Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Klasa: 1
Krąg tematyczny: „Świat wokół nas”
Temat dnia: „Co powiesz o tym przedmiocie? Do czego byś
go wykorzystał?” – zabawy dydaktyczne doskonalące
zmysł smaku, słuchu, dotyku.
Formy: praca zbiorowa, grupowa, indywidualna
Metody: metoda słowno-oglądowa, pogadanka, metoda stawianych zadań
Środki dydaktyczne: parawan lub zasłona, przedmioty z drewna, metalu, szkła,
przedmioty miękkie, twarde, gładkie, szorstkie, pętle, cyfry,
kredki, ołówki, pomarańcze, półmisek
Cele:
- doskonali zmysł węchu, słuchu, dotyku
- używa słów: miękki, twardy, szorstki, gładki,
- aktywnie uczestniczy w zabawach
- zna i rozumie zasady i reguły zabawy
- myśli logicznie
- reaguje na sygnały
- liczy przedmioty w zbiorach
- dokonuje klasyfikacji przedmiotów według wybranych cech
- podaje istotne cechy dotykanego przedmiotu oraz jego funkcję użytkową
Przebieg zajęć:
1. Zagadki słuchowe, za parawanem nauczycielka wydobywa dźwięki z przedmiotów
metalowych (kluczy, pokrywek od garnków), szklanych (butelek, szklanki),
drewnianych ( dwóch patyków, szkatułki na biżuterię), dzieci muszą odpowiedzieć
co to jest, z czego to jest zrobione, po każdym odgadnięciu, nauczyciel pokazuje
przedmiot.
2. Zabawa dydaktyczna: „Co powiesz o tym przedmiocie? Do czego byś go wykorzystał?” –
każde dziecko z zasłoniętymi oczami, za pomocą dotyku musi rozpoznać przedmiot,
który trzyma, używając jednego z określeń: twarde-miękkie, gładkie-szorstkie,
po rozpoznaniu dziecko opowiada do czego można użyć, wykorzystać ten przedmiot,
następnie dopiero zdejmuje opaskę z oczu sprawdza, czy dobrze odpowiedziało.
Przedmioty używane w zabawie to: butelka ze szkła oraz z miękkiego plastiku, papier
gładki i szorstki, książka w gładkiej oprawie, termometr do mierzenia temperatury ciała,
orzech włoski, muszelka, kamyk, marchew, pomarańcza, zabawka z drewna, z twardego
plastiku, szorstka tkanina wełniana, pilniczek do paznokci, miękka poduszka, wata,
nożyczki. Nauczyciel zachęca dzieci, aby korzystały z określeń podanych przed
rozpoczęciem zabawy.
3. Zabawa dydaktyczna: „posegreguj” - segregowanie przedmiotów według podanej cechy:
dzieci przyglądają się uważnie wszystkim przedmiotom i tworzą 4 zbiory osobno kładąc te,
które są jednocześnie twarde i gładkie, szorstkie i twarde, miękkie i gładkie, miękkie
i szorstkie, następnie liczą przedmioty w 4 pętlach i porównują liczebność zbiorów.
4. „Powiedz, co zjadłeś?” - dzieci zamykają oczy i częstują się kawałkami pomarańczy,
po zjedzeniu określają owoc, używając określeń: miękka, twarda, szorstka, a także
porównują cechy pomarańczy obranej i nie obranej.
5. Zabawa ruchowo-pantomimiczna: „Chodzimy po miękkim i po szorstkim” –
na hasło: „miękkie” - dzieci przesuwają stopami po dywanie bez ich odrywania,
na hasło: „szorstkie” – chodzą ostrożnie, na palcach lub bocznych krawędziach stóp.
6. Podsumowanie zajęć – rozmowa z dziećmi na temat, która zabawa najbardziej podobała
się podczas dzisiejszych zajęć