Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
§8 ust.2 pkt 5
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
Opis i analiza
Przypadki:
1. Rozpoznanie i rozwiązanie problemu wychowawczego uczennicy nadmiernie opuszczającej zajęcia szkolne.
2. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemu wychowawczo - edukacyjnego – brak akceptacji ucznia ze strony pozostałych uczniów w klasie oraz niepowodzenia szkolne z tym związane.
Przypadek 1:
Rozpoznanie i rozwiązanie problemu wychowawczego uczennicy nadmiernie opuszczającej zajęcia szkolne.
1. Identyfikacja problemu.
W tym konkretnym przypadku miałam do czynienia z uczennicą, która nadmiernie opuszczała zajęcia szkolne. Iwona była uczennicą klasy III gimnazjum, a ja wychowawcą klasy do której uczęszczała. Iwona to sympatyczna i grzeczna dziewczyna, jej frekwencja na zajęciach w pierwszym miesiącu roku szkolnego nie budziła zastrzeżeń. Problem jednak pojawił się szybko, gdyż już od początku drugiego miesiąca nauki uczennica zaczęła przynosić zwolnienia z lekcji oraz usprawiedliwienia po opuszczonym tygodniu nauki. Następnie przychodziła do szkoły na 1, 2 dni i znów nie było jej do końca tygodnia. Iwona bardzo często była nieobecna na zajęciach. Zaniepokoiła mnie duża ilość opuszczonych godzin. Usprawiedliwienia pisane przez rodziców upewniały mnie jednak, że uczennica ta istotnie ma problemy z okresem dojrzewania i częste wizyty u specjalistów są konieczne - jak to było zaznaczone w usprawiedliwieniach. W niedługim czasie zauważyłam, że w dzienniku u tej uczennicy widnieje coraz więcej opuszczonych godzin lekcyjnych. Postanowiłam wyjaśnić tą sytuację i rozwiązać problem niskiej frekwencji.
2. Geneza i dynamika zjawiska
Z czasem zjawisko nieobecności uczennicy na zajęciach zaczęło się jeszcze nasilać. Do nieobecności na zajęciach dołączył się jeszcze problem słabych ocen z poszczególnych przedmiotów. Zdałam sobie sprawę, że częsta absencja w szkole stała się przyczyną kłopotów i niepowodzeń związanych z nauką. Postanowiłam porozmawiać z Iwoną, z jej rodzicami oraz z nauczycielami uczącymi w tej klasie.
Nie miałam możliwości kontaktu telefonicznego z rodzicami (telefon milczał). Iwona poinformowała mnie, że chwilowo telefon mają nieczynny, mama do szkoły też nie może przyjść. Nie chciała wyjaśnić przyczyny. Przeprowadziłam wywiad środowiskowy, z którego dowiedziałam się, że u obydwojga rodziców pojawił się problem alkoholowy. Dzieci często były pozostawione same sobie, bez opieki.
Kilkukrotnie byłam z wizytą u Iwony w domu. Jednak mimo, iż dosyć długo stałam pod drzwiami, nikt mi nie otworzył. W domu wyraźnie słychać było czyjąś obecność. Następnie poprosiłam koleżankę nauczycielkę, która również uczyła w klasie Iwony, aby wybrała ...