Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
wieczel, 2013-05-29
Świetny program! Polecam:)
[pic]
„PRZEDSZKOLAKI POZNAJĄ
FRYDERYKA CHOPINA I JEGO
TWÓRCZOŚĆ”
PROGRAM OPRACOWAŁA
IWONA SOBOLEWSKA
„PRAWIE WSZYSTKIE DZIECI PRZEJAWIAJĄ
UZDOLNIENIA MUZYCZNE PROBLEM JEDNAK
W TYM, ŻE TALENTY TE POJAWIAJĄ SIĘ
BARDZO WCZEŚNIE I KSZTAŁTUJĄ SIĘ
INTENSYWNIE W WIEKU PRZEDSZKOLNYM.
NIESTETY UZDOLNIENIA MUZYCZNE MOGĄ
ZANIKAĆ, GDY SIĘ ICH U DZIECI NIE
PIELĘGNUJE I NIE ROZWIJA . JEŻELI NIE
KSZTAŁTUJE SIĘ DZIECIĘCEGO
ZAINTERESOWANIA MUZYKĄ I NIE ROZWIJA
ZDOLNOŚCI MUZYCZNYCH W TRZECIM, W
CZWARTYM ROKU ŻYCIA I W KOLEJNYCH
LATACH, MOŻNA NA ZAWSZE ZAPRZEPAŚCIĆ
UZDOLNIENIA MUZYCZNE”
E. SOURIAN
„ WPŁYW MUZYKI NA ROZWÓJ PSYCHICZNY DZIECKA” w; WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ red I. WOJNAR PZWS, W - a 1995
W podejmowanych działaniach nauczyciel powinien stymulować wszystkie sfery osobowości dzieci.
Muzyka jest niezbędnym składnikiem umożliwiającym pełny, harmonijny rozwój dziecka.
O wyjątkowej wartości wychowania muzycznego świadczy to, że muzyka jest jedyną dziedziną sztuki, która pozwala dziecku na kontakt z prawdziwymi dziełami, wobec których może ono mieć podobną postawę intelektualną i podobne przeżycia jak człowiek dorosły . Muzyka uczy słyszeć i słuchać, przyczynia się do kształtowania dziecięcej wyobraźni, jest też źródłem radości, odprężenia i ukojenia. Rozwija pewność siebie i samodzielność, przyczynia się do zgodnego funkcjonowania w grupie. Znaczącą rolę odgrywa tu także środowisko rodzinne dziecka i ono powinno mieć też znaczący wpływ na rozwój dziecka w tej dziedzinie . Gorzej się dzieje, gdy kontakt dziecka z muzyką ogranicza się tylko do przedszkola.
CEL GŁÓWNY :
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowość dzieci poprzez odbiór sztuki muzycznej i działalność muzyczną –
Przybliżenia postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości
Realizacja celu będzie dokonywać się poprzez: stwarzanie dzieciom okazji do słuchania i przeżywania muzyki, wyrażanie muzyki ruchem: marsze pląsy, tańce, wdrażanie dzieci do muzykowania, wdrażanie dzieci do śpiewania i słuchania piosenek, pieśni, utworów muzycznych, inicjowania kontaktów z żywą muzyką poprzez koncerty muzyczne na terenie przedszkola, w Filharmonii w szkole muzycznej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki poprzez:
* uczestnictwo w koncertach w muzycznych na terenia przedszkola
* słuchanie muzyki wokalnej i instrumentalnej na żywo – Filharmonia lub z nagrań odpowiednio dostosowanych do percepcji dzieci w wieku przedszkolnym
2. Doskonalenie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek :
* ćwiczenia emisyjne i ortofoniczne
* słuchanie piosenek o prostym tekście i tematyce bliskiej
dzieciom
* śpiewanie piosenek indywidualnie i zespołowo
* powtarzanie krótkich motywów melodycznych śpiewanych
przez nauczyciela
3. Rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci:
* rozpoznawanie piosenek po wysłuchaniu melodii lub rytmu
wyklaskanego przez nauczyciela
* rozpoznawanie i określanie charakteru muzyki( wesoła smutna itp. )
* określanie tempa i dynamiki w muzyce
* rozwijanie umiejętności rozpoznawania instrumentów
po ich brzmieniu
4. Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem
* zabawy ...