Dodaj publikację
Autor
Aneta Kuta
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
9

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera materiały z zakresu wdżwr, które mogą być pomocne w przygotowaniu uczniów do egzaminu gimnazjalnego.
 Pobierz (doc, 102,0 KB)

Podgląd treści


Do definicji dopisz pojęcia
Oferta, Porozumienie, Kompromis, Asertywność, Uległość/ustępstwo, Kontroferta
………– metoda rozwiązania konfliktu, oznaczająca wspólne stanowisko, możliwe do przyjęcia dla stron negocjujących., oznacza konieczność rezygnacji z części interesów każdej ze stron..
…………poddawanie się wpływom, posłuszeństwo wobec innych, rezygnacja ze swoich praw na korzyść innych.
………….- zdolność do szczerego wyrażania swoich emocji, odczuć i stanowisk, umiejętność odmawiania, tzn. mówienia "nie" w sposób pewny, zdecydowany, a jednocześnie nieuwłaczający godności innych osób
………– zgoda osiągnięta przez osoby, które nie muszą rezygnować ze swoich interesów.
………– przedstawienie własnej propozycji
……..– przedstawienie innej oferty niż druga strona.
Zadanie 3
Przeczytaj dialog. Przyporządkuj dwóm wskazanym wypowiedziom z tego dialogu odpowiednie nazwy etapów negocjacji z podanej listy: kompromis, kontroferta, oferta, porozumienie, ustępstwo.
[1] – Aniu, chodźmy dziś wieczorem do kina. Najlepiej na jakąś komedię.
[2] – Wolałabym iść do teatru. Skorzystajmy z tego, że akurat mamy festiwal.
[3] – Zgoda. Ale czy grają jakąś komedię?
[4] – Myślałam co prawda o przedstawieniu baletowym, ale możemy też iść na komedię Fredry.
[5] – Bardzo się cieszę, że wyjdziemy razem dzisiejszego wieczoru.
Wypowiedź [2] i wypowiedź [3] to odpowiednio
A. oferta i kompromis.
B. kontroferta i ustępstwo.
C. ustępstwo i porozumienie.
D. kontroferta i kompromis.
6. Ważnym elementem w życiu człowieka jest umiejętność komunikowania się i rozwiązywania konfliktów. Wymień trzy sposoby rozwiązywania konfliktów.
a) ………………………………………………………………………………………
b) ……………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………
4 . Wymień trzy podstawowe funkcje rodziny:
a) ………………………………………………………………………………………
b) ……………………………………………………………………………………..
c) ………………………………………………………………………………………
5. W punktach zaprezentuj cechy idealnej rodziny (rodziny Twoich marzeń)
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
1. Wymienione potrzeby człowieka pogrupuj według ich rodzajów
przyjaźni, jedzenia, miłości, uznania społecznego, zdobywania wiedzy, snu, opieki, seksu, oglądania filmów, czytania książek

Potrzeby:
a) biologiczne …………………………………………………………………………..….
b) społeczne…………………………………………………………………………..…….
c) kulturalne………………………………………………………………………………….
d) psychiczne………………………………………………………………………………….

2. Na podstawie myśli Arystotelesa uzasadnij, że człowiek jest istotą społeczną i powinien żyć wśród innych.
Człowiek jest z natury istotą społeczną. Ten zaś, który z natury, a nie przez przypadek żyje poza społecznością, ten pędzi życie nieludzkie albo boskie. (…) kto zaś nie potrafi żyć wśród społeczności albo jej wcale nie potrzebuje, będąc samowystarczalnym (…) , jest albo zwierzęciem, albo bogiem.
Arystoteles, Polityka
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………

Podkreśl odpowiedź asertywną

1. Ktoś ci przerywa, gdy mówisz
a) przepraszam, ale chciałbym skończyć swoją wypowiedź
b) cicho bądź
2. Kolega ma problem i prosi cię o radę:
a) skąd mam wiedzieć, co robić. Nie jestem jasnowidzem.
b) Przepraszam, ale uważam, że tę sprawę powinieneś rozstrzygnąć sam
Idealny podział dnia

Konflikty w grupach zawodowych