Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program rewalidacji indywidualnej
dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu lekkim,
kl. I gimnazjum
na cykl trzyletni
Na podstawie orzeczenia wydanego przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną uczeń kl. I otrzymał zalecenie kształcenia specjalnego oraz uczęszczania na zajęcia rewalidacji indywidualnej.
Zgodnie z zaleceniami w/w. Poradni opracowano indywidualny program rewalidacji.
Cele szczegółowe:
- Usprawnianie funkcji wzrokowych
- Usprawnianie funkcji słuchowo- językowych
- Ćwiczenia grafomotoryczne
- Ćwiczenie umiejętności grupowania przedmiotów i zjawisk
- Ćwiczenie myślenia logicznego i przyczynowo- skutkowego
- Rozwijanie rozumowania arytmetycznego
- Doskonalenie umiejętności czytania, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń w rozumieniu treści
- Utrwalanie zasad ortograficznych
- Poszerzanie zakresu bezpośredniej pamięci słuchowej
- Wzbogacanie zasobu słownictwa i wiadomości ogólnych
- Poszerzanie znajomości i rozumienia zasad społecznych
- Stosowanie wzmocnień pozytywnych
Sposób realizacji:
Kształcenie umiejętności słuchania i mówienia
- Rozmowy, samodzielne wypowiadanie się,
- Omawianie czytanych tekstów, oglądanych filmów, obrazów,
- Układanie opowiadań i opisów przedmiotów na podstawie obserwacji i z pamięci,
- Układanie planów opowiadań,
- Słuchanie ze zrozumieniem opowiadania, recytacji, tekstów czytanych, audycji,
- Nazywanie rzeczy, czynności, cech przedmiotów i ich usytuowanie, cechy osób
i stanów psychicznych,
- Kształcenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów,
- Czytanie głośne, indywidualne tekstów z uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych i intonacji
- Czytanie ciche ze zrozumieniem, ze zwróceniem uwagi na wskazane w tekście treści,
- Wyodrębnianie postaci i zdarzeń w utworach, omawianie postaci, ich czynów, cech charakteru, ustalanie kolejności wydarzeń i wiązanie ich w logiczną całość,
- Praktyczne korzystanie z encyklopedii, słowników.
Kształcenie umiejętności pisania
- Przepisywanie tekstów, połączone z wyodrębnianiem zdań,
- Samodzielne pisanie opowiadań i opisów,
- Układanie planów utworów lub ich fragmentów,
- Pisanie z pamięci i ze słuchu,
- Pisanie pism użytkowych- listy, odpowiedzi na listy, adresowanie kopert, życzenia świąteczne, imieninowe, okolicznościowe, pisanie ogłoszeń,
- Stosowanie poznanych zasad ortograficznych.
Kształcenie nauki o języku- ortografia, gramatyka, składnia
- Nauka części mowy: rzeczownik- liczba, rodzaj, przypadki; czasownik- liczba, osoba, czas; przymiotnik- liczba, rodzaj, stopniowanie, odmiana przymiotnika z rzeczownikiem, liczebnik- rodzaje,
- Tworzenie przymiotników od rzeczowników, rzeczowników od czasowników np.: kwiat- kwiatowy, palić- palacz,
- Wyróżnianie rzeczownika, czasownika, przymiotnika w zdaniu,
- Utrwalanie zasad pisowni z ch, h; ó, u; rz, ż,
- Utrwalanie zasad pisowni z h, ó, ż, rz wymiennym i niewymiennym
- Pisownia rz po spółgłoskach
- Pisownia wyrazów z ą, ę
- Pisownia przeczenia nie z czasownikiem i przymiotnikiem,
- Wielka litera w nazwach geograficznych, nazwach własnych, korespondencji,
- Dzielenie wyrazów przy przenoszeniu,
- Posługiwanie się słownikiem ortograficznym,
- Podmiot i orzeczenie jako części zdania,
- Wyróżnianie w wypowiedziach zdań, w zdaniu- wyrazów, w wyrazie- głosek,
- Porządkowanie wyrazów wg alfabetu,
- Grupowanie wyrazów wokół danego tematu (wyrazy bliskoznaczne i pokrewne),
- Dobieranie wyrazów przeciwstawnych.
Edukacja matematyczno – przyrodnicza
Rozwijanie myślenia
- Rozwijanie pamięci,
- Rozwijanie zainteresowań matematyczno- przyrodniczych ...