Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MAGDALENA ZIELIŃSKA
WYKORZYSTANIE PIOSENKI
W NAUCZANIU GRAMATYKI
JĘZYKA ANGIELSKIEGO
PRACA ZALICZENIOWA KURSU INTERNETOWEGO
ORGANIZOWANEGO PRZEZ SERWIS
INTERNETOWE KURSY DLA NAUCZYCIELI
LUTY 2011
1
SPOSÓB WYBORU I CHARAKTERYSTYKA GRUPY DOCELOWEJ
ORAZ KRYTERIA DOBORU PIOSENEK:
Jestem nauczycielką z dziesięcioletnim stażem nauczania. W swej praktyce pedagogicznej zetknęłam
się z wieloma grupami uczniów o dużej rozpiętości wiekowej i prezentującymi zróżnicowany poziom
zaawansowania językowego. Obecnie moja praca przebiega jakby dwukierunkowo, jestem bowiem
nauczycielką w szkole podstawowej oraz lektorem prywatnej szkoły wyższej, gdzie mam do czynienia ze
studentami różnych kierunków niefilologicznych. Przystępując więc do pisania pracy zaliczeniowej
niniejszego kursu rozpoczęłam od skonstruowania krótkiej mini-ankiety, którą skierowałam zarówno do
uczniów w mojej szkole podstawowej jak i moich studentów. Miałam na celu znalezienie grupy której
preferencje muzyczne będą na tyle spójne, że pozwolą na dobranie zestawu piosenek który spełni
oczekiwania jak największej ilości osób w grupie. Oto jak wyglądała wspomniana ankieta:
1. Jakiej muzyki słuchasz najczęściej? Określ rodzaj (np. pop, rock, dance i in.)
.............................................................................................................................................................
2. Podaj trzy nazwiska ulubionych wykonawców (lub nazwy ulubionych zespołów)
.............................................................................................................................................................
3. Podaj tytuły trzech ulubionych piosenek
.............................................................................................................................................................
4. Jakiej muzyki nie lubisz/nie akceptujesz/nie chciałbyś usłyszeć (określ rodzaj jak w pkt.1)?
.............................................................................................................................................................
5. Jaki wykonawca/zespół jest dla ciebie nie do przyjęcia (w wersji dla uczniów podstawówki: słuchanie
kogo jest dla ciebie najbardziej „obciachowe”?)
.............................................................................................................................................................
2
Powyższą ankietę przeprowadziłam w kilku uczonych przez mnie grupach i po analizie uzyskanych w
ten sposób informacji zdecydowałam się na opracowanie programu wykorzystania piosenki do nauczania
gramatyki dla studentów zaocznych trzeciego roku kierunku ekonomia.
Jest to grupa licząca 18 osób, dość „solidna” i obowiązkowa jednak raczej średnio zmotywowana, traktująca
język angielski jako kolejny „przedmiot do zaliczenia”. Studenci prezentują również niejednolity poziom
zaawansowania językowego, część osób uczyła się angielskiego co najmniej przez całą szkołę średnią. Są
jednak i takie osoby, które przygodę z językiem rozpoczęły dopiero na studiach, czują się zatem znacznie
mniej pewnie, liczyłam więc na to, że możliwość posłuchania (i zrozumienia!) lubianych przez siebie
przebojów wpłynie mobilizująco szczególnie na nich.
O wyborze tej właśnie grupy zadecydował również fakt, że wykazywali oni stosunkowo mało
„ekstremalne” preferencje muzyczne; większość słucha najchętniej popularnych przebojów wykonawców z
gatunku pop (np. Rihanna, Beyonce, Inna itp.), a nie lubi jazzu i muzyki heavy metal. Kilka osób wykazuje
jednak zainteresowania bardziej rockowymi brzmieniami, co również starałam się wziąć pod uwagę (stąd
obecność piosenki zespołu Limp Bizkit). Poza tym w mego doświadczenia wynika, że im wyższa grupa
wiekowa, tym większy poziom tolerancji co do preferencji muzycznych ...