Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA NAUCZYCIELI
Osoba prowadząca: Anna Witek
Miejsce: Szkoła Podstawowa w Staninie
Klasa: IIb
Data: 09.04.2013r.
Krąg tematyczny: Wiosna radosna
Temat dnia: Wesoły dzień
Cel główny:
formy sprawdzania osiągnięć założonych celów lekcji – ewaluacja efektów kształcenia.
Cele zajęć:
wypowiadanie się uczniów na temat żartów, (P.P. 3c, 5.1)
poznanie znaczenia powiedzeń o radości i śmiechu, (P. P 1.1.a)
stworzenie okazji do dostrzegania błędów, pomyłek, (P. P 2.d)
kształtowanie umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych,
(P. P 5.3)
korzystanie ze słownika (P.P. 1.1c)
Efekty; po zakończonych zajęciach uczeń:
docenia znaczenie humoru,
wie, że żart nie powinien sprawiać przykrości,
zna i rozumie powiedzenia o radości i śmiechu,
prawidłowo rozwiązuje krzyżówkę i wpisuje odpowiedzi
Metody:
słowna – rozmowa kierowana, wiersz
czynna – aktywny udział uczniów w zajęciu, zadań stawianych do wykonania
Formy pracy: całą grupą, indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające sytuacje śmieszne, słownik języka polskiego, wiersz „Czerwony Kopciuszek…” dla każdego ucznia, kartki z niedokończonymi powiedzeniami, krzyżówka, rebus
Przebieg zajęć:
Nauczyciel wita uczniów, informuje, że dzisiaj będzie niezapowiedziany sprawdzian z edukacji polonistycznej i dyktando. Obserwuje zdziwienie i zdenerwowanie uczniów, po chwili informuje, że to był żart.
Pyta uczniów, czy ten żart był śmieszny i kiedy żart staje się niemiły.
Przeprasza, że naraził uczniów na stres.
Oglądanie ilustracji.
N – zastanów się, czy każdy żart jest rzeczywiście śmieszny i czy wszystkie żarty są dozwolone?
Wyszukiwanie wyrazu żart w słowniku języka polskiego.
Odczytanie przez nauczyciela wiersza E. Waśniowskiej „Czerwony Kopciuszek…”
Czerwony Kopciuszek
Czerwony Kopciuszek,
Jaś, Brzydkie Kociątko,
Małgosia z zapałkami
i butach Kaczątko,
Śnieżka na ziarnku grochu,
Księżniczka z zapałkami,
śpiąca Sierotka Marysia,
Kapturek z krasnoludkami,
Kruk z koszyczkiem dla babci,
wilk z serem w dziobie i lis
przywitali wesoło
i hucznie – prima aprilis.
Tańczyli aż do rana
i pogubili się właśnie.
Może im pomożecie
odnaleźć właściwe baśnie?
Analiza treści wiersza. Rozmowa na temat śmiechu, radości.
Jaki może być śmiech – określanie śmiechu.
Poprawianie wiersza „Czerwony Kopciuszek”. Praca w parach.
Uzupełnianie powiedzeń o śmiechu.
Podsumowanie zajęć – krzyżówka.
Praca domowa. Przepisz do zeszytu powiedzenia. Praca zróżnicowana:
Gr. I – 3 powiedzenia
Gr. II – 1 powiedzenie
Ewaluacja zajęć – oceniamy naszą współpracę.
Opracowała i prowadziła: Osoby obserwujące:
Anna Witek
Załączniki:
Powiedzenia
Śmiech Ten się śmieje Nie śmiej się Boki Pokładać się
………………………………….. zrywać ze śmiechu.
…………………………………………………. dziadku z cudzego wypadku.
……………………………………. to zdrowie.
………………………………………………….. , kto się śmieje ostatni.
………………………………………………. ze śmiechu.
Krzyżówka
Może być dobry i zły.
Przeciwieństwo kłamstwa.
Śmiech to ……………. .
Zrywać ……………. ze śmiechu.
Ma na twarzy, gdy jest zadowolony ...