Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt warsztatów arteterapeutycznych
W ostatnich
latach coraz większym zainteresowaniem
terapeutów,
pedagogów, animatorów kultury, pracujących z dziećmi, cieszą się atrakcyjne
formy zajęć, które oddziałują na wiele zmysłów jednocześnie (stymulacja
polisensoryczna). Umożliwiają one nie
tylko rozwój percepcji wzrokowej
oraz słuchowej, ale także doskonalą zmysł równowagi i orientacji przestrzennej
czy czucia skórnego. Dzięki temu tworzą podstawy dla wyższych czynności
nerwowych, w tym procesu uczenia się. Czasem pełnią też funkcję kompensacyjną,
dając dzieciom możliwość uczestnictwa w czynnościach, których nie wykonują –
choć powinny – we własnym domu.
• Uczestnicy warsztatów:
Warsztaty
arteterapeutyczne przeznaczone
są głównie dla dzieci
uczęszczających na zajęcia edukacyjne prowadzone przez wolontariuszy
w Stowarzyszeniu Centrum Wolontariatu „Nadzieja” w Łowiczu. Są to uczniowie
zarówno z Łowicza, jak i okolicznych wiosek, w przedziale wiekowym od 6 do 14
lat, przejawiające różnorodne zaburzenia, na przykład: emocjonalne, zaburzenia
zachowania, nieprzystosowanie społeczne, dzieci ze specyficznymi trudnościami
w nauce, przewlekle chore, nerwicowe, pochodzące z tzw. rodzin patologicznych.
Grupa dzieci uczestniczących w warsztatach nie może przekroczyć dwudziestu
osób, ze względu na ograniczenia przestrzeni w lokalu.
Zajęcia poprowadzą wykwalifikowani pedagodzy i terapeuci – pracownicy
Stowarzyszenia oraz – w roli pomocników - wybrani wolontariusze – młodzież
szkół ponadgimnazjalnych lub studenci.
Udział w spotkaniach
terapeutycznych
jest dobrowolny
i za zgodą
opiekunów, którzy również mogą uczestniczyć w zajęciach.
• Planowany czas warsztatów:
Spotkania będą odbywać się na terenie Stowarzyszenia od godziny 14.00
do 17.00 przez trzy dni.
• Cele warsztatów:
Ogólny cel
terapii zajęciowej sprowadza się do
tego,
iż poprzez
oddziaływanie na emocje i wyobraźnię dziecka stymulowany jest jego rozwój
poznawczy, społeczny i fizyczny.
Cele szczegółowe:
- redukowanie lęku i zwiększanie motywacji do pracy oraz szeroko
rozumianej aktywności,
- kształtowanie i doskonalenie umiejętności obserwacji, uwagi dowolnej,
inwencji
twórczej, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej
poprzez stymulację polisensoryczną,
- przezwyciężanie własnych ograniczeń, niepowodzeń, rozwój wiary we
własne możliwości,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- ćwiczenie umiejętności współpracy
i
jednocześnie podejmowania
indywidualnych decyzji.
Tematyka i rodzaj zajęć warsztatowych:
•
Tematyka
i forma zajęć z dziećmi podporządkowana będzie hasłu
przewodniemu – STAŃ SIĘ „SZTUKMISTRZEM”!
Spotkanie 1
Zajęcia pod tytułem - „Czy jamniki noszą szaliki?”.
• Zapoznanie się z wierszykiem Doroty Gellner -„Jamniki zimą”.
Czy jamniki noszą szaliki?
Być może.
Gdy jest zimno,
Gdy śnieg pada na dworze,
Gdy świat błyszczy śniegowymi gwiazdami,
każdy jamnik
nosi szalik z frędzlami”1.
• Na podstawie wierszyka dzieci będą tworzyć własne prace plastyczne
–„uśmiechnięte rysunki”. W trakcie trwania ćwiczenia odtwarzane
będą z płyty CD piosenki tematycznie powiązane z pracą , np.: „Łapy,
1 D. Gellner, Z igły widły, Warszawa 1989, s. 9.
łapy, cztery łapy”, „ Pieski małe dwa”, „Puszek okruszek”. Dzieci ...