Dodaj publikację
Autor
wioletta stężewska
Data publikacji
2013-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
161

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

IPT
 Pobierz (docx, 21,7 KB)

Podgląd treści

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny

dla uczennicy klasy V a –

(oddziaływania rewalidacyjne)

Cel główny oddziaływań rewalidacyjnych:

usprawnianie najmniej zaburzonych funkcji psychofizycznych,

kompensowanie oraz korygowanie braków oraz w miarę możliwości eliminowanie przyczyn lub przejawów zaburzeń uniemożliwiających prawidłowy rozwój i uczenie się tak, aby umożliwić uczennicy pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno-wychowawczym realizowanym w szkole, a w dalszej kolejności przygotować ją do dorosłego życia.

Cele szczegółowe oddziaływań rewalidacyjnych:

rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej;

rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;

wytwarzanie atmosfery wzajemnego zaufania, rozwijanie odporności emocjonalnej i wiary we własne siły;

wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka poprzez prowadzenie ćwiczeń usprawniających;

przestrzeganie zasad stopniowania trudności i indywidualizacji w procesie kształcenia.

Realizacja oddziaływań rewalidacyjnych – przykładowe ćwiczenia

Ćwiczenia wzbogacające zasób słownictwa:

słuchanie wypowiedzi innych osób,

słuchanie utworów literackich oraz innych tekstów,

wyszukiwanie we wskazanym tekście wyrazów niezrozumiałych,

wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów,

praca ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych,

tworzenie słowniczka pojęć, skojarzeń,

grupowanie wyrazów wokół określonego tematu,

określanie cech przedmiotów,

kategoryzowanie pojęć, różnicowanie znaczeń.

Ćwiczenia w: wyrażaniu myśli w formie zdania, budowaniu kilkuzdaniowej wypowiedzi spójnej i logicznej,usprawnianiu kojarzenia przyczynowo-skutkowego:

formułowanie prostych zdań,

formułowanie prostych pytań,

nadawanie tytułu obrazkom, układanie pytań do ilustracji,

określanie przyczyn i skutków w opowiadaniu,

opowiadanie treści historyjek obrazkowych,

rozumienie, wskazywanie związków przyczynowo-skutkowych przedstawionych na obrazku historyjek,

odgadywanie i opowiadanie środkowej i początkowej akcji na podstawie pozostałych obrazków,

porządkowanie obrazków, zgadywanie i opowiadanie, co będzie dalej,

opowiadanie kolejności zdarzeń,

omawianie treści ilustracji, opisywanie przedmiotów przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela,

próby samodzielnego opowiadania treści tekstu wyodrębnianie głównych postaci i zdarzeń,

swobodne wypowiadanie się na dowolny temat,

opowiadanie przebiegu czynności przy wykonywaniu prostych zadań (np. opowiedz jakie czynności trzeba wykonać, aby …).

Ćwiczenia usprawniające technike pisania:

ćwiczenia dłoni, palców, rąk w różnych układach ze stopniowym zwiększaniem szybkości,

ćwiczenia w zakreskowywaniu rysunków w coraz szybszym tempie,

kreślenie znaków literopodobnych na kartkach bez liniatury w coraz szybszym tempie,

szybkie pisanie sylab z uwzględnieniem połączeń,

ćwiczenia szybkości pisania wyrazów i zdań.

Ćwiczenia w czytaniu:

czytanie całościowe sylab i wyrazów,

czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,

czytanie sylab i wyrazów w krótkich ekspozycjach,

czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań,

czytanie selektywne głośne i ciche,

czytanie z przesłoną (w okienku),

ćwiczenia w rozumieniu treści,

czytanie prostych zdań – zwrócenie uwagi na zmianę tonu głosu i tempa czytania.

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową i orientację przestrzenną:

układanie elementów, obrazków wg wzoru, z pamięci, bez wzoru, wg instrukcji słownej, wg kolejności w jakiej były pokazywane,

składanie pociętych obrazków, puzzli, uzupełnianie braków na obrazkach, dopasowywanie części obrazków do całości,

ćwiczenia ...