………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………….
Uosobienie - ……………………………………………………………………………..
Ożywienie - ………………………………………………………………………………..
Ponumeruj cytaty z wiersza zgodnie z kolejnością powstawania chleba.
„Wychodzą wnet pożywne, razowe bochenki”
„Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży”
„Kędy cierpliwie pory wypieku doleży”
„Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży”
„W gorący piec je wsuwa na długiej kociubie”
„Pierzyną ciepłą kryje pulchne ciało ciasta”
„Nazajutrz ugniot miary właściwej dorasta”
„I uklepawszy w płaskie półkule miąższ miękki”
Podaj przykłady z tekstu wiersza.
Epitet - …………………………………………………………………………………..
Porównanie -……………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………….
Uosobienie - ……………………………………………………………………………..
Ożywienie - ………………………………………………………………………………..