Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego
Nauczyciel: mgr Klementyna Najmoła
Klasa: I gimnazjum
Czas: 45 minut
TEMAT : Zabawy z czasownikiem
Cel główny :
powtórzenie, uzupełnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących czasownika,
przygotowanie uczniów do pracy z zadaniami dotyczącymi znajomości czasownika.
Cele operacyjne :
Uczeń :
potrafi tworzyć odpowiednie formy gramatyczne czasownika,
zna i świadomie stosuje różne strony czasownika – potrafi zamieniać zdania we wskazaną stronę,
rozpoznaje i wyjaśnia aspekt czasownika, tworzy aspekty od wskazanych czasowników,
rozróżnia tryby czasownika, potrafi nimi świadomie operować, tworzy tryby od wskazanych czasowników,
potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości do celów praktycznych
Metody nauczania :
Metoda problemowa, metoda zajęć praktycznych, elementy metody podającej, praca zbiorowa, praca indywidualna, elementy dramy
Przebieg zajęć:
Nauczyciel wita się z uczniami. Kontrola frekwencji.
Nauczyciel informuje uczniów, jakiemu zagadnieniu będzie poświęcona lekcja
Rozdanie informacji o czasowniku (każdy uczeń otrzymuje karteczkę z informacją); w ciągu minuty uczniowie określają czy dana informacja to PRAWDA czy FAŁSZ, następnie przyklejają karteczki do odpowiednich miejsc na tablicy
Odczytanie informacji PRAWDZIWYCH i pozostawienie ich na tablicy
Czasy – ćwiczenie:
- Uczniowie rysują w zeszycie oś czasu i zapisują na niej po 3 przykłady czasowników stosując odpowiednie czasy
Strony – element dramy – 4 chętnych uczniów pokazuje, czym jest czasownik nieprzechodni.
– ćwiczenie w parach:
„1” – układają zdania z użyciem strony biernej
„2” – układają zdania z użyciem strony czynnej
Następnie uczniowie zamieniają się zeszytami i przekształcają zdania ze strony czynnej na bierną i odwrotnie
UWAGA: JEŻELI CZASOWNIK JEST NIEPRZECHODNI, NALEŻY TO ZAZNACZYĆ
Tryby – uczniowie odliczają do 3; ułóż zdanie z czasownikiem w trybie
„1” – orzekającym
„2” – przypuszczającym
„3” - rozkazującym
Tryb przypuszczający – uczniowie próbują samodzielnie wskazać zasadę, wg której piszemy partykuły „bym”, „byś”, „by” z czasownikami:
ŁĄCZNIE: z osobowymi formami czasowników, gdy piszemy je po czasowniku np.: radziłbym, pisałbyś, chcielibyśmy, nosiłyby
ODDZIELNIE, gdy piszemy je przed czasownikami: np. bym napisał, byś zrobiła, by zobaczyli
Aspekt – ćwiczenie (w formie ustnej)
- uczniowie zamieniają czasowniki dokonane na niedokonane i odwrotnie. Przykładowe czasowniki: myć, suszyć, gotować, mieszać, sypać, trzeć, szatkować, lać, kroić, usmażyć, rozpuścić, miksować, solić.
Podsumowanie – chętni uczniowie podają informacje o czasowniku; najbardziej aktywni otrzymują „+”
Praca domowa – ćwiczenie 1,2,3 str. 13-14
Ankieta ewaluacyjna
ANKIETA OCENIAJĄCA LEKCJĘ
Podkreśl wybraną odpowiedź
1. Lekcja podobała mi się:
tak
nie
2. Lekcja była prowadzona w sposób jasny i przejrzysty:
tak
raczej tak
nie
3. Informacje podawane były w tempie:
odpowiednim
za szybko
za wolno
4. Nauczyciel wyjaśniał mi na bieżąco treści, których nie rozumiałem:
tak
raczej tak
nie
dziękuję
ANKIETA OCENIAJĄCA LEKCJĘ
Podkreśl wybraną odpowiedź
1. Lekcja podobała mi się ...