Dodaj publikację
Autor
Dorota Pogorzelec
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
192

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć dodatkowych dla dzieci klas I - III mających trudności w czytaniu i pisaniu. Program pozwala realizować kreatywne zajęcia, które zmniejszają trudności oraz zachęcają do ich przezwyciężania.
 Pobierz (docx, 15,1 KB)

Podgląd treści

Zajęcia dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.

Program opracowany przez mgr Dorotę Pogorzelec dla uczniów klas I –III szkoły podstawowej.

Główną ideą programu jest wczesna diagnoza trudności, niepowodzeń szkolnych i umiejętności, usuwanie deficytów, wdrożenie do systematycznej pracy, pomoc w wyrównywaniu braków w wiedzy szkolnej oraz kształtowanie właściwego stosunku do nauki i pracy.

Cele

Umożliwienie dzieciom opanowania podstawowych umiejętności czytania i pisania

Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych.

Przezwyciężanie skutków niepowodzeń szkolnych tj. trudności w czytaniu, pisaniu.

Metody

Dyskusja dydaktyczna

Praca indywidualna i grupowa: jednolita lub zróżnicowana

Gry i zabawy dydaktyczne

Środki pracy

Karty pracy (tematyczne o różnym stopniu trudności).

Gry planszowe, karty dydaktyczne, puzzle, domina: obrazkowo – literowe i wyrazowo – sylabowe, loteryjki: obrazkowo – wyrazowo – sylabowe i obrazkowo - wyrazowe.

Karty ortograficzne, mapy wyrazowe, krzyżówki i rebusy.

Wzory szlaczków.

Układanki literowe, sylabowe i wyrazowe.

Obrazki do ćwiczeń w mówieniu, wyszukiwaniu różnic, określaniu kolejności zdarzeń.

Programy multimedialne wspomagające pracę na zajęciach

Pomoce dydaktyczne:

Kropki alfabetyczne - gra ruchowa na macie

Suwaki terapeutyczne ,,Tarcze"

Suwaki terapeutyczne ,,Windy"

,,Czytam i piszę" program komputerowy;

,,Młody Einstein" program komputerowy

„ Porusz umysł-ćwiczenia wzrokowo-słuchowe” program komputerowy

„Ćwiczenia dla klas 2-3” program komputerowy

Głoski do zabawy - gra dydaktyczna

Quiz ortograficzny - gra dydaktyczna

,,Mistrz słowa" gra planszowa

,,7 walizek - inteligencji wielorakiej w nauczaniu ortografii

Analiza i synteza wzrokowa; -książka

„Koraliki z literkami”

Kostki do układania opowiadania;

Formy realizacji zajęć

Ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej.

Ćwiczenia funkcji słuchowo- językowej.

Ćwiczenia funkcji motorycznych.

Doskonalenie funkcji wzrokowej, słuchowej i kinestetyczno – ruchowej oraz ich koordynację w czasie czytania i pisania.

Oczekiwane efekty

Punktem wyjścia dla osiągnięcia założonych zamierzeń jest prawidłowe rozpoznanie problemów dziecka. Bardzo ważne są między innymi: systematyczny udział w zajęciach, stosowanie różnorodnych metod pracy z dziećmi oraz prowadzenie zajęć w sposób atrakcyjny. Nieodzowne w tym momencie jest zauważanie nawet najdrobniejszych zmian w postępach dziecka, docenianie jego najdrobniejszych sukcesów oraz pozytywna ocena pracy na wszystkich płaszczyznach.

W efekcie końcowym programu uczeń:

samodzielnie czyta i zapisuje wyrazy, zdania i krótkie teksty,

potrafi ułożyć i zapisać wyrazy, zdania i krótkie teksty,

odzyskuje wiarę we własne siły,

chętnie przystępuje do pracy,

stara się poprawnie i starannie wykonywać polecenia i zadania,

na zajęciach czuje się swobodnie i chętnie na nie uczęszcza,

zwraca uwagę na staranną wymowę,

mówi poprawniej i wyraźniej.