Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęcia przeprowadzonego w klasie pierwszej SP
z zastosowaniem metod aktywnych..
Temat: Jak poznajemy świat?
Cele:
- poznanie roli zmysłów w otaczającej nas rzeczywistości,
- rozpoznawanie różnych przedmiotów, zapachów, odgłosów, smaków za pomocą zmysłów,
- kształcenie umiejętności układania zdań z rozsypanek wyrazowych,
- utrwalanie umiejętności przekształcania rzeczowników i czasowników z liczby pojedynczej na liczbę mnogą i odwrotnie
Cel lekcji w języku ucznia: Na dzisiejszej lekcji będziemy rozpoznawać przedmioty, zapachy, smaki za pomocą różnych zmysłów.
Nacobezu:
- rozpoznajesz różne przedmioty, zapachy, odgłosy, smaki za pomocą zmysłów,
- nazywasz narządy zmysłów i znasz ich rolę,
- odpowiadasz na pytania do tekstu,
- uzupełniasz zdanie podanymi wyrazami,
-układasz zdanie z rozsypanki wyrazowej,
- tworzysz liczbę mnogą od podanych rzeczowników i czasowników
Przebieg:
1. Dzieci zapisują temat lekcji, wklejają i odczytują nacobezu do lekcji.
2. Zadanie na dobry początek, karta pracy, "Narządy zmysłów"- dzieci uzupełniają karty, na której uczniowie muszą połączyć narząd z nazwą zmysłu, za który jest odpowiedzialny. ( Zał.4 )
3. Prezentacja pt."Narządy zmysłów". Jedno dziecko odczytuje napisy nad slajdami.
4. Rozmowa na temat "Czy wszyscy ludzie mogą poznawać świat wszystkimi zmysłami?" ( pokaz alfabetu Braille'a, niewidomi; pokaz aparatu słuchowego, niedosłyszący, alfabet migowy)
Nauka kilku gestów języka migowego.
5. Uczniowie odgadują zagadki, nazywają zmysły.
Zgadnij, jaki to smak? Dzieci smakują i odgadują ( sól, cytryna, miód, dżem, cukier)
Zgadnij, Jaki to zapach? - Dzieci mają zawiązane oczy, wąchają i odgadują zapach. ( cebula, perfumy, czosnek, pietruszka)
Zgadnij, co to jest? - Zabawa "Zaczarowany worek", dzieci losują przedmioty z worka i zgadują, mają zawiązane oczy.( ołówek, gumka, klej, linijka, moneta)
Zabawa- "Słuchaj uważnie" - Dzieci po kolei słuchają i odgadują odgłosy
( poruszanie kluczami, rwanie papieru, cięcie nożyczkami, otwieranie
i zamykanie okna)
Zabawa "Patrz uważnie"- Każdy uczeń dostaje dwa obrazki i wyszukuje różnice między nimi. ( Zał.5)
6.Głośne czytanie wiersza Haliny Szayerowej "Kto na wycieczkę chce wyruszyć?"
Rozmowa na temat wiersza:
Jakich rad udziela autorka wiersza?
Do czego przydają się zmysły w czasie wycieczki? ( obserwowania, wąchania, dotykania, słuchania, smakowania)
Jakie są inne sposoby poznawania świata przyrody?
Jakie przedmioty są nam potrzebne podczas wycieczki?
( zaprezentowanie dzieciom zgromadzonych przedmiotów: lupa, notes, lornetka, kompas ...)
7.Metodniki , dzieci zapisują w metodnikach ,liczbę mnogą od podanych rzeczowników i czasowników ( lupa, notes, lornetka, kompas, oglądam, idę).
8.Zabawa ruchowa przy muzyce „ Do przodu prawa rękę daj".
9.Uczniowie układają zdania z rozsypanki wyrazowej, głośno odczytują
i przepisują do zeszytu.
Hałas szkodzi twoim uszom!Dbaj o swój wzrok!Badaj swój wzrok i słuch!
10. Uczniowie uzupełniają zdania wyrazami z ramki. ( Zał.1 )
11 ...