Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
mgr Klementyna Najmoła
czas realizacji: 45 min.
TEMAT: „Przepaść” Tadeusza Różewicza utworem o życiu, przemijaniu i wychowaniu.
Cele (wiedza i umiejętności ucznia):Ogólny:
doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i interpretacji utworu poetyckiego,
uświadomienie uczniom konieczności okazywania innym szacunku i tolerancji.Szczegółowe:Uczeń:
dostrzega związek liryki z życiem człowieka,
kształci umiejętność analizy i interpretacji tekstu lirycznego,
potrafi wskazać środki poetyckie w utworze,
dostrzega istotę człowieczeństwa,
pracuje w grupie (parze),
wciela się w rolę,
kształci poprawność redagowania kilkuzdaniowej wypowiedzi oraz umiejętności wartościowania i oceny.
Metody:
ćwiczenia wprowadzające
drama
gorące krzesło
pogadanka
problemowa
praca z tekstem
ćwiczeń praktycznych
heureza
Przebieg zajęć:
Czynności wstępne (przywitanie gości, sprawdzenie obecności, odpowiednie rozsadzenie uczniów, poinformowanie o celach zajęć, zapisanie tematu)
Ćwiczenie wprowadzające:
- Scenka dramowa (2 chętnych uczniów) – samotne przejście dookoła klasy z zasłoniętymi oczami, następnie z pomocą kolegi
- Wnioski uczniów (odpowiedzi na pytania): Jak się czułeś? Kiedy sytuacja była dla ciebie bardziej komfortowa? Na jakiej zasadzie porównasz uczucia, które ci towarzyszyły?
Uczniowie na schematach oraz na tablicy zapisują skojarzenia ze słowem „przepaść” (mogą sobie wyobrazić, że stoją nad nią z zasłoniętymi oczami)
NIEPEWNOŚĆNIEPEWNOŚĆ
NIEPEWNOŚĆ
NIEPEWNOŚĆ
CZELUŚĆCZELUŚĆ
CZELUŚĆ
CZELUŚĆ
STRACHSTRACHOBAWAOBAWACIEMNOŚĆCIEMNOŚĆGŁĘBINAGŁĘBINASTRACH
STRACH
STRACH
OBAWA
OBAWA
CIEMNOŚĆ
CIEMNOŚĆ
GŁĘBINA
GŁĘBINA
PRZEPAŚĆPRZEPAŚĆ
PRZEPAŚĆ
PRZEPAŚĆ
Uczniowie w parach dokonują segregacji skojarzeń – na dosłowne (oznaczamy pętlą) i metaforyczne (podkreślają falowaną linią)
Metoda – dokończ zdanie. Uczniowie uzupełniają zdania zgodnie ze swoimi pomysłami:
Starzy ludzie potrzebują…
Ludzie potrzebują…
Gdy jestem w towarzystwie osób starszych to…
Starzy ludzie wydają się tacy…
Ludzie wydają się…
U starych ludzi najbardziej lubię…
U ludzi najbardziej lubię…
Gdy myślę, że kiedyś będę stary/stara…
Życie większości ludzi starych jest…
Życie ludzi jest…
Odczytanie odpowiedzi przez chętnych uczniów
Rozdanie kserokopii wiersza i odczytanie treści z uwzględnieniem obrazów poetyckich
Uczniowie zaznaczają na mapie mentalnej te skojarzenia, które pasują do treści wiersza
Wypełnienie tabelki dotyczącej treści utworu:
METAFORA
EMOCJE
KOLORY
„przepaść krawężnika”
„otchłań ulicy”
„iskierka miłości”
Metoda gorącego krzesła – 2 wybranych uczniów wciela się w rolę babci i chłopca – pozostali wraz z nauczycielem zadają im pytania (kilka minut na ułożenie pytań) dotyczące ich życia, wychowania i zasad, którymi się kierują.
Praca w parach – uczniowie otrzymują kartki z tytułem czasopisma, a następnie w parach piszą list, którego nadawcę i adresata losują. Będzie on zamieszczony w dziale: „Listy, porady i podziękowania”
List babci do chłopca
List chłopca do babci
List babci do przechodniów
List przechodniów do babci
List chłopca do przechodniów
Odczytanie wybranych listów – podsumowanie działań lekcyjnych; wnioski.
Zadanie dodatkowe (jeśli zostanie ...