Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć dziennego ośrodka pracy dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim klasa III
Okresowy ośrodek pracy: Świat bajek
Dzienny temat ośrodka: Moje ulubione bajki
Czas trwania: 4 godz. lekcyjne
Opracowały:
Marzena Kosmowska
Anna Witek
Cele:
Ogólne:
poznanie losów bohaterów znanych bajek,
kształcenie umiejętności rozpoznawania bajek na podstawie ilustracji i słuchanych fragmentów,
Operacyjne:
Uczeń zna:
tytuły i losy bohaterów bajek,
postacie występujące w bajkach,
zasady właściwego obchodzenia się z książkami,
Uczeń rozumie:
potrzebę interesowania się książkami i wyciągania morału,
znaczenie słów „prawda – fałsz”,
Uczeń umie:
rozpoznać bajki na podstawie ilustracji i słuchanych fragmentów,
wykonać proste obliczenia z zakresu dodawania i odejmowania,
rozwiązać proste zadania tekstowe,
zapisać działanie do rysunku,
podzielić wyrazy na sylaby i na głoski,
ułożyć wyrazy z wykreślanki,
rozwiązać krzyżówkę i odczytać rozwiązanie,
zapisać swoje imię,
układać puzzle,
odczytać obrazki w liście używając odpowiedniej formy,
odgadywać zagadki,
wyróżnić, nazwać i stosować odpowiednie kolory,
wykonać estetycznie pracę plastyczną,
zgodnie współdziałać w grupie
Organizacja nauczania – metoda ośrodków pracy
Środki dydaktyczne: kalendarz, etykiety z nazwami dni tygodnia i pór roku, lista obecności, ilustracje z bajkami, wykreślanka literowa „W krainie bajek”, krzyżówka, list od Kopciuszka, kontur serca, puzzle, pantofelek, czerwony kapturek, piernik, lusterko, wędka, ilustracja do działań matematycznych, ilustracja do zadania tekstowego, karta pracy do „Zabawy prawda – fałsz”, postać bajkowa do kolorowania, karta pracy „Czy znasz bohaterów bajek?”
Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne
Zabawa integracyjna „Powitania”
Dzieci stoją w parach naprzeciw siebie
powitanie czołami
powitanie nosem
powitanie brzuszkami
podanie sobie dłoni
Zajęcie porządkowe
przypomnienie dyżurnym o ich obowiązkach
Ustalenie daty i ćwiczenia kalendarzowe
ustalenie nazwy miesiąca, tygodnia
przeliczenie miesięcy w roku, zapis daty na tablicy
przypomnienie jakie są pory roku, w jakiej kolejności po sobie następują
Ustalenie i zanotowanie stanu pogody
zaznaczenie pogody w kalendarzu miesięcznym, opis pogody
Sprawdzenie obecności
indywidualne zaznaczanie symboli na tablicy
Sprawdzenie i ocena pracy domowej
Wprowadzenie do tematu
Wysłuchanie wiersza
Wiatr szeleści:
- Irenko,
co masz w ręku?
- Pisemko.
Jest w nim bajka o lisie,
jak na spacer szedł z misiem …
Jak zajączka spotkali
i tak poszli dalej …
Wiatr szeleści wesoło,
garnie loki na czoło.
Porwał bajkę dziewczynki,
zaniósł wprost do kotlinki.
A tam zając, szaraczek,
rzekł:
- O, bajka! Zobaczę …
Woła synów i córki.
Kic, kic – biegną zza rzeczki.
Kic, kic – spieszą w dół z górki.
- Posłuchajcie bajeczki!...
Rozmowa z dziećmi nawiązująca do treści utworu:
Co trzymała w reku Irenka?
O czym była ta bajka?
Co się stało z bajką Irenki?
Czy lubicie kiedy ktoś opowiada wam lub ...