Dodaj publikację
Autor
Iwona Sobolewska
Data publikacji
2013-05-27
Średnia ocena
5,00
Pobrań
83

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opracowany i wdrożony przeze mnie program zapoznający dzieci w wieku przedszkolnym z postacią F. Chopina i jego wybranymi utworami. Oprócz programu są tu też propozycje zajęć do tego programu. Jest też ankieta dla rodziców na zakończenie realizacji. Może ktoś będzie chciał to wykorzystać - proszę bardzo.
 Pobierz (doc, 97,0 KB)

Komentarze

wieczel, 2013-05-29

Świetny program! Polecam:)

Podgląd treści


[pic]

„PRZEDSZKOLAKI POZNAJĄ
FRYDERYKA CHOPINA I JEGO
TWÓRCZOŚĆ”

PROGRAM OPRACOWAŁA

IWONA SOBOLEWSKA

„PRAWIE WSZYSTKIE DZIECI PRZEJAWIAJĄ

UZDOLNIENIA MUZYCZNE PROBLEM JEDNAK

W TYM, ŻE TALENTY TE POJAWIAJĄ SIĘ

BARDZO WCZEŚNIE I KSZTAŁTUJĄ SIĘ

INTENSYWNIE W WIEKU PRZEDSZKOLNYM.

NIESTETY UZDOLNIENIA MUZYCZNE MOGĄ

ZANIKAĆ, GDY SIĘ ICH U DZIECI NIE

PIELĘGNUJE I NIE ROZWIJA . JEŻELI NIE

KSZTAŁTUJE SIĘ DZIECIĘCEGO

ZAINTERESOWANIA MUZYKĄ I NIE ROZWIJA

ZDOLNOŚCI MUZYCZNYCH W TRZECIM, W

CZWARTYM ROKU ŻYCIA I W KOLEJNYCH

LATACH, MOŻNA NA ZAWSZE ZAPRZEPAŚCIĆ

UZDOLNIENIA MUZYCZNE”
E. SOURIAN

„ WPŁYW MUZYKI NA ROZWÓJ PSYCHICZNY DZIECKA” w; WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ red I. WOJNAR PZWS, W - a 1995

W podejmowanych działaniach nauczyciel powinien stymulować wszystkie sfery osobowości dzieci.
Muzyka jest niezbędnym składnikiem umożliwiającym pełny, harmonijny rozwój dziecka.
O wyjątkowej wartości wychowania muzycznego świadczy to, że muzyka jest jedyną dziedziną sztuki, która pozwala dziecku na kontakt z prawdziwymi dziełami, wobec których może ono mieć podobną postawę intelektualną i podobne przeżycia jak człowiek dorosły . Muzyka uczy słyszeć i słuchać, przyczynia się do kształtowania dziecięcej wyobraźni, jest też źródłem radości, odprężenia i ukojenia. Rozwija pewność siebie i samodzielność, przyczynia się do zgodnego funkcjonowania w grupie. Znaczącą rolę odgrywa tu także środowisko rodzinne dziecka i ono powinno mieć też znaczący wpływ na rozwój dziecka w tej dziedzinie . Gorzej się dzieje, gdy kontakt dziecka z muzyką ogranicza się tylko do przedszkola.

CEL GŁÓWNY :

Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowość dzieci poprzez odbiór sztuki muzycznej i działalność muzyczną –
Przybliżenia postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości

Realizacja celu będzie dokonywać się poprzez: stwarzanie dzieciom okazji do słuchania i przeżywania muzyki, wyrażanie muzyki ruchem: marsze pląsy, tańce, wdrażanie dzieci do muzykowania, wdrażanie dzieci do śpiewania i słuchania piosenek, pieśni, utworów muzycznych, inicjowania kontaktów z żywą muzyką poprzez koncerty muzyczne na terenie przedszkola, w Filharmonii w szkole muzycznej.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

1. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki poprzez:

* uczestnictwo w koncertach w muzycznych na terenia przedszkola

* słuchanie muzyki wokalnej i instrumentalnej na żywo – Filharmonia lub z nagrań odpowiednio dostosowanych do percepcji dzieci w wieku przedszkolnym

2. Doskonalenie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek :
* ćwiczenia emisyjne i ortofoniczne

* słuchanie piosenek o prostym tekście i tematyce bliskiej

dzieciom

* śpiewanie piosenek indywidualnie i zespołowo

* powtarzanie krótkich motywów melodycznych śpiewanych
przez nauczyciela

3. Rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci:

* rozpoznawanie piosenek po wysłuchaniu melodii lub rytmu
wyklaskanego przez nauczyciela

* rozpoznawanie i określanie charakteru muzyki( wesoła smutna itp. )

* określanie tempa i dynamiki w muzyce

* rozwijanie umiejętności rozpoznawania instrumentów

po ich brzmieniu

4. Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem

* zabawy ...