Dodaj publikację
Autor
Magdalena Zielińska
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
73

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca ta powstała jako zaliczenie kursu internetowego. Zawiera ćwiczenia wprowadzające i utrwalające różne struktury gramatyczne, oparte na tekstach piosenek popularnych wykonawców. Pozwala uatrakcyjnić zajęcia i "oswoić' zagadnienia gramatyczne, przedstawiając je w innym kontekście. Powstała z myślą o grupie studentów (poziom A+) na zajęciach lektoratu wyższej uczelni, lecz w całości lub wybranych fragmentach może być wykorzystywana w gimnazjum czy szkole średniej, a nawet w V-VI klasie szkoły podstawowej.
 Pobierz (pdf, 191,1 KB)

Podgląd treści

MAGDALENA ZIELIŃSKA

WYKORZYSTANIE PIOSENKI

W NAUCZANIU GRAMATYKI

JĘZYKA ANGIELSKIEGO

PRACA ZALICZENIOWA KURSU INTERNETOWEGO

ORGANIZOWANEGO PRZEZ SERWIS
INTERNETOWE KURSY DLA NAUCZYCIELI

LUTY 2011

1

SPOSÓB WYBORU I CHARAKTERYSTYKA GRUPY DOCELOWEJ

ORAZ KRYTERIA DOBORU PIOSENEK:

Jestem nauczycielką z dziesięcioletnim stażem nauczania. W swej praktyce pedagogicznej zetknęłam

się z wieloma grupami uczniów o dużej rozpiętości wiekowej i prezentującymi zróżnicowany poziom

zaawansowania językowego. Obecnie moja praca przebiega jakby dwukierunkowo, jestem bowiem

nauczycielką w szkole podstawowej oraz lektorem prywatnej szkoły wyższej, gdzie mam do czynienia ze

studentami różnych kierunków niefilologicznych. Przystępując więc do pisania pracy zaliczeniowej

niniejszego kursu rozpoczęłam od skonstruowania krótkiej mini-ankiety, którą skierowałam zarówno do

uczniów w mojej szkole podstawowej jak i moich studentów. Miałam na celu znalezienie grupy której

preferencje muzyczne będą na tyle spójne, że pozwolą na dobranie zestawu piosenek który spełni

oczekiwania jak największej ilości osób w grupie. Oto jak wyglądała wspomniana ankieta:

1. Jakiej muzyki słuchasz najczęściej? Określ rodzaj (np. pop, rock, dance i in.)

.............................................................................................................................................................

2. Podaj trzy nazwiska ulubionych wykonawców (lub nazwy ulubionych zespołów)

.............................................................................................................................................................

3. Podaj tytuły trzech ulubionych piosenek

.............................................................................................................................................................

4. Jakiej muzyki nie lubisz/nie akceptujesz/nie chciałbyś usłyszeć (określ rodzaj jak w pkt.1)?

.............................................................................................................................................................

5. Jaki wykonawca/zespół jest dla ciebie nie do przyjęcia (w wersji dla uczniów podstawówki: słuchanie

kogo jest dla ciebie najbardziej „obciachowe”?)

.............................................................................................................................................................

2

Powyższą ankietę przeprowadziłam w kilku uczonych przez mnie grupach i po analizie uzyskanych w

ten sposób informacji zdecydowałam się na opracowanie programu wykorzystania piosenki do nauczania

gramatyki dla studentów zaocznych trzeciego roku kierunku ekonomia.

Jest to grupa licząca 18 osób, dość „solidna” i obowiązkowa jednak raczej średnio zmotywowana, traktująca

język angielski jako kolejny „przedmiot do zaliczenia”. Studenci prezentują również niejednolity poziom

zaawansowania językowego, część osób uczyła się angielskiego co najmniej przez całą szkołę średnią. Są

jednak i takie osoby, które przygodę z językiem rozpoczęły dopiero na studiach, czują się zatem znacznie

mniej pewnie, liczyłam więc na to, że możliwość posłuchania (i zrozumienia!) lubianych przez siebie

przebojów wpłynie mobilizująco szczególnie na nich.

O wyborze tej właśnie grupy zadecydował również fakt, że wykazywali oni stosunkowo mało

„ekstremalne” preferencje muzyczne; większość słucha najchętniej popularnych przebojów wykonawców z

gatunku pop (np. Rihanna, Beyonce, Inna itp.), a nie lubi jazzu i muzyki heavy metal. Kilka osób wykazuje

jednak zainteresowania bardziej rockowymi brzmieniami, co również starałam się wziąć pod uwagę (stąd

obecność piosenki zespołu Limp Bizkit). Poza tym w mego doświadczenia wynika, że im wyższa grupa

wiekowa, tym większy poziom tolerancji co do preferencji muzycznych ...