Dodaj publikację
Autor
Klementyna Najmoła
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
42

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji pokazowej z języka polskiego dla III klasy gimnazjum.
 Pobierz (docx, 47,5 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

mgr Klementyna Najmoła

czas realizacji: 45 min.

TEMAT: „Przepaść” Tadeusza Różewicza utworem o życiu, przemijaniu i wychowaniu.

Cele (wiedza i umiejętności ucznia):Ogólny:

doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i interpretacji utworu poetyckiego,

uświadomienie uczniom konieczności okazywania innym szacunku i tolerancji.Szczegółowe:Uczeń:

dostrzega związek liryki z życiem człowieka,

kształci umiejętność analizy i interpretacji tekstu lirycznego,

potrafi wskazać środki poetyckie w utworze,

dostrzega istotę człowieczeństwa,

pracuje w grupie (parze),

wciela się w rolę,

kształci poprawność redagowania kilkuzdaniowej wypowiedzi oraz umiejętności wartościowania i oceny.

Metody:

ćwiczenia wprowadzające

drama

gorące krzesło

pogadanka

problemowa

praca z tekstem

ćwiczeń praktycznych

heureza

 

Przebieg zajęć:

Czynności wstępne (przywitanie gości, sprawdzenie obecności, odpowiednie rozsadzenie uczniów, poinformowanie o celach zajęć, zapisanie tematu)

Ćwiczenie wprowadzające:

- Scenka dramowa (2 chętnych uczniów) – samotne przejście dookoła klasy z zasłoniętymi oczami, następnie z pomocą kolegi

- Wnioski uczniów (odpowiedzi na pytania): Jak się czułeś? Kiedy sytuacja była dla ciebie bardziej komfortowa? Na jakiej zasadzie porównasz uczucia, które ci towarzyszyły?

Uczniowie na schematach oraz na tablicy zapisują skojarzenia ze słowem „przepaść” (mogą sobie wyobrazić, że stoją nad nią z zasłoniętymi oczami)

NIEPEWNOŚĆNIEPEWNOŚĆ

NIEPEWNOŚĆ

NIEPEWNOŚĆ

CZELUŚĆCZELUŚĆ

CZELUŚĆ

CZELUŚĆ

STRACHSTRACHOBAWAOBAWACIEMNOŚĆCIEMNOŚĆGŁĘBINAGŁĘBINASTRACH

STRACH

STRACH

OBAWA

OBAWA

CIEMNOŚĆ

CIEMNOŚĆ

GŁĘBINA

GŁĘBINA

PRZEPAŚĆPRZEPAŚĆ

PRZEPAŚĆ

PRZEPAŚĆ

Uczniowie w parach dokonują segregacji skojarzeń – na dosłowne (oznaczamy pętlą) i metaforyczne (podkreślają falowaną linią)

Metoda – dokończ zdanie. Uczniowie uzupełniają zdania zgodnie ze swoimi pomysłami:

Starzy ludzie potrzebują…

Ludzie potrzebują…

Gdy jestem w towarzystwie osób starszych to…

Starzy ludzie wydają się tacy…

Ludzie wydają się…

U starych ludzi najbardziej lubię…

U ludzi najbardziej lubię…

Gdy myślę, że kiedyś będę stary/stara…

Życie większości ludzi starych jest…

Życie ludzi jest…

Odczytanie odpowiedzi przez chętnych uczniów

Rozdanie kserokopii wiersza i odczytanie treści z uwzględnieniem obrazów poetyckich

Uczniowie zaznaczają na mapie mentalnej te skojarzenia, które pasują do treści wiersza

Wypełnienie tabelki dotyczącej treści utworu:

METAFORA

EMOCJE

KOLORY

„przepaść krawężnika”

„otchłań ulicy”

„iskierka miłości”

Metoda gorącego krzesła – 2 wybranych uczniów wciela się w rolę babci i chłopca – pozostali wraz z nauczycielem zadają im pytania (kilka minut na ułożenie pytań) dotyczące ich życia, wychowania i zasad, którymi się kierują.

Praca w parach – uczniowie otrzymują kartki z tytułem czasopisma, a następnie w parach piszą list, którego nadawcę i adresata losują. Będzie on zamieszczony w dziale: „Listy, porady i podziękowania”

List babci do chłopca

List chłopca do babci

List babci do przechodniów

List przechodniów do babci

List chłopca do przechodniów

Odczytanie wybranych listów – podsumowanie działań lekcyjnych; wnioski.

Zadanie dodatkowe (jeśli zostanie ...