Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zajęcia dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.
Program opracowany przez mgr Dorotę Pogorzelec dla uczniów klas I –III szkoły podstawowej.
Główną ideą programu jest wczesna diagnoza trudności, niepowodzeń szkolnych i umiejętności, usuwanie deficytów, wdrożenie do systematycznej pracy, pomoc w wyrównywaniu braków w wiedzy szkolnej oraz kształtowanie właściwego stosunku do nauki i pracy.
Cele
Umożliwienie dzieciom opanowania podstawowych umiejętności czytania i pisania
Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych.
Przezwyciężanie skutków niepowodzeń szkolnych tj. trudności w czytaniu, pisaniu.
Metody
Dyskusja dydaktyczna
Praca indywidualna i grupowa: jednolita lub zróżnicowana
Gry i zabawy dydaktyczne
Środki pracy
Karty pracy (tematyczne o różnym stopniu trudności).
Gry planszowe, karty dydaktyczne, puzzle, domina: obrazkowo – literowe i wyrazowo – sylabowe, loteryjki: obrazkowo – wyrazowo – sylabowe i obrazkowo - wyrazowe.
Karty ortograficzne, mapy wyrazowe, krzyżówki i rebusy.
Wzory szlaczków.
Układanki literowe, sylabowe i wyrazowe.
Obrazki do ćwiczeń w mówieniu, wyszukiwaniu różnic, określaniu kolejności zdarzeń.
Programy multimedialne wspomagające pracę na zajęciach
Pomoce dydaktyczne:
Kropki alfabetyczne - gra ruchowa na macie
Suwaki terapeutyczne ,,Tarcze"
Suwaki terapeutyczne ,,Windy"
,,Czytam i piszę" program komputerowy;
,,Młody Einstein" program komputerowy
„ Porusz umysł-ćwiczenia wzrokowo-słuchowe” program komputerowy
„Ćwiczenia dla klas 2-3” program komputerowy
Głoski do zabawy - gra dydaktyczna
Quiz ortograficzny - gra dydaktyczna
,,Mistrz słowa" gra planszowa
,,7 walizek - inteligencji wielorakiej w nauczaniu ortografii
Analiza i synteza wzrokowa; -książka
„Koraliki z literkami”
Kostki do układania opowiadania;
Formy realizacji zajęć
Ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej.
Ćwiczenia funkcji słuchowo- językowej.
Ćwiczenia funkcji motorycznych.
Doskonalenie funkcji wzrokowej, słuchowej i kinestetyczno – ruchowej oraz ich koordynację w czasie czytania i pisania.
Oczekiwane efekty
Punktem wyjścia dla osiągnięcia założonych zamierzeń jest prawidłowe rozpoznanie problemów dziecka. Bardzo ważne są między innymi: systematyczny udział w zajęciach, stosowanie różnorodnych metod pracy z dziećmi oraz prowadzenie zajęć w sposób atrakcyjny. Nieodzowne w tym momencie jest zauważanie nawet najdrobniejszych zmian w postępach dziecka, docenianie jego najdrobniejszych sukcesów oraz pozytywna ocena pracy na wszystkich płaszczyznach.
W efekcie końcowym programu uczeń:
samodzielnie czyta i zapisuje wyrazy, zdania i krótkie teksty,
potrafi ułożyć i zapisać wyrazy, zdania i krótkie teksty,
odzyskuje wiarę we własne siły,
chętnie przystępuje do pracy,
stara się poprawnie i starannie wykonywać polecenia i zadania,
na zajęciach czuje się swobodnie i chętnie na nie uczęszcza,
zwraca uwagę na staranną wymowę,
mówi poprawniej i wyraźniej.