Dodaj publikację
Autor
Izabela Laskowska
Data publikacji
2013-06-03
Średnia ocena
5,00
Pobrań
135

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Informacja dla rodziców klas I-III o nauczaniu języka w pierwszym etapie edukacyjnym oraz o podstawie programowej.
 Pobierz (doc, 78,0 KB)

Podgląd treści

NAUCZANIE J. ANGIELSKIEGO
W PIERWSZYM ETAPIE EDUKACYJNYM

Szanowni Państwo!

Ponieważ od kilku lat mamy przyjemność uczyć Wasze dzieci języka angielskiego od pierwszej klasy szkoły podstawowej, co jakiś czas pojawiają się z Państwa strony pytania dotyczące treści, metod nauczania oraz form pracy wykorzystywanych podczas lekcji języka angielskiego.

W pierwszym etapie edukacyjnym (klasy I-III) nauka języka obcego bardzo różni się od tego, do czego sami przywykliśmy będąc uczniami. W przypadku młodszych dzieci, najważniejsze jest uwrażliwienie na język angielski i osłuchanie z nim. Szczególny akcent kładzie się na rozwijanie umiejętności słuchania
i mówienia, natomiast czytanie i pisanie na tym etapie traktowane są jako sprawności dodatkowe, wprowadzane w drugiej kolejności. Dzieje się tak m.in. dlatego, że w języku angielskim istnieje spora rozbieżność między formą pisaną a fonetyczną wyrazów, a dzieciom które dopiero uczą się czytać i pisać, przychodzi to zdecydowanie trudniej w obcym języku.
Oto, jak kształtowane są poszczególne sprawności językowe:

Sprawność słuchania:
- osłuchanie z melodią nowego języka, dźwiękami i intonacją,
- słuchanie historyjek, scenek, piosenek,
- rozwijanie umiejętności rozumienia i reagowania na polecenia nauczyciela (np. sit down, open your books, raise your hand),
- rozwijanie umiejętności rozumienia globalnego oraz wybierania szczegółowych informacji
z danego tekstu.

Sprawność mówienia:
- rozwijanie poprawnej wymowy poprzez powtarzanie chóralne i indywidualne,
- stosowanie stałych wyrażeń i zwrotów językowych (np.: What’s your name? I’m...),
- stosowanie nowo poznanych struktur podczas wypowiedzi w klasie (np. opis wyglądu zwierzęcia)

Sprawność czytania:
- kształtowanie umiejętności czytania globalnego, czyli rozpoznawania graficznej formy słów
i kojarzenia jej z konkretnym dźwiękiem,
- stopniowe wdrażanie uczniów do czytania na głos prostych zdań.

Sprawność pisania:
- stopniowe wprowadzanie pisowni pojedynczych wyrazów, np. poprzez podpisywanie obrazków,
- rozwijanie umiejętności pisania pojedynczych zdań i krótkich tekstów poprzez np. uzupełnianie wzoru.

Treści nauczania są ułożone spiralnie, co oznacza, że zakresy tematyczne powtarzają się w kolejnych latach nauki, przy rozszerzeniu materiału poprzez dodanie nowych słów i struktur. W kolejnych klasach zmieniają się również formy i techniki pracy, tak aby tempo i rodzaj aktywności były dostosowane do możliwości dziecka.

[pic]
Opracowała: Izabela Laskowska

Metody i sposoby pracy:
- TPR (Metoda Reagowania Całym Ciałem) – uczniowie pokazują zrozumienie poleceń nauczyciela ruchem lub gestem.
- Metoda audiolingwalna – powtarzanie za wzorem (nauczycielem lub kasetą), chórem
i indywidualnie, wielokrotne powtarzanie wierszyków lub ćwiczeń rytmicznych.
- Metoda komunikacjna – przygotowanie do zachowania się w sytuacjach dnia codziennego.
- Gry i piosenki – szczególnie przydatne w nauczaniu młodszych dzieci, pomagają zapamiętać nowe słownictwo, uczą prawidłowej wymowy.
- Opowiadanie historyjek
- Drama – odgrywanie scenek, inscenizacja.
- Zajęcia plastyczne – dziecko samo „uatrakcyjnia” proces zapamiętywania, chętniej sięga po ...