Dodaj publikację
Autor
Dominika Pieścik
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
19

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt 3-dniowych warsztatów arteterapii zaproponowany dla dzieci ze świetlicy środowiskowej. 
 Pobierz (pdf, 47,3 KB)

Podgląd treści

Projekt warsztatów arteterapeutycznych

W ostatnich

latach coraz większym zainteresowaniem

terapeutów,

pedagogów, animatorów kultury, pracujących z dziećmi, cieszą się atrakcyjne

formy zajęć, które oddziałują na wiele zmysłów jednocześnie (stymulacja

polisensoryczna). Umożliwiają one nie

tylko rozwój percepcji wzrokowej

oraz słuchowej, ale także doskonalą zmysł równowagi i orientacji przestrzennej

czy czucia skórnego. Dzięki temu tworzą podstawy dla wyższych czynności

nerwowych, w tym procesu uczenia się. Czasem pełnią też funkcję kompensacyjną,

dając dzieciom możliwość uczestnictwa w czynnościach, których nie wykonują –

choć powinny – we własnym domu.
• Uczestnicy warsztatów:

Warsztaty

arteterapeutyczne przeznaczone

są głównie dla dzieci

uczęszczających na zajęcia edukacyjne prowadzone przez wolontariuszy

w Stowarzyszeniu Centrum Wolontariatu „Nadzieja” w Łowiczu. Są to uczniowie

zarówno z Łowicza, jak i okolicznych wiosek, w przedziale wiekowym od 6 do 14

lat, przejawiające różnorodne zaburzenia, na przykład: emocjonalne, zaburzenia

zachowania, nieprzystosowanie społeczne, dzieci ze specyficznymi trudnościami

w nauce, przewlekle chore, nerwicowe, pochodzące z tzw. rodzin patologicznych.

Grupa dzieci uczestniczących w warsztatach nie może przekroczyć dwudziestu

osób, ze względu na ograniczenia przestrzeni w lokalu.

Zajęcia poprowadzą wykwalifikowani pedagodzy i terapeuci – pracownicy

Stowarzyszenia oraz – w roli pomocników - wybrani wolontariusze – młodzież

szkół ponadgimnazjalnych lub studenci.

Udział w spotkaniach

terapeutycznych

jest dobrowolny

i za zgodą

opiekunów, którzy również mogą uczestniczyć w zajęciach.

• Planowany czas warsztatów:

Spotkania będą odbywać się na terenie Stowarzyszenia od godziny 14.00

do 17.00 przez trzy dni.

• Cele warsztatów:

Ogólny cel

terapii zajęciowej sprowadza się do

tego,

iż poprzez

oddziaływanie na emocje i wyobraźnię dziecka stymulowany jest jego rozwój

poznawczy, społeczny i fizyczny.

Cele szczegółowe:

- redukowanie lęku i zwiększanie motywacji do pracy oraz szeroko

rozumianej aktywności,

- kształtowanie i doskonalenie umiejętności obserwacji, uwagi dowolnej,

inwencji

twórczej, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej

poprzez stymulację polisensoryczną,

- przezwyciężanie własnych ograniczeń, niepowodzeń, rozwój wiary we

własne możliwości,

- rozwijanie wrażliwości estetycznej,

- ćwiczenie umiejętności współpracy

i

jednocześnie podejmowania

indywidualnych decyzji.

Tematyka i rodzaj zajęć warsztatowych:


Tematyka

i forma zajęć z dziećmi podporządkowana będzie hasłu

przewodniemu – STAŃ SIĘ „SZTUKMISTRZEM”!

Spotkanie 1

Zajęcia pod tytułem - „Czy jamniki noszą szaliki?”.

• Zapoznanie się z wierszykiem Doroty Gellner -„Jamniki zimą”.
Czy jamniki noszą szaliki?

Być może.

Gdy jest zimno,

Gdy śnieg pada na dworze,

Gdy świat błyszczy śniegowymi gwiazdami,

każdy jamnik
nosi szalik z frędzlami”1.
• Na podstawie wierszyka dzieci będą tworzyć własne prace plastyczne
–„uśmiechnięte rysunki”. W trakcie trwania ćwiczenia odtwarzane

będą z płyty CD piosenki tematycznie powiązane z pracą , np.: „Łapy,


1 D. Gellner, Z igły widły, Warszawa 1989, s. 9.

łapy, cztery łapy”, „ Pieski małe dwa”, „Puszek okruszek”. Dzieci ...