Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji
Klasa: IB (2- godzinny)
Nauczyciel: Anna Ptak
Temat: Potrzeba mi…..
Cel ogólny: Zastosowanie formy rzeczownika w bierniku w sytuacjach z życia codziennego.
Podstawa programowa:
Cel ogólny: Znajomość środków językowych
Cel szczegółowy: 1. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych: szkoła (np. przedmioty nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne, system oświaty);
Uczeń:
- używa formy rzeczownika w bierniku
- prowadzi rozmowę sklepiku szkolnym
- reaguje ustnie w sposób zrozumiały, w typowych sytuacjach: 1) nawiązuje kontakty towarzyskie (np. przedstawia siebie i inne osoby, udziela podstawowych informacji na swój temat i pyta o dane rozmówcy i innych osób);2)rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; 3) stosuje formy grzecznościowe;
W pracy domowej uczeń :
- tworzy krótkie, proste, zrozumiałe wypowiedzi pisemne (np. wiadomość, opis, notatka, ogłoszenie, zaproszenie, ankieta, pocztówka, e-mail, list prywatny, prosty list formalny): 1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności;
Formy pracy: Praca indywidualna, w parach, w grupach i z całą klasą
Pomoce dydaktyczne:
podręcznik z ćwiczeniami, płyta CD, odtwarzacz płyt CD, gra
Metody / techniki pracy:
Metoda bezpośrednia
Metoda kognitywna
praca z podręcznikiem
praca z tekstem
Część wprowadzająca: Nauczycielka zaczyna lekcję od sprawdzenia obecności, przedstawia uczniom cele lekcji oraz prosi uczniów o wykonanie zadania numer 1. Następnie nauczyciel prezentuje uczniom użycie biernika poprzez zadawanie pytań typu: Co to jest? Czego potrzebujesz?
Prezentacja i semantyzacja:
Uczniowie wykonują zadanie numer 1 w zeszycie ćwiczeń oraz uzupełniają zdania odpowiednimi rodzajnikami w bierniku (zad 2).Uczniowie czytają teksty z zadania pierwszego jeszcze raz. Nauczyciel zadaje pytanie do każdego teksu : Was braucht die Person? Uczniowie słuchają nagrania i dopasowują teksty. Następnie uczniowie słuchają nagrania jeszcze raz i zaznaczają odpowiedzi A,B lub C
Faza ćwiczeń:
Uczniowie przeprowadzają rozmowy zgodnie ze schematem, najpierw ćwiczą w parach, następnie wybrane pary prezentują swoje dialogi na forum klasy.
Podsumowanie lekcji i objaśnienie pracy domowej:
Uczniowie grają w grę pod tytułem Quartettspiel (z poradnika nauczyciela).
Nauczyciel objaśnia pracę domową. Na pracę domową przewidziano zadanie numer 6 oraz zadania z zeszytu ćwiczeń numer 3,4,5.
Najbardziej aktywni uczniowie na tej lekcji zostają nagrodzeni +.