Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ – EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
kl. III a
Prowadząca zajęcia: Anna Stępińska
Data przeprowadzonych zajęć: 16.12.2011
Temat bloku: Najpiękniejsze święta.
EDUKACJA POLONISTYCZNA (2x45 min)
Temat dnia: O Dziewczynce z zapałkami.
Temat zajęć: Jak mogę pomóc współczesnej Dziewczynce z zapałkami?
Cele lekcji:
wyrabianie nawyku uważnego słuchania,
kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
tworzenia innego zakończenia baśni,
kształtowanie postawy bezinteresownej pomocy potrzebującym.
Cele sformułowane w języku ucznia:
uważnie wysłuchasz baśni H. Ch. Andersena „Dziewczynka z zapałkami”,
będziesz współpracować w grupie,
wymyślisz i zapiszesz inne zakończenie baśni,
dowiesz się, w jaki sposób możesz pomóc potrzebującym.Nacobezu:
potrafią współpracować w grupie,
wymyślają i zapisują inne zakończenie baśni,
potrafią wyrażać uczucia słowami i czynami.
Metody:
aktywizujące
drama
słowne
poglądowe
Formy pracy: grupowa, zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: Tekst baśni Dziewczynka z zapałkami, ilustracja postaci bohaterki na arkuszu – mapa uczuć, podręczniki i zeszyty ćwiczeń, płyta z nagraniem fragmentów lektury, elementy scenografii do scenek dramowych.
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie do tematu i wyjaśnienie celów lekcji.
Nauczyciel: Zbliżają się święta, na które wszyscy czekacie i które bardzo lubicie. Co w nich jest takiego?Uczniowie wypowiadają się.Nauczyciel: Są to święta miłe, pełne niespodzianek. Spędzacie je w domu z najbliższymi i rodzicami, z rodzeństwem, może z dziadkami i innymi krewnymi. Wspólnie zasiadacie do stołu wigilijnego, kolędujecie przy choince. Zazwyczaj za oknem jest śnieg i mróz ale w waszym domu jest ciepło i bezpiecznie. Nie wszyscy jednak ludzie w taki sposób spędzają święta. Za chwilę usłyszycie jak wyglądały święta pewnej dziewczynki.
Nauczyciel: Dziś Wiktoria będzie zupełnie kimś innym. Posłuchajcie jej teraz uważnie.
Prezentacja postaci Dziewczynki z zapałkami.
Nazywają mnie Dziewczynką z zapałkami. Mieszkam z ojczymem w ubogiej izbie na poddaszu. Jest w niej ciasno i zimno. Żyjemy bardzo biednie. Nie mamy pieniędzy na jedzenie i ubranie. Mój ojczym jest dla mnie niedobry. Bardzo się go boję, bo ciągle na mnie krzyczy. Każe mi stać na ulicy i sprzedawać zapałki. Jeśli nie uda mi się sprzedać ich zbyt wiele, to mnie bije. Chciałabym opowiedzieć wam o tym, co spotkało mnie w ostatnim dniu roku, ale chyba nie dam rady. To dla mnie zbyt bolesne.
Wysłuchanie nagrania fragmentu baśni H.Ch. Andersena Dziewczynka z zapałkami.
Dłuższe wypowiedzi U. dotyczące baśni, połączone z odczytywaniem odpowiednich fragmentów.
Kto jest główną bohaterką baśni?
Jak wyglądała dziewczynka?
Jakie obrazy można namalować do tego utworu?
O czym marzyła Dziewczynka z Zapałkami?
Dlaczego dziewczynka umarła?
Wyraziste czytanie najbardziej wzruszającego fragmentu baśni.
PIOSENKA
Bogacenie słownictwa o wyrazy dotyczące uczuć, np. przygnębienie ...